26.11.2021 Ajoneuvot Vuosikymmenen retrosportti Alpine A110 pesi kasvonsa ja terästäytyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alpine A110 saa jatkaa hurmaamistaan 300-hevosvoimaisella moottorilla ja nykyaikaisemmalla otteella. Siitä on nyt reilut neljä vuotta, kun saimme kuulla Renaultin herättävän henkiin Alpine-brändin, ja sitä kautta 60-luvun kulttiauto A110:n oikeaoppisen retromallin muodossa. Ensimmäiset 2010-luvun A110:t toimitettiin asiakkaille näihin aikoihin vuonna 2017, malli on siis hyvinkin faceliftausiässä.Kenelläkään ei varmaan edes voisi olla pahaa sanottavaa A110:stä, katsokaa nyt ensi alkuun vaikka näitä esittelykuvia. Mutta kyllähän sopivat ajanmukaistukset tekevät autolle useimmiten hyvää. A110:n ei ole koskaan ollut tarkoitus loistaa äärimmäisillä teholukemilla, vaan omaleimaisella karaktäärillään. Siitä huolimatta myös lisähepat otetaan kiittäen vastaan, kun niitä on kerran tullut.Renault-pohjainen, 1,8-litrainen voimanlähde tuottaa nyt parhaimmillaan 300 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että A110S on saanut muutaman hepan verran lisäboostia. Ahdettu nelisylinterinen antaa 340 newtonmetriä vääntöä, missä on puolestaan 20 Nm lisää. Nollasta sataan -tulos on kohentunut kahdella kymmennyksellä, lukeman ollessa nyt 4,2 sekuntia. Mikäli nopeudenrajoitin on pois päältä, voi A110S:llä päästä 275 km/h. S:ssä myös alustassa ja korissa on vahvistuksia, minkä lisäksi urheilupakoputkisto kuuluu varustukseen.Huippumalli S on jatkossakin S, mutta A110 Pure tunnetaan tästedes pelkkänä A110:nä ja Legende puolestaan Legende GT:nä, Grand Tourer -henkisesti. Näistä perusmallissa moottori on säädetty samaan 252 hevosvoiman lukemaan kuin aiemminkin, mutta A110 GT omaa S:n kanssa vastaavaksi viritetyn voimanlähteen, ollen kuitenkin muutoin nahkasisustoineen ja alustasäätöineen mukavampi sekä eri tavoin monikäyttöisempi. Monikäyttöisyys kumpuaa suoraan auton DNA:sta 1960-luvulta.Legende GT:n sisusta on ranskalaista premiumia. Nyt saadun päivityksen yhteydessä uudistui myös tietoviihdekeskus.Itse ulkonäössä kovin, kovin vähän, jos mikään näkyvä on muuttunut. S-versio on saanut kiinteän takaspoilerin. Toisaalta, miksi mennä peukaloimaan ajatonta tyyliä.A110:n lopulta varsin maltilliset muutokset ovat tyyntä myrskyn edellä. Ranskan sähkövallankumous on saavuttamassa myös sen, ja muutaman vuoden päästä näemme mallin sähköisen seuraajan.Niin, pitikö A110:stä keksiä tähän jotain kritisoitavaa? Se on yllättävän helppoa: Autoa ei edelleenkään tuoda Suomeen.Lähteet: Motor1, Autoexpress Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAlpine haluaa olla ranskalainen mini-Ferrari Alpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Alpine A 110 1300S – Ranskan Alppirallin kolmoisvoittaja Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen