4.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX1 – Todella hyvät kassikoukut Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iX1 on täyssähköinen versio uusimmasta X1-mallipolvesta. Perinteinen ulkonäkö, kasvaneet tilat ja hyvin valikoimaan istuva sähkövoimalinja ovat mallin vahvuuksia. Hyvää: tilat, ergonomia. Huonoa: toimintamatka moottoritiellä, jarrutuntuma. Kolmannen sukupolven BMW X1 saapuu heti kättelyssä markkinoille myös täyssähköisenä painoksena. Muutos kertoo hyvin viime vuosien sähkökehityksestä, vaikka pinnan alla on sama UKL2-perusrakenne kuin edellisessä X1:ssä. BMW iX1 onkin odotettu lisäys niin merkin sähköautotarjonnan kuin X1:n voimalinjojen kannalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähäkästi sähköllä Utahinoranssin pinnan alla on 64,7 kWh akulla varustettu sähköauto. Akullisen WLTP-toimintamatka on 417-440 kilometriä, mutta BMW:n lataussuosituksella ja pääsiäisen haaleissa lämpötiloissa toimintamatkaa kertyy noin 340 kilometriä. Maantienopeuksilla kulutus pysyy lähellä BMW:n WLTP-arvoja, mutta kesänopeudet moottoritiellä tarkoittavat reilusti yli 20 kWh:n kohoavaa kulutusta 100 kilometrillä ja toimintamatkan lyhenemistä selkeästi alle 300 kilometrin. Latauksen huipputeho on 130 kW, jolloin 10-80% latausajaksi kerrotaan ripeä 29 minuuttia. Akkukokoon nähden ärhäkkä lataus tarkoittaa, että latauspysähdyksen lyhyys pääsee helposti yllättämään. Type 2 AC-latauksen huipputeho on perusvarustelulla 11 kW, joskin lisävarustelistalta löytyy myös 22 kW laturi. Ilahduttavasti ainoa sähköversio tällä hetkellä on xDrive30, joten BMW iX1 on aina neliveto. Sekä etu- että taka-akselilla on 140 kW (190 hv) sähkömoottori, jotka ovat vaihdevälitystä vaille identtiset. Yhteisteho on 230 kW (313 hv), joten moottorien tehoa ei voi laskea suoraan yhteen, mutta lukemaa voi silti pitää vähintäänkin riittävänä arkikäyttöiselle katumaasturille. Kiihdytys 0–100 km/h onnistuu 5,6 sekunnissa. Älypuhelimen turvakaide Ulkoisesti BMW iX1 on merkkinsä perusvarmimmasta päästä. Oranssin värin parina olevat satiiniharmaat yksityiskohdat ovat hiukan yllättävät, mutta muuten auto on virkistävän tavallinen muuhun mallistoon verrattuna. Sisätiloissa näkyy tiettyä tuttua henkeä, mutta sitä on yhdistetty isoissa malleissa nähtyihin ideoihin. Oikotiepainikkeita on siellä täällä ja toiminnot nojaavat enemmän BMW:n nykyiseen kosketusnäyttöjärjestelmään. Vanha tuttu iDrive-rullaohjain on jäänyt isompien mallien oikeudeksi, joten iX1:n käyttäminen perustuu lähes kokonaan kosketukseen. Järjestelmä osaa tarjota melko järkeviä reitti- ja latausvaihtoehtoja. Mittariston näkymät ovat kohtuullisen muovattavissa ja tuulilasin heijastusnäyttö on selkeä ja kookas. Keskikonsolissa on kaksi erikoista yksityiskohtaa. Kyynärnojan alle on suunniteltu periaatteessa kookas säilytystila, johon on kuitenkin vaikea saada mitään apteekkikassia suurempaa. Kännykän langaton latausteline on kallistettu kätevästi etupenkkejä kohti, ja älylaitteelle on annettu oma liikuteltava turvakaide. Jostain syystä iX1 jättää auton kokoon nähden leveän vaikutelman, sillä ovet tuntuvat olevan kaukana. Näkyvyys kuljettajan paikalta on keskivaikeaa A-pilaria vaille mainio. Muuten tilaa on edessä hyvin, ja takana sen verran kuin auton mitat antavat ymmärtää. Tavaratila on hyvänkokoinen ja sen lastauskorkeus on sopiva, mutta erikoismaininnan ansaitsevat kaksi jämäkkää ja tarpeeksi erilleen sijoitettua kassikoukkua per puoli. Sopiva korkeus, sopivan jämäkät ja sopivan erillään – sekä molemmin puolin. Viikonlopun ostoskasseja lastatessa ilo syntyy pienistä asioista. Jousimainen fiilis Riittävän suorituskyvyn lisäksi BMW iX1:n ajettavuudesta löytyy muutamia huomioita. Alusta on perusvireeltään pikkunapakka, vaikka kori keinahtelee auton omien liikkeiden mukana tuntuvasti. Ohjaus on tavallisen harmiton, joskin se on turhan herkkä aivan keskialueen tuntumassa, johtaen helposti pingispalloiluun. Jarrutuntuma on ehkä BMW iX1:n ajettavuuden heikoin osa-alue. Poljintuntumaan on vaikea luottaa keinotekoisen ja pesusienimäisen olemuksen takia. Ongelma korostuu, mikäli käytössä on kamerapohjainen energian takaisinkeräys (rekuperaatio), sillä sen kanssa on vaikea ennustaa, miten auto reagoi jalan nostoon kaasupolkimelta. Myös parkkipaikoilla ajettavuus voi olla kulmikasta vauhtipolkimen kalibraatiosta johtuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvanut mallisto Edullisimmillaan BMW iX1 30 xDriven saa 61 830 eurolla, joten hintaero polttomoottoriversioihin on tuntuva, mutta ei mahdoton käyttökulut ja varustelu huomioiden. BMW X1 on jo kasvanut kokoluokkaa isommaksi vuosiensa aikana, mikä on osa tyypillistä automallien kehittymistä. Sähköinen iX1 puolestaan sopii malliston osaksi mainioksi, joten kannattaa selvittää rauhassa, sopiiko täyssähkö omaan arkeen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW iX1 30 xDrive Charged Edition Hinta alkaen 63 320 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 760 € Moottori Sähköauto, neliveto. 140 kW sähkömagneettinen synkronimoottori etu- ja taka-akseleilla. Teho 230 kW (313 hv) Vääntö 494 Nm Vääntö 494 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64,7 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 440 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4500 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2692 mm Tavaratila: 490–1495 l Omamassa: 2085 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta/160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt