17.6.2019 Ajoneuvot Enemmän hyvää: Alpine A110S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 292-hevosvoimainen Alpine A110S täydentää palkitun ranskalaisurheiluauton mallistoa. Autoveron lisäksi yksi automaailman suurimpia vääryyksiä on ylistetyn Alpine A110 -urheiluauton puuttuminen Suomen markkinoilta. Maineikkaan urheiluautovalmistajan uudelleenherätys on kerännyt ylisanoja maailman autolehdistössä, ja onnistuipa Alpine nousemaan Euroopan vuoden auto -äänestyksessäkin toiseksi – ja vielä tasapistein enemmän ykköstiloja saaneen Jaguar I-Pacen kanssa. Alpine A110:n resepti ei tuo urheiluautomaailmaan mitään ennen näkemätöntä, enemmänkin se tuo takaisin menneille vuosikymmenille jääneitä hyveitä. Valtavan moottoritehon sijaan iloa ja suorituskykyä on haetty keveydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Jos perusmallin 252 hevosvoimaa kuitenkin tuntuu vähän miedolta, voi auton tilata nyt myös 292-hevosvoimaisena A110S -painoksena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oranssia ja mattaharmaata Alpine A110S:n erottaa perusmallista pienistä yksityiskohdista. Ulkopintaa koristaa valinnaisen mattaharmaan värin lisäksi jarrusatuloiden kaltaiset oranssit yksityiskohdat ja GT Race -nimen saaneet vanteet. Ulkopinnan oranssit yksityiskohdat jatkuvat Alpinen sisätilojen tikkauksissa. Verhoilussa on käytetty Dinamica-mikrokuitua, ja Sabeltin istuimet painavat vain 13,1 kiloa kappale. A110S:ään tarjotaan lisävarusteena hiilikuituista kattoa, joka keventää autoa 1,9 kiloa. Lisävarusteena istuimiin saa hiilikuituviimeistelyn. Muita painonsäästökohteita ovat lisävarusteena tarjottavat Fuchsin takovanteet. Auton paino on edelleen hyvin alhainen, vain 1 114 kg. Tekniikkapuolet ovat jatkojalostetta tavallisesta A110:stä. Alustaa on madallettu 4 millimetriä, pohjaanlyötikumeja on muokattu, jouset ovat 50 prosenttia jäykemmät ja iskunvaimentimet säädetty uudelleen. Kallistuksenvakainten kerrotaan olevan jopa 100 prosenttia jäykemmät edessä ja takana. Myös Michelin Pilot Sport 4 -renkaiden seoksen kerrotaan olevan S-malliin hienosäädetty. Perus-Alpinen lisävarustelistalta löytyvät Brembon jarrut ovat S-mallisa vakiovarusteena. Ylävääntöä Suurin yksittäinen muutos löytyy kuitenkin moottoritilasta. Isäntäfirma Renaultin 1,8-litrainen turboahdettu nelosmoottori on viritetty nyt 292-hevosvoimaan, mikä on 40 hevosvoimaa perusmallia enemmän. 320 newtonmetrin vääntömomentti on ennallaan, mutta se on tarjolla nyt 400 kierrosta korkeammilla kierroksilla (2000–6400 rpm). Auton vaihteistona on yhä Getragin 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko ja tasauspyörästö on lukoton. 0–100 km/h sprintin Alpine A110S selvittää 4,4 sekunnissa. Alpine kertoo perusmallin keskittyvän enemmän ajamisen hauskuuteen, kun S-versio on muokattu terävämpi ja tarkempi ajettava. Auton kerrotaan olevan vakaampi korkeissa nopeuksissa. Jäljellä on enää yksi kysymys: milloinkohan herkun saisi Suomeen? Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Alpine Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan