16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R – Tehokunkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehoa 172 hevosvoimaa, painoa alle 800 kiloa ja ainoa tarkoitus sillä on pitää hauskaa. Jo pelkkä Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R:n ulkonäkö saa hymyn huulille. Kun kuulet teholukemat, leviää hymy entisestään. Viimeistään reipas kaasun painallus kertoo mistä on kysymys: nollasta sataan sujuu 4,6 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkain, levein ja hauskinMaverick X3 X RC Turbo R:n muotoilussa on haettu uusia tuulia, kuitenkin niin että Can-Amille tyypillinen DNA on tunnistettavissa. Kyseessä on markkinoiden levein tehdasvalmisteinen side-by-side -ajoneuvo. Lähes 40 sentin maavara huomioiden kuljettaja istuu niin matalalla kuin mahdollista.Sport-moottoriasetuksen lisäksi kuljettajan valittavissa on Eco-asetus, mutta se voidaan unohtaa tässä koeajossa. Tehokas välijäähdytetty turbomoottori ja CVT-veto yhdessä tarkoittavat, että kaasua polkaistessa nopeus kasvaa salamannopeasti ja myös ohjausliikkeiden on oltava nopeita. Kuuden pisteen turvavyöt ja kuppi-istuin eivät ole liioittelua, vaan parhaimmillaan kuljettaja tarvitsee molempia pysyäkseen ohjaamossa. Ohjaus on tehostettu ja ohjautuminen terävää. Soratiellä takavetoa käytettäessä kuljettajan kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä, nelivedon kytkeminen rauhoittaa menoa selvästi.Vaikea saada kaatumaanIsot pyörät ja huikeat joustomatkat - edessä 559 ja takana 610 millimetriä - takaavat, ettei kuopat tai töyssyt juurikaan tunnu. Foxin 3.0 Podium RC2 -jousituksen ansiosta huonollakin alustalla voisi ajaa paljon kovempaa kuin oma luonto antaa periksi. Sekä kovalla vauhdilla että vaikeassa maastossa ajettaessa 183 sentin leveys ja matala painopiste tuovat tunteen, ettei kaatuminen ole mahdollista. Siitä huolimatta tuntuu rauhoittavalta tietää, että turvakaaret on mitoitettu kestämään rajummatkin kuperkeikat. Kun aletaan kiipeillä kallioilla tai louhikoissa, kytketään hidas neliveto päälle ja lukkojen ansiosta on vaikea löytää paikkaa josta tämä laite ei selviäisi.Käytännöllisyys - mitä siitä?Huonot puolet? Tavarankuljetuskapasiteetti ei ole ollut suunnittelun ykkösprioriteetti. Samalla lähes 33 000 euron hinnalla saa paljon käytännöllisempiäkin menopelejä. Vai ovatko juuri nämä turbo-Maverickin myyntivaltteja? Se on juuri niin järjettömän tehokas, hauska ja epäkäytännöllinen, ettei sen ostoa voi mitenkään perustella järkisyillä. Mutta hauskuuskerroin on tapissaan ja naapurin kateus taattu. Kun koeajon jälkeen pyyhkii pölyä - ja hymyä - pois kasvoilta, ymmärtää että tällaisella laitteella on omat markkinansa ja kohderyhmänsä. He, joita järkisyyt ja käytännöllisyys eivät kiinnosta.Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R Moottori: Rotax, 3 sylinteriä, 900 cc, nestejäähdytys Teho: 172 hv (126,6 kW) / 7250 r/min Vääntö: 168 Nm / 6500 r/min Vetotapa: CVT-veto, 2WD/4WD/4WD Rock/4wd Trail Akseliväli: 2591 mm Renkaat: edessä ja takana: 30 x 10 x 14 Maavara: 381 mm Kuivapaino: 794 kg Hinta: alkaen 32 890 € Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa