29.4.2019

Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy

Kuva Marko Jokela

Autoliiton EcoRun-kilpailuissa mitellään sekä ekonomiassa että ekologiassa.

Suomessa autoilla on aina kilpailtu innokkaasti. Yksi vähän tunnettu laji on taloudellisuusajo, josta puuttuvat vauhti ja vaaralliset tilanteet.

EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen.

Kisajärjestäjien suorittama tankkaus on tarkkaa puuhaa.

EcoRun-kilpailu sopii hyvin nykyoloihin, sillä autoilun kulutuksen merkitys on ympäristösyistä tärkeämpää kuin koskaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot uutena luokkana

Tähän asti Autoliiton järjestämät viralliset EcoRun-taloudellisuusajot on järjestetty vain bensiini- ja dieselautoille.

Itselataavat hybridiautot ovat hallinneet kisoja viime aikoina.

Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat olleet mukana vain ulkopuolisena kokeiluluokkana. Tämän vuoden kisoista alkaen niillä on omat luokkansa.

Yksittäisissä kisoissa ei ratkota yleiskilpailuvoittajaa vaan luokkavoittajat. Kilpailija voi siis kisata, vaikka joka kerta eri luokassa, ja kerätä pisteitä.

Petri Munukka tarkastaa renkaiden ilmanpaineen ennen lähtöä.

Seitsemän sähköautoa

Kevään ensimmäiseen osakilpailuun Vantaalle sähköautoja ilmaantui viivalle yllättävän monta, seitsemän kaikkiaan.

Sähköauto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen polttomoottoreihin verrattuna ja koukuttanee nopeasti muutkin taloudellisuusajosta innostuneet. Kisa autokuntien kesken oli tiukkaa, joten esimerkiksi pienikin harhaan ajo yhteisellä noin 200 kilometrin reitillä tiputti armotta sijoitusta kilpailussa jonkun pykälän.

Sähköautoluokan voittoon ajoivat Timo Eväsoja ja Ari Parkkinen BMW i3:lla tuloksella 9,4 kWh/100 km.

Perinteisemmissä luokissakin tulokset olivat erinomaisia, diesel-luokassa Tomi Salo ja Juha Hakuli selvittivät reitin 2,49 l/100 km -kulutuksella Volvo V40:llä.

Kaikki tulokset löytyvät täältä. 

Ennen lähtöä selfiekuvaa ottamassa Rauli Koivunen ja Anna Maisala.

Aloittelijat tervetulleita

Sähköautoluokka on tuonut myös uusia osallistujia EcoRun-kilpailuun jo vuosikausia harrastaneiden taloudellisuusajokonkarien sekaan. Uudet kilpailijat ovat lämpimästi tervetulleita lajin pariin. Kuka tahansa kiinnostunut voi osallistua, aiempaa kokemusta ei tarvitse.

Alkuun pääsee ihan autokoulun perusopeilla: pienillä nopeuden muutoksilla, ennakoinnilla ja pintakaasulla.

Taloudellisuusajojen konkari Markku Lehisto.

Ilmapiiri on kannustava, vaikka vanhojen konkarien pihistysvinkit selviävätkin vasta useamman kisan ja tutustumisen kautta. Sähkö- ja hybridiautoilla joutuu ajotapaansa hieman muuttamaan, koska niissä alamäistä ja hidastuksista saa liike-energiaa ladatuksi takaisin akkuihin.

Osallistumis- ja kilpailusäännöt löytyvät AL-sport -nettisivuilta, kuten myös kilpailujen ajankohdat. Kustannukset ovat kohtuulliset, polttoaineiden lisäksi maksettavaksi tulee 50 euron osallistumismaksu ja tutustumiskilpailulisenssit ajajalle ja kartturille 2 x 25 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

30–50 kilometrin pätkissä

EcoRun-kilpailuissa ajetaan 200–300 kilometrin matka 30–50 kilometrin pätkissä. Yhteen kilpailuun on varattava koko päivä, yleensä ne ovat lauantaisin.

Vaikka matka alkaa kilpailukatsastuksesta, mitään erityisvarusteita ei tarvitse. GPS-seurantalaite tulee järjestäjältä.

Tero Pänttönen ja Jenni Rossi osallistuivat kisaan Hyundai Ioniq Electric -sähköautolla.

Katsastuksessa lähinnä todetaan, ettei vilppiä ole käytetty. Alkutankkauksesta matka etenee tiekirjan mukaisesti aikatarkastusasemien kautta lopputankkaukseen. Puolessa välissä on lounastauko.

Sähköautoilla kulutus todetaan auton oman kulutusmittarin kautta.

Sekuntikello tärkeä varuste

Vaikka kisaa käydään pienimmästä kulutuksesta, kilpailutunnelma syntyy tiukasta aikataulusta. Aikatarkastusasemilla pitää olla minuutin tarkkuudella, ihanneajat on määritelty nopeusrajoitusten mukaisesti. Leppoisa cruisailu johtaa virhepisteisiin joko reitiltä eksymisen tai aikatarkastuksesta myöhästymisen takia.

Kilpailureitti on viety usein hiljaisille tieosuuksille, ei siksi, että kilpailijat olisivat tien tukkeena vaan päinvastoin.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat