16.3.2018

Koeajo: Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R – Tehokunkku

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R

Tehoa 172 hevosvoimaa, painoa alle 800 kiloa ja ainoa tarkoitus sillä on pitää hauskaa.

Jo pelkkä Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R:n ulkonäkö saa hymyn huulille. Kun kuulet teholukemat, leviää hymy entisestään. Viimeistään reipas kaasun painallus kertoo mistä on kysymys: nollasta sataan sujuu 4,6 sekunnissa.

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkain, levein ja hauskin

Maverick X3 X RC Turbo R:n muotoilussa on haettu uusia tuulia, kuitenkin niin että Can-Amille tyypillinen DNA on tunnistettavissa. Kyseessä on markkinoiden levein tehdasvalmisteinen side-by-side -ajoneuvo. Lähes 40 sentin maavara huomioiden kuljettaja istuu niin matalalla kuin mahdollista.

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R

Sport-moottoriasetuksen lisäksi kuljettajan valittavissa on Eco-asetus, mutta se voidaan unohtaa tässä koeajossa. Tehokas välijäähdytetty turbomoottori ja CVT-veto yhdessä tarkoittavat, että kaasua polkaistessa nopeus kasvaa salamannopeasti ja myös ohjausliikkeiden on oltava nopeita. Kuuden pisteen turvavyöt ja kuppi-istuin eivät ole liioittelua, vaan parhaimmillaan kuljettaja tarvitsee molempia pysyäkseen ohjaamossa. Ohjaus on tehostettu ja ohjautuminen terävää. Soratiellä takavetoa käytettäessä kuljettajan kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä, nelivedon kytkeminen rauhoittaa menoa selvästi.

Vaikea saada kaatumaan

Isot pyörät ja huikeat joustomatkat - edessä 559 ja takana 610 millimetriä - takaavat, ettei kuopat tai töyssyt juurikaan tunnu. Foxin 3.0 Podium RC2 -jousituksen ansiosta huonollakin alustalla voisi ajaa paljon kovempaa kuin oma luonto antaa periksi. Sekä kovalla vauhdilla että vaikeassa maastossa ajettaessa 183 sentin leveys ja matala painopiste tuovat tunteen, ettei kaatuminen ole mahdollista. Siitä huolimatta tuntuu rauhoittavalta tietää, että turvakaaret on mitoitettu kestämään rajummatkin kuperkeikat. Kun aletaan kiipeillä kallioilla tai louhikoissa, kytketään hidas neliveto päälle ja lukkojen ansiosta on vaikea löytää paikkaa josta tämä laite ei selviäisi.

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R

Käytännöllisyys - mitä siitä?

Huonot puolet? Tavarankuljetuskapasiteetti ei ole ollut suunnittelun ykkösprioriteetti. Samalla lähes 33 000 euron hinnalla saa paljon käytännöllisempiäkin menopelejä. Vai ovatko juuri nämä turbo-Maverickin myyntivaltteja? Se on juuri niin järjettömän tehokas, hauska ja epäkäytännöllinen, ettei sen ostoa voi mitenkään perustella järkisyillä. Mutta hauskuuskerroin on tapissaan ja naapurin kateus taattu. Kun koeajon jälkeen pyyhkii pölyä - ja hymyä - pois kasvoilta, ymmärtää että tällaisella laitteella on omat markkinansa ja kohderyhmänsä. He, joita järkisyyt ja käytännöllisyys eivät kiinnosta.

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R

Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R
Moottori: Rotax, 3 sylinteriä, 900 cc, nestejäähdytys
Teho: 172 hv (126,6 kW) / 7250 r/min
Vääntö: 168 Nm / 6500 r/min
Vetotapa: CVT-veto, 2WD/4WD/4WD Rock/4wd Trail
Akseliväli: 2591 mm
Renkaat: edessä ja takana: 30 x 10 x 14
Maavara: 381 mm
Kuivapaino: 794 kg
Hinta: alkaen 32 890 €
Takuu: 2 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat