26.11.2021 Ajoneuvot Vuosikymmenen retrosportti Alpine A110 pesi kasvonsa ja terästäytyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alpine A110 saa jatkaa hurmaamistaan 300-hevosvoimaisella moottorilla ja nykyaikaisemmalla otteella. Siitä on nyt reilut neljä vuotta, kun saimme kuulla Renaultin herättävän henkiin Alpine-brändin, ja sitä kautta 60-luvun kulttiauto A110:n oikeaoppisen retromallin muodossa. Ensimmäiset 2010-luvun A110:t toimitettiin asiakkaille näihin aikoihin vuonna 2017, malli on siis hyvinkin faceliftausiässä. Kenelläkään ei varmaan edes voisi olla pahaa sanottavaa A110:stä, katsokaa nyt ensi alkuun vaikka näitä esittelykuvia. Mutta kyllähän sopivat ajanmukaistukset tekevät autolle useimmiten hyvää. A110:n ei ole koskaan ollut tarkoitus loistaa äärimmäisillä teholukemilla, vaan omaleimaisella karaktäärillään. Siitä huolimatta myös lisähepat otetaan kiittäen vastaan, kun niitä on kerran tullut. Renault-pohjainen, 1,8-litrainen voimanlähde tuottaa nyt parhaimmillaan 300 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että A110S on saanut muutaman hepan verran lisäboostia. Ahdettu nelisylinterinen antaa 340 newtonmetriä vääntöä, missä on puolestaan 20 Nm lisää. Nollasta sataan -tulos on kohentunut kahdella kymmennyksellä, lukeman ollessa nyt 4,2 sekuntia. Mikäli nopeudenrajoitin on pois päältä, voi A110S:llä päästä 275 km/h. S:ssä myös alustassa ja korissa on vahvistuksia, minkä lisäksi urheilupakoputkisto kuuluu varustukseen. Huippumalli S on jatkossakin S, mutta A110 Pure tunnetaan tästedes pelkkänä A110:nä ja Legende puolestaan Legende GT:nä, Grand Tourer -henkisesti. Näistä perusmallissa moottori on säädetty samaan 252 hevosvoiman lukemaan kuin aiemminkin, mutta A110 GT omaa S:n kanssa vastaavaksi viritetyn voimanlähteen, ollen kuitenkin muutoin nahkasisustoineen ja alustasäätöineen mukavampi sekä eri tavoin monikäyttöisempi. Monikäyttöisyys kumpuaa suoraan auton DNA:sta 1960-luvulta. Legende GT:n sisusta on ranskalaista premiumia. Nyt saadun päivityksen yhteydessä uudistui myös tietoviihdekeskus. Itse ulkonäössä kovin, kovin vähän, jos mikään näkyvä on muuttunut. S-versio on saanut kiinteän takaspoilerin. Toisaalta, miksi mennä peukaloimaan ajatonta tyyliä. A110:n lopulta varsin maltilliset muutokset ovat tyyntä myrskyn edellä. Ranskan sähkövallankumous on saavuttamassa myös sen, ja muutaman vuoden päästä näemme mallin sähköisen seuraajan. Niin, pitikö A110:stä keksiä tähän jotain kritisoitavaa? Se on yllättävän helppoa: Autoa ei edelleenkään tuoda Suomeen. Lähteet: Motor1, Autoexpress Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Alpine haluaa olla ranskalainen mini-Ferrari Alpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Alpine A 110 1300S – Ranskan Alppirallin kolmoisvoittaja Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan