16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R – Tehokunkku Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tehoa 172 hevosvoimaa, painoa alle 800 kiloa ja ainoa tarkoitus sillä on pitää hauskaa. Jo pelkkä Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R:n ulkonäkö saa hymyn huulille. Kun kuulet teholukemat, leviää hymy entisestään. Viimeistään reipas kaasun painallus kertoo mistä on kysymys: nollasta sataan sujuu 4,6 sekunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkain, levein ja hauskin Maverick X3 X RC Turbo R:n muotoilussa on haettu uusia tuulia, kuitenkin niin että Can-Amille tyypillinen DNA on tunnistettavissa. Kyseessä on markkinoiden levein tehdasvalmisteinen side-by-side -ajoneuvo. Lähes 40 sentin maavara huomioiden kuljettaja istuu niin matalalla kuin mahdollista. Sport-moottoriasetuksen lisäksi kuljettajan valittavissa on Eco-asetus, mutta se voidaan unohtaa tässä koeajossa. Tehokas välijäähdytetty turbomoottori ja CVT-veto yhdessä tarkoittavat, että kaasua polkaistessa nopeus kasvaa salamannopeasti ja myös ohjausliikkeiden on oltava nopeita. Kuuden pisteen turvavyöt ja kuppi-istuin eivät ole liioittelua, vaan parhaimmillaan kuljettaja tarvitsee molempia pysyäkseen ohjaamossa. Ohjaus on tehostettu ja ohjautuminen terävää. Soratiellä takavetoa käytettäessä kuljettajan kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä, nelivedon kytkeminen rauhoittaa menoa selvästi. Vaikea saada kaatumaan Isot pyörät ja huikeat joustomatkat - edessä 559 ja takana 610 millimetriä - takaavat, ettei kuopat tai töyssyt juurikaan tunnu. Foxin 3.0 Podium RC2 -jousituksen ansiosta huonollakin alustalla voisi ajaa paljon kovempaa kuin oma luonto antaa periksi. Sekä kovalla vauhdilla että vaikeassa maastossa ajettaessa 183 sentin leveys ja matala painopiste tuovat tunteen, ettei kaatuminen ole mahdollista. Siitä huolimatta tuntuu rauhoittavalta tietää, että turvakaaret on mitoitettu kestämään rajummatkin kuperkeikat. Kun aletaan kiipeillä kallioilla tai louhikoissa, kytketään hidas neliveto päälle ja lukkojen ansiosta on vaikea löytää paikkaa josta tämä laite ei selviäisi. Käytännöllisyys - mitä siitä? Huonot puolet? Tavarankuljetuskapasiteetti ei ole ollut suunnittelun ykkösprioriteetti. Samalla lähes 33 000 euron hinnalla saa paljon käytännöllisempiäkin menopelejä. Vai ovatko juuri nämä turbo-Maverickin myyntivaltteja? Se on juuri niin järjettömän tehokas, hauska ja epäkäytännöllinen, ettei sen ostoa voi mitenkään perustella järkisyillä. Mutta hauskuuskerroin on tapissaan ja naapurin kateus taattu. Kun koeajon jälkeen pyyhkii pölyä - ja hymyä - pois kasvoilta, ymmärtää että tällaisella laitteella on omat markkinansa ja kohderyhmänsä. He, joita järkisyyt ja käytännöllisyys eivät kiinnosta. Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R Moottori: Rotax, 3 sylinteriä, 900 cc, nestejäähdytys Teho: 172 hv (126,6 kW) / 7250 r/min Vääntö: 168 Nm / 6500 r/min Vetotapa: CVT-veto, 2WD/4WD/4WD Rock/4wd Trail Akseliväli: 2591 mm Renkaat: edessä ja takana: 30 x 10 x 14 Maavara: 381 mm Kuivapaino: 794 kg Hinta: alkaen 32 890 € Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan