5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Connected Drive vie BMW:n nettiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älypuhelimella voi etäkäyttää internetiin kytketyn auton ilmastointia, tai lähettää ohjeita navigaattoriin. Autot menevät nettiin. Älypuhelinten tavoin yhteydestä on iloa ja apua. Esimerkiksi mediatoistin voi tarjota henkilökohtaista Spotify-tiliä soittolistoineen ja navigaattori hyödyntää netin hakutoimintoja. Voipa auto kertoa myös sään määränpäässä.Nettiyhteyttä voi käyttää auton etäohjaukseen. Yhteyspalveluilla on hienoja nimiä: Audi Connect, Mercedes me (ei vielä Suomessa) tai BMW:n kohdalla Connected Drive. Moottori tutustui jälkimmäiseen uudella BMW 730d:llä, joka valmistajan kärkimallina tarjoaa palvelusta laajimman version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutossa ja etänäConnected Drive jakautuu kahteen osaan: autosta käytettävät nettiä hyödyntävät palvelut sekä etänä tietokoneelta, tabletilta tai kännykästä toimivat palvelut.iDrive-järjestelmän kautta BMW osaa hakea esimerkiksi nykyisen sijainnin sääennusteen tai RSS-syötteen uutisia. Järin hyödyllisiä toiminnot eivät ole.Huomattavasti mielekkäämpää on auton toimintojen etäkäyttö. Yli sadan tonnin bemarin pysäköintipaikan unohteleville paikannuspalvelu tarjonnee mielenrauhaa.Useimmat arvostanevat enemmän ilmastoinnin etäkäyttöä. Lämmityslaitteen ohjaus älypuhelimen suurelta näytöltä on selkeämpää kuin lisälämmittimien tyypillisesti hankalakäyttöisillä kaukosäätimillä. Lisäksi etäisyys autoon on vapaa, joten matkustamon voi ajastaa lämpimäksi vaikka toisen maan lentokentältä.Autoon lähetetty osoite näkyy järjestelmässä viestinä. Osoitetta klikkaamalla auton voi käskeä navigoimaan.Yllättävän kätevä toiminto on osoitteiden lähetys auton navigaattorille. Autolle kävellessä kännykästä lähetetty määränpää löytyy nopeasti valikosta, joten liikkeelle voi lähteä välittömästi.Palvelu toimii Suomen lisäksi ulkomailla, eikä ulkomaankäytöstä aiheudu käyttäjälle kuluja.Toiminta jouhevaConnected Driven iPhone-ohjelma on yksinkertainen ja suoraviivainen käyttää. Testin aikana järjestelmä luotettavasti ja riittävän jouheasti. Käskyjen välittymisessä on muutamien sekuntien viive, sillä liikenne kiertää BMW:n palvelimen kautta. Tärkeintä on, että järjestelmä kuittaa käskyn välittymisen, jolloin käyttäjä välttyy epämiellyttävältä epätietoisuudelta. Se vaivasi Volvo Sensus -järjestelmää Moottorin testissä kesällä 2014.Connected Drive valmius on vakiovarusteena jokaisessa BMW-mallissa. Kauppaan kuuluva palvelu tosin on toiminnoiltaan suppea, ja rajoittuu hätäpuhelutoimintoon ja huoltopalveluun.Hätäpuhelutoiminto soittaa onnettomuuden tapahduttua hätäkeskukseen ja ilmoittaa törmäyspaikan sijainnin, matkustajien määrän ja antaa arvion onnettomuuden vakavuudesta. Huoltopalvelu viestii asiakkaan valitsemaan huoltopisteeseen 2 000 kilometrin päästä lähestyvästä huoltotarpeesta, sekä mahdollisista huoltokohteista. Siten huolto voi arvioida tehtävän keston, ja ottaa yhteyttä asiakkaaseen huoltopäivän päättämiseksi.Kun oman älypuhelimen liittää Bluetoothilla autoon, aktivoituu oma Spotify-tili suoraan iDriveen. Musiikin suoratoistoon käytetään auton nettiyhteyttä, joten oman puhelimen akku säästyy.Laajempia toimintoja BMW myy Connected Drive Services -nimisenä lisävarusteena. Tietokoneella ja kännykällä tehtävään etäkäyttöön tarvitaan vielä Remote Services -laajennus.Koska kyse on ohjelmistopalveluista, voidaan ne hankkia uuteen BMW:hen myös jälkikäteen. Paikkatietoa varten tarvitaan navigaattori, joten useimpiin malleihin on tarjolla myös kaksi edellä mainittua palvelua ja navigaattorin tarjoava Connected Drive -paketti.Valitettavasti testin hyödyllisin ominaisuus, ilmastoinnin etäkäyttö, onnistuu toistaiseksi vain uudessa 7-sarjassa. Auton ja internetin järkiliitto siis vaatii paksua lompakkoa, tai hetken odotusta. Hyödyllisiä lisäpalveluita ilmaantunee vielä reilusti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa