24.3.2015 Ajoneuvot Kilparadalla koeajettu perhefarmari Seat Leon ST Cupra 280 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhefarmari kilparadalla – ollaanko nyt mukavuusalueen ulkopuolella? Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, hinta. Huonoa: etuakselin nypytys täyskiihdytyksessä. Kuudensadan metrin korkeuteen Barcelonan lähistölle rakennettu Castellolin kilparata kiipeilee ja kiemurtelee laakson rinteellä. Ratakäyttöön Seat Leon ST Cuprasta on varattu kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi 280 hevosvoimainen versio.Seat on laajentanut kehutun Leon Cupra -malliston 27 senttimetriä perusmalleja pidempään farmariversioon. Kuormansidontakoukuille tulee käyttöä, sillä satasen nopeus saavutetaan kuudessa sekunnissa.Lisävarusteinen Performance Pack vaihtaa Bridgestone Potenza RE050A -renkaat riuskaa menoa paremmin sietäviin Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaisiin. Etujarrut vaihtuvat rata-ajon rasituksia kestäviin Brembon valmistamiin nelimäntäisiin satuloihin. Varustepaketti tuo 19,4 kilon painonsäästön osittain äänieristyksen kustannuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElämyksellisiä mutkiaMietteet rengasmelusta unohtuvat ennen lämmittelykierroksen päättymistä. Cupra singahtaa ripeästi suoralle moottorin lavealla väännöllä, eikä veto puudu ennen punarajaa. Kaksoiskytkinvaihteistoa manuaaliasennossa pitäessä menoa häiritsee moottorin tasainen ääni. Kierroslukua on vaikea arvioida, mikä vaikeuttaa korvakuulolta vaihtamista. Lisäharmina vaihteisto pakkovaihtaa ylöspäin kierrosluvunrajoittimen kohdalla. Alaspäin se ei onneksi jääräpäisyyttään vaihda.Hauskimmillaan Cupra on mutkissa. Seat on vakiovarustanut myös farmariversion sähköhydraulisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla, joka ohjaa voimaa ajotilanteen mukaan eturenkaiden välillä.Lukko tekee pidon rajoilla puskevan etuvedon ajamisesta hauskempaa ja nopeampaa. Kun kaarteessa lievästi aliohjaavan Leonin kaasua avaa, alkaa keula hakeutua tehokkaasti sisäkurviin – aivan kuin joku kiskoisi etuakselia pitkällä narulla.Vasta kaasunnostoa seuraava jarrupolkimen näpäytys riittää irrottamaan perän nautinnolliseen sivuluisuun. Silloinkin auto on hallittavissa tilanteen tasalla olevan ohjauksen ja valppaan moottorin ansiosta.Useita ajotilojaLeon ST Cupra on varustettu ajotilakytkimellä, jonka takaa löytyvät mukavuus- ja urheilupainotteiset ajotilat. Rajuin vaihtoehto on nimetty Cupraksi.Merkittävimmät muutokset ajotilojen välillä tapahtuvat iskunvaimennuksessa, tasauspyörästönlukon ohjauksessa ja kaasuvasteessa.Sopii myös arkiajoonPunavalkoisten kanttareiden vaihtuminen sulkuviivoihin ja suojateihin palauttaa arkeen. Leon ST Cupra selviää arkiajosta liikenteen seassa varsin mainiosti.Cupra-ajotilassa iskunvaimennus on todella täristävä, mutta mukavuusasennossa suurimmat erot perusmalleihin tulevat leveämpien ja matalampien renkaiden lisääntyneestä melusta.Vahva alavääntö helpottaa nopeudenmuutoksia suurillakin vaihteilla. Voimavarat tosin näkyvät kahden pienimmän vaihteen täyskiihdytyksissä eturenkaiden nypyttämisenä, mikä tuntuu ja kuulostaa ikävältä keulasta kantautuvalta paukkeelta.Huhtikuussa Suomeen saapuva uutuus on houkutteleva tarjous ripeää farmaria etsivälle, jos hintarajana on alle 40 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon ST Cupra 280 Hinta alkaen 39 995 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 984 cm³ bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. automaatti tai manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1466 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa