24.7.2024

Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa

Kuva Vesa Eskola

Leon sai viimeisimmässä päivityksessä ulkomuotoihin uusia piirteitä, jotka sitovat sen nyt vahvemmin muuhun Cupra-perheeseen. Ladattava hybridi on mielenkiintoinen muttei toki ainoa vaihtoehto.

Olemme kertoneet jo uudistuneen Leonin päivityksistä sekä ehtineet jo ajaa malliston vikkelimmän version eli kaksilitraisella 245 kW (333 hv) bensaturbolla varustetun nelivetoisen farkun. Sen hinnat asettunevat alkaen noin 50 000 euroon, kun myynti elokuussa alkaa.

Ladattavan hybridin kohdalla alhaiset hiilidioksidipäästöt tekevät sen hinnasta aavistuksen houkuttelevamman ilman että suorituskyvystä tarvitsee mainittavasti tinkiä. Toisaalta sähkötekniikka nostaa paitsi auton hintaa myös painoa. Siksi tehoversiolla ja plugarilla on selvästi erilaiset luonteensa. Ja plugari on tietysti vain etuvetoinen.

Ladattavasta hybridistä on tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, joista tehokkaamman voimalinjasta löytyy paukkuja 200 kilowatin (272 hv) edestä. Maltillisempi versio on sekin 150 kW (204 hv) tehoisena ihan riittävä. Tehokkaamman plugarin hinta tiedetään jo, se on alkaen 48 991 euroa. 150 kW version myynti alkaa syyskuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttinen voimalinja

VZ-mallimerkinnällä ehostetun ladattavan hybridin voimalinja koostuu 1,5-litraisesta 130 kW (177 hv) bensaturbosta ja varsin tehokkaasta 85 kW (116 hv) sähkömoottorista. Niiden yhteisvoimavarat ovat siis 200 kW (272 hv). Maksimivääntö on sekin varsin väkevästi 400 Nm.

Sähkö on varastoitu 25,8 kWh (netto 19,7 kWh) akustoon, joka mahdollistaa hyvissä olosuhteissa reippaasti yli sadan kilometrin ajot pelkällä sähköllä. Tämä näkyy CO2-arvoissa, jotka ovat vain noin 10 g/km. Vastaavasti WLTP-kulutus on sekin vain 0,4 l/100 km.

Isohko akku ja hybriditekniikka ovat nostaneet plugarin omamassan 1756 kiloon. Se on melko paljon, mutta nykyisellä isojen sähkö-SUVien aikakaudella Leon tuntuu silti vielä varsin kevytjalkaiselta.

Akku latautuu seinälaturista 11 kilowatilla täyteen 2,5 tunnissa ja 50 kW -laturin päässä varaus nousee 10:stä 80:aan prosenttiin lounastauon aikana 26 minuutissa.

Moderni ohjaamo 

Kun yleensä elinkaaren puolivälissä tehdyt päivitykset ovat lähinnä optisia, Leonin kohdalla voidaan todellakin puhua kasvojen kohotuksesta. Auton ilme on moderni – ja VW-perheen sisällä jopa räväkkä.

Ja päivityksessä tehdyt muutokset näkyvät heti myös auton sisällä. Ohjaamossa päivitetyt materiaalit ja koskeusnäyttö luovat Leoniin arvokkaamman tunnelman kuin Seat-aikakaudella. Laadullisestihan Leon oli jo vuonna 2012 esitellyn kolmannen sukupolven myötä VW-konsernin sisällä korkealle arvostettu. Se oli tuolloin melumittauksissa jopa hiljaisempi kuin sen sisaret Audi A3 ja VW Golf.

Vakiona olevan 12,9-tuumaisen kosketusnäytön sisältöä pyörittää MIB-4-käyttöjärjestelmä. Cupra leikittelee grafiikoilla rohkeammin kuin vaikkapa Skoda ja Volkswagen, mutta samalla näytön käytettävyys hieman kärsii – ainakin näin satunnaisen käyttäjän kohdalla. Omistajahan tottuu uuteen ilmeeseen nopeasti. Lisäksi kosketusnäyttö on VW:n tapaan puhdas kosketusnäyttö eli erillisiä nappuloita ei ole edes ilmastoinnille. Ilmastoinnin liukukytkimet on toki sijoitettu erikseen näytön alareunaan, mutta niiden hipaisu ei aina tuota haluttua tulosta – etenkään talvella hanskat kädessä.

Oikeaa vaihdekeppiä jää myös hieman kaipaamaan. Toki ratin kehältä löytyvät onneksi vaihdevivut aktiivisempaa ajokokemusta arvostaville.

Muuten kabiinissa ei ole juuri moitittavaa, VZ-tason vakiovarustus on hyvin kattava. Auton mukana tulevat aina mm. LED-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, urheilulliset Cupran kuppi-istuimet edessä, digimittaristo, tummennetut takasivuikkunat ja takalasi, Cupra Connect -palvelut, automaattinen kolmivyöhykeilmastointi sekä nippu tyylikkäitä yksityiskohtia – kuten alumiiniset ja valaistut kynnyslistat sekä alumiiniset polkimien pinnat.

Voimalinja suunniteltu sähkökäyttö edellä

Ehdimme testata autoa lyhyen aikaa Barcelonan lähettyvillä suoritetuilla koejoilla muiden Cupra-uutuuksien kanssa. Valitettavasti saimme allemme auton, jonka akku oli jo lähes tyhjä. Tästä oli tosin se hyöty, että polttomoottorilla ajelu todisti taas kerran sen, että ladattavat hybridit toimivat sitä paremmin ja mukavammin, mitä täydempi akku on.

Sähköllä ajettaessa meno on hiljaista ja herraskaista. Akku tyhjänä hybridi ottaa toki energiaa talteen, minkä se ehtii, mutta polttomoottoria joudutaan huudattamaan selvästi enemmän kuin mihin se on tässä voimalinjassa tarkoitettu. Ajo tuntuu oikeasti hieman sporttisemmalta vain silloin, kun sähköä on riittävästi tukemassa polttomoottoria. Voimalinja kärsii ilman sähköä myös hieman siitä, että voimaa jaetaan kuusiportaisen automaatin kautta. Kevythybridissä on vaihteistossa yksi pykälä enemmän.

1,5-litrainen polttomoottori on toki jo yksistään mukavan taloudellinen. Kulutus näytti pyörivän akku tyhjänä ajettaessa hieman alle kuuden litran tietämillä. Ajoimme samalla moottorilla (110 kW/150 hv) varustetulla Skoda Superb farmarilla mutta kevythybridinä juhannuksena Suomessa 1800 kilometriä tankkaamatta.

Ja jos auton lataaminen ei kiinnosta tai siihen ei ole riittävästi mahdollisuuksia, toki myös Leon on tarjolla kevythybridinä. Silloin sen 1,5-litraisesta bensaturbosta otetaan irti tutut 110 kW (150 hv), ja tuota moottoria tuetaan siis 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Kevythybridin hintaerokin plugariin on vielä selvä. Kevythybridin hinnat starttaavat 37 991 eurosta. Autoedusta nauttiville ero kevythybridin ja ladattavan hybridin välillä on toki selvästi pienempi, vain muutamia kymmeniä euroja.

Cupra Leonin mallistossa tarjottava voimalinjojen runsaus peilaa itse asiassa aika hyvin aikaamme. Elämme jonkinlaisessa murroksessa. Sähköautojen kysynnän kasvu on hiipunut, koska edullisia sähköautoja ei ole tarjolla liikaa. Moni miettii nyt hybrdivaihtoehtoa. Kysymys vain kuuluu, minkälainen? Se riippuu jokaisen omasta ajotavasta ja siitä, missä ja miten autoa käytetään. Plugari istuu Suomessa monenlaisiin ajoihin, mutta akkua pitää pystyä/viitsiä lataamaan riittävän usein. Laiskoille lataajille voi suositella siis kevythybridiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiottu kokonaisuus

Muuten Cupra Leon on vuosien varrella valmiiksi hiottu kokonaisuus, jonka palikat on kasattu VW-konsernin laajasta komponenttivalikoimasta. MQB-pohjaa on hiottu aina vain valmiimmaksi 12 vuoden varrella, joten yllätyksiä ei ole luvassa.

Cupra käyttää VW-konsernin osavalikoiman sporttisempaa päätä, mikä tuntuu. Ohjaus voisi toki olla urheilullisempi ja tunnokkaampi, mutta ratti on hyvä ja vanhan koulukunnan mukainen – siis lähes pyöreä – eikä edes yli muhkea. Ratti ansaitsee kehuja myös siitä, että siltä löytyy vielä tavalliset ja hyvin toimivat käyttökytkimet.

Mainioon ajettavuuteen vaikuttaa vahvasti VZ-malleissa vakiona oleva mukautuva iskunvaimennus. Se tuo sekä ajettavuuteen että etenkin ajomukavuuteen oman panoksensa – joka ei ole siis ihan pieni. Näin etenkin, kun VZ-tasoisissa autoissa on vakiona 19-tuumaiset renkaat. Jousitusta voi myös säätää oman maun mukaiseksi.

Urheilulliset kuppimaiset istuimet ansaitsevat myös kehuja. Ne tukevat kroppaa kivasti puristamatta kuitenkaan liikaa vääristä paikoista. Myös autoon istuminen ja siitä ulos nouseminen onnistuvat vielä normaalisti.

Ajo-ohjelmista Sport-asetus tuntui vielä hyvältä kompromissilta: ajohauskuus kasvaa hieman ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä liikaa. Parhaimmillaan Cupra Leon on sileäpintaisella ja loivasti mutkittelevalla asfalttitiellä. Sellaisia ei vain Suomessa ole liikaa.

Cupra Leon plugarissa on joka tapauksessa ainakin 272-heppaisena versiona vielä ripaus sellaista aitoa sporttisuutta, mitä jotkut vielä autoissaan arvostavat. Ja kannattaa nauttia niin kauan kuin vielä voi.

Farmari on myös korimallina yhä voimissaan. Valintamme osuisi heti siihen, ei 5-oviseen versioon. Tavaratila on 470-litraisena ihan kiitettävän kokoinen, vaikka akusto ilmaiseekin osansa eli välipohjan alta ei löydy ylimääräistä tilaa.

Latauskaapelille siellä on toki yhä paikkansa.

Ja totta kai tavaratila venyy helposti isompiinkin kuljetuksiin, jos takapenkki ei ole täysin miehitetty.

Ja takapenkki tarjoaa sekin perhekäyttöön ihan riittävät tilat. Jalka-, polvi- ja pääntilaa on ihan kivasti. Summa summarum: Cupra Leon tuntuu etenkin farmarina vielä oikealla tapaa perinteiseltä autolta, jollaisille riittää kyllä vielä kysyntää.

Hyvät ja huonot puolet

  • Suorituskyky ja ajettavuus
  • Tilat ja laatuvaikutelma
  • Tuntuu perinteiseltä autolta
  • Akku tyhjänä ei kannata ajella
  • Iso akku nostaa hintaa ja painoa sekä vie tilaa

Cupra Leon Sportstourer VZ 1.5 PHEV 200 kW e-HYBRID DSG

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

6-v. kaksoiskytkinautomaatti

200 kW (272 hv), 400 Nm

Akku 25,8 kWh (netto 19,7 kWh)

WLTP-kulutus 0,4–0,5 l/100km

CO2-päästöt 9–11 g/km

toimintamatka sähköllä 117 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s

huippunopeus 229 km/h

 

Mitat

Pituus 4 657 mm

Leveys 1 799 mm

Korkeus 1 463 mm

Akseliväli 2 665 mm

Tavaratila 470 l

Omamassa 1 756 kg

perävaunu 750 / 1 700 kg

 

Takuu 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 48 991 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat