14.9.2021

Käyttötesti käytetyllä: bensaa öljyn seassa ja jarrut loppu

mondeo huolto

Ennen kuin kehtasimme lähteä vastikään hankkimallamme käytetyllä Mondeolla Lappiin, jouduimme tekemään pientä huoltotyötä.

Joskus auton huoltoon pitää ryhtyä heti sen ostamisen jälkeen. Niin kävi myös hankkimamme käytetyn Mondeon kohdalla. Jo ensimmäisessä jutussa kerroimme, että auton huoltokirjan mukaan edellisen öljynvaihdon jälkeen Ford oli niellyt yli 60 000 kilometriä – virallinen vaihtovälihän olisi siis ollut 20 000 km / 2 vuotta.

Tämän aikakauden Mondeoihin pitää yleensä olla Fordin omien luokitusten mukaista öljyä, mutta onneksi se ei ole hinnan kiroissa. Viidelle litran öljypöntölle (isommat kanisterit olivat paikallisesta varaosaliikkeestä päässeet loppumaan) ja suodattimelle tuli yhteensä hintaa tasan 35 euroa.

Sitten vain tallille öljynvaihdon tekoon ja tekemään yleistarkastelua autolle. Kun auto oli saatu nosturilla ilmaan pääsimme suoraan käsiksi öljyproppuun, sillä autosta puuttui monen muunkin vanhan auton tapaan pohjamuovi. Tällainen kannattanee kuitenkin hankkia, ettei kaikki rapa roiskua suoraan konehuoneeseen.

Kuten odotettua, öljy oli kyllä pikimustaa, mutta yllättäen erittäin ohutta – se lorisi jäteöljypönttöön kuin olisi ollut vettä. Pieni sormen kostutus litkussa ja nuuhkaisu paljasti että öljyn seassa oli selvästi bensaa.

Aihetta välittömään paniikkiin ei kuitenkaan ollut. Etenkin kylmällä kelillä bensiiniä pääsee usein männänrenkaiden välistä öljyn sekaan, mutta sen pitäisi myös pidempien ajolenkkien yhteydessä poistua huohotusilman kautta.

Mondeomme oli kuitenkin aiemmalta ammattinimikkeeltään ’’kakkosauto’’, joka tarkoittaa että sen lisäksi ettei autoa ole huollettu, sillä tuskin on myöskään liikuttu lähikauppaa ja lasten kouluja kauempana. Esimerkiksi on mahdollista, että hetkellisestä vikatilasta (vaikkapa sytytyskatkos) öljyn sekaan päässyt bensiini ei ole vain ehtinyt missään vaiheessa haihtumaan.

Kyseessä voi olla toki jotain vakavampaakin, mutta se on näillä näkymin epätodennäköistä. Koska auto toimii muuten moitteetta, jätämme muut toimenpiteet toistaiseksi tekemättä ja seuraamme tilannetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jarrupalat uusiksi

Jo autoa ostettaessa oli selvää, että jos tämän öljynvaihdon hintaista toimenpidettä ei ole viitsitty tehdä, tuskin autosta on pidetty muutenkaan kovin kummoista huolta. Matkalla tallille Mondeon jarrut alkoivat pitämään kovaa kirskuntaa joka paljasti, että jotkin jarrupalat ovat myös loppunsa edessä.

mondeo huolto

Öljynvaihdon jälkeen auton ollessa nosturilla käytimme myös renkaat irti, jotta näimme jarrupalojen kuluneisuuden. Vastikään saadusta leimasta huolimatta vasemmalta takaa jarrupala oli aivan loppu – siis metallilla asti. Jos palat pääsevät näin loppuun asti, yleensä olisi hyvä vaihtaa samalla myös jarrulevyt, koska pahasti naarmuuntunut tai vinoon kulunut jarrulevy pilaa monesti myös uudet jarrupalat nopeasti. Nyt jarrulevyn jäljet oli kuitenkin nyt niin olemattomat, että päätimme koettaa onneamme ja jättää ne vaihtamatta.

Etupään jarrupalat olisivat kelvanneet vielä jonkin aikaa, mutta niidenkin ollessa nykyään varsin edullisia päätimme vaihtaa nekin samalla. Yhteensä jarrupalat joka nurkkaan kustansi 65 euroa.

Ei este, mutta pieni hidaste

Neljästä jarrusatulasta kolme tuntui olevan pienen herkistelyn jälkeen ihan hyvässä kunnossa. Oikealla takana satula oli kuitenkin totaalisen jumissa, eli jarrumäntä ei meinannut liikkua sisäänpäin lainkaan. Reilun puolen tunnin ähräyksen ja hikisen edestakaisen nytkyttelyn jälkeen pyöritettävä mäntä liikkui lopulta ihan nätisti pohjaan ja saimme uudet palat paikalleen. Jos jarru osoittaa jatkossa minkäänlaisia jumimisen merkkejä, niin satula on todennäköisesti aukaistava vian paikantamista varten. Siihen asti, seuraamme tilannetta.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat Eetu Kokkonen ja Toni Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat