21.5.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: kaupat jäi syntymättä, tarjolla vain pommeja Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin sosiaalisia medioita seuranneet tietävätkin jo, että seuraava käyttötesti käytetyllä -juttusarjan tähti on jo ostettu. Tällä kertaa ensimmäinen koeajamamme auto ei päätynyt meidän omistukseen. Eikä vielä toinenkaan. Käytetty kesäauto ei löytynyt siis kovin helpolla. Kesäkelit lähestyvät kovaa vauhtia. Käytetty Mondeo on juuri myyty (loppuraportti julkaistaan hieman myöhemmin), joten on aika etsiä seuraava auto käytetyn käyttötestiin. Vaikka käytetty Nissan Leafimme on toiminut sinällään hyvin, ja ollut monilta osin positiivinen yllätys, niin nyt pää tarvitsee jotain rentouttavampaa – katkeransuolaiset kokemukset matka-ajoista puristavat vieläkin pään ympärillä. Projektin nimi on siis: Moottorin käytetty kesäauto.Toimituspäällikkö Jussi Saarinen on heti innokkaasti mukana, kun ehdotan käytettyä kesäautoa. Jotain, jonka ratissa voisi nauttia ajamisesta – mukavaa vastapainoa siis Leafille. Tehoa saisi olla, ja painoa mielellään mahdollisimman vähän. Ehkä jotain, jolla voisi jopa käydä kiertämässä moottoriratoja kesän aikana?Budjetiksi läväytetään tällä kertaa viisi tonnia, ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja onkin yllättävän paljon. Jo suorastaan kulttimaineeseen noussut Honda Civic Type R kutkuttelisi päällimmäisenä mielessä, mutta tähän hintaluokkaan ei ole tarjolla oikeastaan kuin huonon oloisia yksilöitä.Civicin kanssa samaan aikaan markkinoilla hämmennystä aiheutti myös toinen japanilainen kuuma viistoperä – nimittäin Toyota Corolla T-Sport. Kyseessä on Civicin kanssa hyvin vastaavan tekniikan jakava pikkusportti: 1,8-litraisen vapaastihengittävän VVTL-i-bensiinimoottorin repertuaariin kuuluu imuventtiilien ajoitusta ja nostokorkeutta säätävä järjestelmä, jonka tarkoituksena on antaa yläkierroksilla kunnolla potkua, vaikka matalammalla pyörimisnopeudella moottorin pitäisi olla taloudellinen.Civicistä poiketen Corolla oli hyvin samankaltainen ”perusmallin” kanssa. Ajettavuudessa oltiin panostettu hieman enemmän mukavuuteen ja eroavaisuudet pappa-Corollaan alustassa olivat vähäisiä. Myös ulkomuodoltaan T-Sport oli kaikkea muuta kuin sporttimallin näköinen – täydellinen ”sleeper” siis!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutonostoon mars!Netistä löytyy viitisen vaihtoehtoa, joista yksi on huomattavasti kalliimpi remmiahtimella varustettu malli. Parhaat yksilöt ovat turhan kaukana kaikista Moottorin työntekijöistä, vaikka toimituksemme onkin levittäytynyt varsin laajalle alueelle. Pirkanmaan ympäristöstä löytyy pari kiinnostavaa yksilöä, joita katsomaan valjastetaan Moottorin mediamyyjä Jari Istolainen.Ensimmäisessä autossa kerrotaan etukäteen palavan vikavalon, joten mukaan lähtee OBD-lukija. Auto on kuitenkin vastikään katsastettu, joka on aina lupaava merkki.Kuumeisen odottelun jälkeen puhelimeen alkaa tulemaan tietoa mahdollisesti tulevasta karvanoppa-Corollastamme. Ensin hyvät uutiset: moottori tuntuu vetävän hyvin, vaikkakin jokin apulaite hieman ääntää. Kori ei vaikuta aivan läpimädältä, vaikka pintaruostetta on aika reilusti, ja ilmastointi toimii. Siinäpä ne hyvät puolet sitten olikin.Laittoa autosta sen sijaan löytyy: vetari tuntuu olevan aivan loppu, sillä auto tärisyttää veto päällä suoraan ajaessakin, vaihteita joutuu hieman hakemaan ja auton sisällä tuoksahtaa glykoli, joka viittaisi todennäköisesti lämppärin kennon vuotamiseen. Molemmat renkaat ovat aivan loppu ja vanteet ovat karmeassa kunnossa. Vikakoodi viittaa ABS-järjestelmän vikaan, joka voi tarkoittaa kalleimmillaan viallista ABS-yksikköä ja kytkinkin ääntää.Lisäksi korin osat ovat hieman eri sävyisiä, takapuskuri ainakin vaikuttaisi maalatulta – joka viittaa kolarihistoriaan. Tämä yksilö jää suosiolla kauppaan, vaikka myyjäliike lupasi laittaa vetoakselin kuntoon.Yritys hyvä toinenkinNoin viikon päästä on seuraavan yrityksen vuoro. Tämäkin yksilö sijaitsee Pirkanmaalla, joten laitamme Jarin jälleen asialle. Tällä kertaa myyjää on konsultoitu etukäteen, joka kertoi rehdisti, että autosta löytyy kukkaa ympäri koria, ja saamme korroosiokohdista kuviakin. Kohdat kuitenkin vaikuttavat vain pintaruosteelle, joten se ei peruuta lähempää tutustumista autoon.Tälläkään kertaa ei tosin päästä kaupantekoon asti. Moottori toimii taas hyvin, mutta tässäkin yksilössä vetari väpättää, jakoketju rallattaa, vetoakselin sisemmän nivelen suojakumi on rikki ja renkaat on loppu. Nämä olisivat vielä pieniä vikoja, mutta helmasta paljastuu aivan karmea paikka. Aiempaa ruostevauriota on todennäköisesti korjattu vastoin kaikkia ohjeita räkimällä päälle vain uusi pellin palanen korjaamatta vanhoja jälkiä. Tämä tietysti tarkoittaa, että kyseinen kohta on ruostunut jo uudestaan aika rajusti, ja on mahdotonta sanoa kuinka laajalle ruoste on helman sisäpuolella päässyt jo leviämään. Sanomme siis kohteliaat ei-kiitokset toistamiseen.Tällaista auton ostaminen joskus on, aina ei voi tulla vastaan vain napakymppejä. Mutta tällöin on tärkeää hillitä aina niin äkäinen autokuume ja jättää ostopäätöksen teko vaikka seuraavaan päivään mikäli auton kunto mietityttää. Tällä kertaa kolmas kerta toden sanoi, mutta siitä lisää hieman myöhemmin. Artikkelin pääkuva kuitenkin saa paljastaa jo somepimennossa eläville sen oleellisen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Istolainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?