4.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX1 – Todella hyvät kassikoukut Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iX1 on täyssähköinen versio uusimmasta X1-mallipolvesta. Perinteinen ulkonäkö, kasvaneet tilat ja hyvin valikoimaan istuva sähkövoimalinja ovat mallin vahvuuksia. Hyvää: tilat, ergonomia. Huonoa: toimintamatka moottoritiellä, jarrutuntuma. Kolmannen sukupolven BMW X1 saapuu heti kättelyssä markkinoille myös täyssähköisenä painoksena. Muutos kertoo hyvin viime vuosien sähkökehityksestä, vaikka pinnan alla on sama UKL2-perusrakenne kuin edellisessä X1:ssä. BMW iX1 onkin odotettu lisäys niin merkin sähköautotarjonnan kuin X1:n voimalinjojen kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähäkästi sähkölläUtahinoranssin pinnan alla on 64,7 kWh akulla varustettu sähköauto. Akullisen WLTP-toimintamatka on 417-440 kilometriä, mutta BMW:n lataussuosituksella ja pääsiäisen haaleissa lämpötiloissa toimintamatkaa kertyy noin 340 kilometriä. Maantienopeuksilla kulutus pysyy lähellä BMW:n WLTP-arvoja, mutta kesänopeudet moottoritiellä tarkoittavat reilusti yli 20 kWh:n kohoavaa kulutusta 100 kilometrillä ja toimintamatkan lyhenemistä selkeästi alle 300 kilometrin.Latauksen huipputeho on 130 kW, jolloin 10-80% latausajaksi kerrotaan ripeä 29 minuuttia. Akkukokoon nähden ärhäkkä lataus tarkoittaa, että latauspysähdyksen lyhyys pääsee helposti yllättämään. Type 2 AC-latauksen huipputeho on perusvarustelulla 11 kW, joskin lisävarustelistalta löytyy myös 22 kW laturi. Ilahduttavasti ainoa sähköversio tällä hetkellä on xDrive30, joten BMW iX1 on aina neliveto. Sekä etu- että taka-akselilla on 140 kW (190 hv) sähkömoottori, jotka ovat vaihdevälitystä vaille identtiset. Yhteisteho on 230 kW (313 hv), joten moottorien tehoa ei voi laskea suoraan yhteen, mutta lukemaa voi silti pitää vähintäänkin riittävänä arkikäyttöiselle katumaasturille. Kiihdytys 0–100 km/h onnistuu 5,6 sekunnissa.Älypuhelimen turvakaideUlkoisesti BMW iX1 on merkkinsä perusvarmimmasta päästä. Oranssin värin parina olevat satiiniharmaat yksityiskohdat ovat hiukan yllättävät, mutta muuten auto on virkistävän tavallinen muuhun mallistoon verrattuna. Sisätiloissa näkyy tiettyä tuttua henkeä, mutta sitä on yhdistetty isoissa malleissa nähtyihin ideoihin. Oikotiepainikkeita on siellä täällä ja toiminnot nojaavat enemmän BMW:n nykyiseen kosketusnäyttöjärjestelmään. Vanha tuttu iDrive-rullaohjain on jäänyt isompien mallien oikeudeksi, joten iX1:n käyttäminen perustuu lähes kokonaan kosketukseen. Järjestelmä osaa tarjota melko järkeviä reitti- ja latausvaihtoehtoja. Mittariston näkymät ovat kohtuullisen muovattavissa ja tuulilasin heijastusnäyttö on selkeä ja kookas. Keskikonsolissa on kaksi erikoista yksityiskohtaa. Kyynärnojan alle on suunniteltu periaatteessa kookas säilytystila, johon on kuitenkin vaikea saada mitään apteekkikassia suurempaa. Kännykän langaton latausteline on kallistettu kätevästi etupenkkejä kohti, ja älylaitteelle on annettu oma liikuteltava turvakaide. Jostain syystä iX1 jättää auton kokoon nähden leveän vaikutelman, sillä ovet tuntuvat olevan kaukana. Näkyvyys kuljettajan paikalta on keskivaikeaa A-pilaria vaille mainio. Muuten tilaa on edessä hyvin, ja takana sen verran kuin auton mitat antavat ymmärtää. Tavaratila on hyvänkokoinen ja sen lastauskorkeus on sopiva, mutta erikoismaininnan ansaitsevat kaksi jämäkkää ja tarpeeksi erilleen sijoitettua kassikoukkua per puoli.Sopiva korkeus, sopivan jämäkät ja sopivan erillään – sekä molemmin puolin. Viikonlopun ostoskasseja lastatessa ilo syntyy pienistä asioista.Jousimainen fiilisRiittävän suorituskyvyn lisäksi BMW iX1:n ajettavuudesta löytyy muutamia huomioita. Alusta on perusvireeltään pikkunapakka, vaikka kori keinahtelee auton omien liikkeiden mukana tuntuvasti. Ohjaus on tavallisen harmiton, joskin se on turhan herkkä aivan keskialueen tuntumassa, johtaen helposti pingispalloiluun. Jarrutuntuma on ehkä BMW iX1:n ajettavuuden heikoin osa-alue. Poljintuntumaan on vaikea luottaa keinotekoisen ja pesusienimäisen olemuksen takia. Ongelma korostuu, mikäli käytössä on kamerapohjainen energian takaisinkeräys (rekuperaatio), sillä sen kanssa on vaikea ennustaa, miten auto reagoi jalan nostoon kaasupolkimelta. Myös parkkipaikoilla ajettavuus voi olla kulmikasta vauhtipolkimen kalibraatiosta johtuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut mallistoEdullisimmillaan BMW iX1 30 xDriven saa 61 830 eurolla, joten hintaero polttomoottoriversioihin on tuntuva, mutta ei mahdoton käyttökulut ja varustelu huomioiden. BMW X1 on jo kasvanut kokoluokkaa isommaksi vuosiensa aikana, mikä on osa tyypillistä automallien kehittymistä. Sähköinen iX1 puolestaan sopii malliston osaksi mainioksi, joten kannattaa selvittää rauhassa, sopiiko täyssähkö omaan arkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW iX1 30 xDrive Charged Edition Hinta alkaen 63 320 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 760 € Moottori Sähköauto, neliveto. 140 kW sähkömagneettinen synkronimoottori etu- ja taka-akseleilla. Teho 230 kW (313 hv) Vääntö 494 Nm Vääntö 494 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64,7 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 440 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4500 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2692 mm Tavaratila: 490–1495 l Omamassa: 2085 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”