20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Avenger on ensimmäinen täyssähköinen Jeep, mutta samalla se erottuu edukseen samalla tekniikalla tehtyihin konsernisisariin verrattuna. Hyvää: kaupunkiajettavuus, tyyli. Huonoa: kulutus moottoritiellä suhteutettuna akun kokoon. Stellantiksen merkkiarmeija saattaa paikoin herättää kysymyksiä siitä, miten samalle perusrakenteelle tehdyt autot voivat erottua toisistaan. Jeep Avenger onnistuu kuitenkin tekemään pesäeroa sisariinsa verrattuna.Jeepin täyssähköinen on alkuvaiheessa ainoastaan etuvetoinen, mikä ainakin Renegaden myynnin perusteella sopii ehdottomalle enemmistölle eurooppalaisia ostajia. Tehtaan mukaan Jeepin olemus onkin olla luokkansa pätevin, mitä Avenger lieneekin segmentissään. Lähestymiskulma 20° ja varsinkin jättökulma 32° ovat kaupunkiautolle hyvät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 600 omaa osaaEtu- ja takaylitykset on saatu sisarmalleja lyhyemmiksi suunnittelemalla törmäysalueet uudelleen. Samalla maavaraa on nostettu noin 200 millimetriin. Muhkeat puskurit ja helmat on suunniteltu olemaan auton uloimmat pisteet, jotta mahdolliset kaupunkielämän kolhut tulisivat helposti vaihdettaviin osiin maalipintojen sijaan.Sisätiloissakin Jeep kulkee omaa polkuaan, joten tutut järjestelmät ovat saaneet hiukan erilaiset kuoret. Kojelaudasta löytyy myös isommista autoista tuttu tavarahylly. Keskikonsolissa olevan lokeron magneettinen kansilärpäke on lisävaruste, mikä tuntuu harkitsemattomalta yksityiskohdalta mallistossa.Jeep on myös piilottanut pitkin autoa erilaisia viittauksia alkuperäiseen sotilas-Jeepiin tai seitsenloviseen maskiin. Takavalojen ristimuoto on lainattu jerrykannun kylkiprässäyksistä. Tuulilasin reunaan tehty tähtiä katseleva hahmo muistuttaa myös ajon aikana auton olevan jotain hiukan erilaista. Kompaktiin autoon ei mahdu määräänsä enempää, mutta edessä Avenger toimii hyvin muhkeanpuoleisten istuinten ansiosta. Takana matkustusmukavuus on paljon kiinni oman koon lisäksi etumatkustajan pituudesta. Tavaratila on samaa tasoa kilpakumppaneiden kanssa.Ennemmin seututeitä54 kilowattitunnin akun ansiosta Jeep Avengerin WLTP-toimintamatka on yli 400 kilometriä. Sekalaisessa taajama-ajossa lukema onkin saavutettavissa, mutta moottoritiellä kulutus kasvaa voimakkaasti. Avengerin ilmanvastuskerroin on 0,33, mitä ei voi pitää erityisen hyvänä. Kun akkuakaan ei yleensä ladata täpötäydeksi, kutistuu käytännön toimintamatka latausten välillä motarilla noin 200 kilometriin säästötoimista ja nopeuden vähentämisestä huolimatta. Toimintamatka-arvio päivittyy hiljalleen matkan edetessä. Muuten Jeep Avenger on sähköjensä puolesta tyypillistä päivitettyä Stellantiksen E-CMP:tä, eli 115 kW sähkömoottori ja 100 kilowatin latauksen huipputeho eivät aiheuta hämmästelyä. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Lämpöpumppu on vakiovaruste.Ratin takana Jeep Avenger tuntuu pirteältä kaupunkiautolta. Juuri ja juuri yli nelimetrinen kompaktiauto haluaa vaihtaa suuntaa yllättävän pirteästi ja kallistelematta, sillä sähkömalli on tehty selvästi maailmalla nähtyä polttomoottoriversiota jämäkämmäksi. Avengerin sähköversion alusta onkin melko napakka, mutta luonteeltaan liikkeitään hallitseva.Tuulilasin reunassa oleva kaukoputkihahmo on yksi sympaattisimmista yksityiskohdista Avengerissa. Kuva Espanjan ensikoeajosta.Yhteiskomponenteista huolimatta Jeep on saanut sopivasti vapautta tehdä Avengerista näköisensä ja oloisensa auto, joka saattaa hyvinkin olla houkuttelevin kaikista Stellantiksen pikkusähkäreistä – ainakin jos auton tilat riittävät omaan käyttöön. Longitude-varustelulla Jeep Avengerin hinnat alkavat 39 990 eurosta, ja ennen koeajettua huippuversio Summitia varustelussa on väliportaana vielä Altitude. Hauskana yksityiskohtana kaikki ulkovärit on nimetty luonnonelementtien mukaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jeep Avenger BEV Summit Hinta alkaen 45 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 400 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 15,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4080 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2562 mm Tavaratila: 355 l Omamassa: 1536 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Sähköautot Sähköautojen korkea hinta karsastuttaa ja latausinfra mietityttää 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan