25.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leafia saa ladata tiuhaan, mutta kaupunkilaisarki rullaa silti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosimallin 2014 Nissan Leaf on mainio sähköauto, mutta toimintamatkan niukkuus pakottaa auton sähköliekaan käytännössä joka päivä. Istahdan ratin taakse, herätän auton ja tunnen kuinka Nissan Leafin huonosti muotoillun etuistuimen pehmusteet imevät minusta kaiken myönteisyyden. Aamu oli tähän asti sujunut ihan hyvin.Valmistajan lupaama toimintamatka Leafilla on 199 kilometriä. Toimintamatkaa aamulla on tarjolla ainoastaan 134 kilometriä. Enempää ei 24 kWh:n kapasiteetista vain irtoa kilometrejä, eikä niitäkään kuin kaikkein otollisimmissa ajo-olosuhteissa eli leppeämmillä säillä. Talvella on tyydyttävä vähempään, kylmä siis kangistaa monessakin mielessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohmeiset muistot palaavatMuistan, että tulin koeajaneeksi juuri tämän vuoden 2013 jälkeen uudistuneen Nissan Leafin version uutena automallina, eikä auto uudenkarheanakaan yltänyt NEDC-ajosyklillä mitattuna kuin johonkin kahteensataan kilometriin.Tammikuiset kokemukset vuodelta 2014 palautuvat mieleen Moottorissa julkaistusta koeajoartikkelista, jonka otsikossa on sanapari kylmänkankea kokemus.Mainio autoyksilöNyt ajossa olevan vuosimallin 2014 Leafin ansioksi on sanottava, että tämän autoyksilön akusto on käytetyksi sähköautoksi aivan erinomaisessa, liki uudenveroisessa kunnossa. Selityksenä on, että tätä Virosta Suomeen tuotua autoyksilöä on pikaladattu käyttövuosiensa aikana vain kahdesti, kertoi auton edellinen omistaja.Akkuja on siis tältä osin rasitettu vähäisesti. Nissan Leafin akkujen jäähdytys on toteutettu passiivijäähdytteisesti, jonka vuoksi tämä akkutyyppi ei pysy ryhdissään, jos sitä pikaladataan usein yli 80 prosentin varaukseen.Tyypillistä työmatka-ajoaTulevan ajomatkan eli työmatkani pituus on hyvin tyypillinen pääkaupunkiseutulaisen arkireitti. Työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken.Ajoin autoa normaalisti, ilman hieman kilometrejä säästävää eco-asetusta, mutta järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen. Koeajon aikana keskivauhti Leafilla asettuu välille 45–49 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirran vietävänäAjan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Voin liikkua Helsingin ydintä kohden suuntaavia ajoittaisia ruuhka-aikoja vältellen. Moottoritiellä voin ylläpitää mukavaa matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h.Auton matkustamon sisälämpötilaksi asetan siedettävän +18 astetta. Tuulilasista puhallutan huurteet pois, kun on tarve eli etenkin hetimiten liikkeelle lähdettyä. Istuinlämmitintä en käyttänyt. Jääkuorrutusta kynsiessäPerillä työpaikan pysäköintialueella odottaa latausasema. Nissan Leafin keulassa latausluukku sijaitsee keskellä keulaa. Luukun kansi on muurautunut umpeen. Koko keula on jäiseksi kuorruttunut.Latausluukun avauskytkimen painaminen vapauttaa luukun sisäpuolisen salvan, muttei tietty ponnauta luukkua raolleen. Ja paljain käsin luukkua ei saa kynsittyä auki. On otettava lumiharja-jääskrapa apuun eli harjattava aluksi keula irtolumesta ja vängättävä skrapalla luukku auki. Voi vain kuvitella mitä auki repiminen tekee ajan oloon maalipinnalle.Kuinka kävi kilometrien?Ajoasentoa ei saa säädettyä aivan mieleiseksi, eikä ihme, sillä ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä. No, edessä ei ole pitkä ajotaival.Tyypillinen tammikuinen työpäivä ja työmatka tarkoittaa 1–2 pakkasasteen aamua ja 16 kilometriä ajomatkaa suuntaansa. Ja kun takaisin töistä kotiin on saman verran, tekee se Elon laskuopilla yhteensä 32 ajokilometriä.Täyteen ladattu Leaf lupaa 134 kilometrin toimintamatkaa, joten kotiin palattua pitäisi olla tallessa hitusen yli sata kilometríä.Niinhän sitä luulisi.Kilometrit ehtyvät mittaristosta ajettuja kilometrejä enemmän, joten kotipihalla jäljellä on enää 89 kilometriä. Havaintona sekin, että toimintamatkan ehtyminen vahvistuu sitä enemmän, mitä lähempänä ollaan viimeistä paria kymmentä kilometriä.Kovemmat ajonopeudet syövät erityisen ahnaasti akkuvoimaa: moottoritiellä mittariston näyttämät jäljellä olevat kilometrit hupenevat yllättävänkin nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetkut tutuiksi taajamassaTätä on arki sähköautolla talvella. On opittava tunnistamaan oman sähköauton metkut eli akkuvoiman hiipumistahti eri olosuhteissa.Päätän kokeilla eräänä leutona talvipäivänä koetalla Leafin kykyjä taajamassa. Ajan siis iltapäivällä 30–50 km/h nopeusalueilla muun liikennevirran mukana ja niin, etten ylitä 50 km/h tuntivauhtia. Valtaosa koeajosta etenen neljänkympin vauhtia. Välillä olo on ahdistettu: takana ajavilla tuntuu olevan nopeusrajoitukset ylittävä kiire viikonlopun viettoon.Pysähdyksiä tulee tietysti tämän tästä niin suojateiden edessä kuin liikennevaloissa tai risteyksissä ja kiertoliittymissä omaa vuoroa vartoessa. Töistä paluun aika vilkastuttaa liikennettä ja ajoittain Pohjois-Helsingin taajamateillä esiintyy jonoutumista. Pysäytän auton muutaman kerran kuten asiointikäynneillä tyypillistä. Pysäköin auton aina ulkona.Lämpötila koeajon aikana on asteen verran nollan kummallakin puolen. Alkumatkasta alkaa hiljakseen ripsiä räntää. Loppumatkasta räntäsade yltyy samassa tahdissa, kun toimintamatkan kilometrit ehtyvät.Tuulilasin puhallutun kirkkaaksi tarvittaessa ja matkustamon sisälämpötilaksi on säädetty 18 astetta.Kun lähdin ajoon, kertoi täyteen ladattu auto toimintamatkaksi 128 kilometriä. Kun jäljellä on 28 kilometriä, herkeää Leaf puhumaan, tylyn selkeästi: ”Low battery charge”.Loppu häämöttääJatkan huolettomasti matkaa, kunnes mittaristo lopettaa 16 toimintamatkakilometrin jälkeen enää kertomasta, montako kilometriä on vielä akkuvoimaa käytettäväksi.Päätän jatkaa vielä vähän matkaa. Auto jatkaa kommunikointia kanssani englanniksi näytön tekstillä: Very low charge level. Do you want to search for a nearby charging station?Alkaa olla aika lopetella ja suunnata kotipihalle. Olen hitusen ylpeä tasavauhtisesta ja turhia kiihdyttelyjä vieroksuvasta ajorupeamasta, sillä ylämittaristo vasen reuna kertoo, että olen kasvattanut neljä puuta todisteeksi pihistä etenemisestä.Vuoden 2014 Leaf osoittautuu tämän koeajon perusteella kelvoksi käyttöautoksi asiointiajoon kodin lähiympäristössä. Ynnäilen ajetut kilometrit. Niitä on nielty odotetusti enemmän kuin niinä päivinä, jolloin osa ajamisesta suuntautui moottoriteille. Nyt pääsin taajamassa 136 kilometriä ja jäljelle jäi varmasti vielä jokunen kilometri, mutta ihan niin pitkälle en tällä kertaa koetellut onnea – jottei tarvitsisi kutsua hinausautoa apuun.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Sähköautojen talvinen vertailu vuodelta 2014 – kylmänkankea kokemusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?