26.11.2021 Ajoneuvot Vuosikymmenen retrosportti Alpine A110 pesi kasvonsa ja terästäytyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alpine A110 saa jatkaa hurmaamistaan 300-hevosvoimaisella moottorilla ja nykyaikaisemmalla otteella. Siitä on nyt reilut neljä vuotta, kun saimme kuulla Renaultin herättävän henkiin Alpine-brändin, ja sitä kautta 60-luvun kulttiauto A110:n oikeaoppisen retromallin muodossa. Ensimmäiset 2010-luvun A110:t toimitettiin asiakkaille näihin aikoihin vuonna 2017, malli on siis hyvinkin faceliftausiässä. Kenelläkään ei varmaan edes voisi olla pahaa sanottavaa A110:stä, katsokaa nyt ensi alkuun vaikka näitä esittelykuvia. Mutta kyllähän sopivat ajanmukaistukset tekevät autolle useimmiten hyvää. A110:n ei ole koskaan ollut tarkoitus loistaa äärimmäisillä teholukemilla, vaan omaleimaisella karaktäärillään. Siitä huolimatta myös lisähepat otetaan kiittäen vastaan, kun niitä on kerran tullut. Renault-pohjainen, 1,8-litrainen voimanlähde tuottaa nyt parhaimmillaan 300 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että A110S on saanut muutaman hepan verran lisäboostia. Ahdettu nelisylinterinen antaa 340 newtonmetriä vääntöä, missä on puolestaan 20 Nm lisää. Nollasta sataan -tulos on kohentunut kahdella kymmennyksellä, lukeman ollessa nyt 4,2 sekuntia. Mikäli nopeudenrajoitin on pois päältä, voi A110S:llä päästä 275 km/h. S:ssä myös alustassa ja korissa on vahvistuksia, minkä lisäksi urheilupakoputkisto kuuluu varustukseen. Huippumalli S on jatkossakin S, mutta A110 Pure tunnetaan tästedes pelkkänä A110:nä ja Legende puolestaan Legende GT:nä, Grand Tourer -henkisesti. Näistä perusmallissa moottori on säädetty samaan 252 hevosvoiman lukemaan kuin aiemminkin, mutta A110 GT omaa S:n kanssa vastaavaksi viritetyn voimanlähteen, ollen kuitenkin muutoin nahkasisustoineen ja alustasäätöineen mukavampi sekä eri tavoin monikäyttöisempi. Monikäyttöisyys kumpuaa suoraan auton DNA:sta 1960-luvulta. Legende GT:n sisusta on ranskalaista premiumia. Nyt saadun päivityksen yhteydessä uudistui myös tietoviihdekeskus. Itse ulkonäössä kovin, kovin vähän, jos mikään näkyvä on muuttunut. S-versio on saanut kiinteän takaspoilerin. Toisaalta, miksi mennä peukaloimaan ajatonta tyyliä. A110:n lopulta varsin maltilliset muutokset ovat tyyntä myrskyn edellä. Ranskan sähkövallankumous on saavuttamassa myös sen, ja muutaman vuoden päästä näemme mallin sähköisen seuraajan. Niin, pitikö A110:stä keksiä tähän jotain kritisoitavaa? Se on yllättävän helppoa: Autoa ei edelleenkään tuoda Suomeen. Lähteet: Motor1, Autoexpress Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Alpine haluaa olla ranskalainen mini-Ferrari Alpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Alpine A 110 1300S – Ranskan Alppirallin kolmoisvoittaja Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta