30.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage Plug-in Hybrid – ennen kaikkea paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Kia Sportage saapuu markkinoille myös trendikkäästi lataushybridiversiona. Ominaisuuksien lisäksi myös laatuvaikutelma on loikannut sukupolvenvaihdoksessa. Hyvää: laatuvaikutelma, tasapainoiset ominaaisuudet, varusteet. Huonoa: polttomoottorin rooli lämmityksessä. Kia Sportage saattoi muutaman ensimmäisen mallipolven ajan etsiä itseään, mutta crossovereiden buumin myötä malli löysi oman paikkansa markkinoilta jo 2000-luvun alkupuolella. Se on antanut Kialle mahdollisuuden kehittää mallia rooliinsa ja nyt Sportage pääsee nauttimaan merkin yleisestä uudistumisesta logoa myöten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän särmääUlkoisesti Kia Sportage onkin näyttävä terävine kulmineen, jotka ovat selkeä ero aiempaan pyöristelyyn. Takaosassa mallia on otettu sähköauto EV6:sta. Keulailmettä tuskin kukaan sanoo erityisen kauniiksi, mutta se on näyttävä jopa sisarmalleihin verrattuna. GT-Line-varustelu tuo vielä lisää ryhtiä särmikkääseen olemukseen. Maavaraa on 170 mm.Sisällä matkustamossa Kia Sportagessa on tilaa totuttuun tapaan. Takaistuimille sopii kaksi aikuista hyvin ja tavaratilaa on 540 litraa. Lataushybridi tinkii polttomoottoriversioihin verrattuna joitain kymmeniä litroja. Tavaratilan pohjan alla on pieni säilytystila esimerkiksi latauskaapelille.Etuistuimilla sukunäkö on voimakkainta EV6:n kanssa, mutta myös hiljattain uudistunut Sorento näkyy täällä. Värimaailma ei ole järin jännittävä, mutta materiaalit ovat hyviä. GT-Linen myötä etuistuimet saavat myös jäähdytyksen kesähelteiden iloksi. Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä ja EV6:n tapaan ilmastoinnin hipaisupainikkeiden lista on muutettavissa mediakäyttöön.Erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin laatuvaikutelma on ottanut ison loikan Sportagen edelliseen painokseen verrattuna. Saksalaismerkit voisivat ottaa oppia tavasta, jolla keskitunnelin lokeron kansi liukuu paikalleen rämähtämättä. Musta kiiltomuovi ja kosketusnäyttö ovat magneetteja pölylle ja sormenjäljille, mutta kyse on autoalalla yleisestä trendistä.Sähäkämpää sähköäEnsimmäistä kertaa Kian historiassa GT-Line-varustelu tuo myös ajettavuuteen vaikuttavan varusteen. Sähköisesti ajotilanteen mukaan säätyvät iskunvaimentimet antavat Sportagelle jämäkkyyttä ripeämmässä ajossa ja toisaalta pehmentävät olemusta kaupunkien töyssyissä. Terävät saumat tuntuvat silti reilusti, mutta kaiken kaikkiaan olemus on tasapainoisempi kuin edellisessä Sportagessa, joka oli turhan perusnapakka koko ajan. Äänieristys on keskitasoa.Kian lataushybridivoimalinja perustuu 1,6-litraiseen ahdettuun bensiinimoottoriin, kuusivaihteiseen automaattiin ja 67 kilowatin sähkömoottoriin. Käyttövoimasta ja hybriditilasta riippumatta voimaa on sopivasti. Hybridijärjestelmää voi ohjailla muutaman eri käyttötavan muodossa, opastaen joko pelkkään sähköajoon tai esimerkiksi säästämään akun varausta moottoritieajon ajan.13,8 kilowattitunnin akuston yhdistetty WLTP-toimintamatka on 70 kilometriä. Muuten fiksusti energiaansa käyttävä Sportage joutuu kuitenkin vaivaamaan polttomoottoria matkustamon mahdollisen lämmityksen suhteen, joten täysin bensiinitön ajomatka voi olla vaikeasti saavutettavissa. Pidemmässä ajossa kulutuslukemat ovat reilussa kuudessa litrassa per 100 kilometriä. Vaihtaminen voimanlähteiden välillä tapahtuu huomaamattomasti.7,2 kilowatin lataustehon ansiosta akun saa parhaimmillaan täyteen alle kahdessa tunnissa. Kian suko-latauslaite antaa mahdollisuuden säätää ampeerit 6-12A välillä, joten kotilataus sujuu helpommin esimerkiksi mökkiolosuhteissa.Kokonaisuutena Kia Sportagen uusi polvi on entistä itsevarmempi tuote ja sisarmalleihin verrattuna lataushybridissä tapahtunut kehitys tuo enemmän sähköajoa arkiajoon. Sportagen lataushybridiversio on aina nelivetoinen ja hinnat alkavat EX-varustelun 45 687 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Sportage1,6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid GT-Line AT 265 hv Hinta alkaen 52 056 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 316 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh Toimintamatka 70 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 540-1715 l Omamassa: 1905 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”