20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Avenger on ensimmäinen täyssähköinen Jeep, mutta samalla se erottuu edukseen samalla tekniikalla tehtyihin konsernisisariin verrattuna. Hyvää: kaupunkiajettavuus, tyyli. Huonoa: kulutus moottoritiellä suhteutettuna akun kokoon. Stellantiksen merkkiarmeija saattaa paikoin herättää kysymyksiä siitä, miten samalle perusrakenteelle tehdyt autot voivat erottua toisistaan. Jeep Avenger onnistuu kuitenkin tekemään pesäeroa sisariinsa verrattuna.Jeepin täyssähköinen on alkuvaiheessa ainoastaan etuvetoinen, mikä ainakin Renegaden myynnin perusteella sopii ehdottomalle enemmistölle eurooppalaisia ostajia. Tehtaan mukaan Jeepin olemus onkin olla luokkansa pätevin, mitä Avenger lieneekin segmentissään. Lähestymiskulma 20° ja varsinkin jättökulma 32° ovat kaupunkiautolle hyvät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 600 omaa osaaEtu- ja takaylitykset on saatu sisarmalleja lyhyemmiksi suunnittelemalla törmäysalueet uudelleen. Samalla maavaraa on nostettu noin 200 millimetriin. Muhkeat puskurit ja helmat on suunniteltu olemaan auton uloimmat pisteet, jotta mahdolliset kaupunkielämän kolhut tulisivat helposti vaihdettaviin osiin maalipintojen sijaan.Sisätiloissakin Jeep kulkee omaa polkuaan, joten tutut järjestelmät ovat saaneet hiukan erilaiset kuoret. Kojelaudasta löytyy myös isommista autoista tuttu tavarahylly. Keskikonsolissa olevan lokeron magneettinen kansilärpäke on lisävaruste, mikä tuntuu harkitsemattomalta yksityiskohdalta mallistossa.Jeep on myös piilottanut pitkin autoa erilaisia viittauksia alkuperäiseen sotilas-Jeepiin tai seitsenloviseen maskiin. Takavalojen ristimuoto on lainattu jerrykannun kylkiprässäyksistä. Tuulilasin reunaan tehty tähtiä katseleva hahmo muistuttaa myös ajon aikana auton olevan jotain hiukan erilaista. Kompaktiin autoon ei mahdu määräänsä enempää, mutta edessä Avenger toimii hyvin muhkeanpuoleisten istuinten ansiosta. Takana matkustusmukavuus on paljon kiinni oman koon lisäksi etumatkustajan pituudesta. Tavaratila on samaa tasoa kilpakumppaneiden kanssa.Ennemmin seututeitä54 kilowattitunnin akun ansiosta Jeep Avengerin WLTP-toimintamatka on yli 400 kilometriä. Sekalaisessa taajama-ajossa lukema onkin saavutettavissa, mutta moottoritiellä kulutus kasvaa voimakkaasti. Avengerin ilmanvastuskerroin on 0,33, mitä ei voi pitää erityisen hyvänä. Kun akkuakaan ei yleensä ladata täpötäydeksi, kutistuu käytännön toimintamatka latausten välillä motarilla noin 200 kilometriin säästötoimista ja nopeuden vähentämisestä huolimatta. Toimintamatka-arvio päivittyy hiljalleen matkan edetessä. Muuten Jeep Avenger on sähköjensä puolesta tyypillistä päivitettyä Stellantiksen E-CMP:tä, eli 115 kW sähkömoottori ja 100 kilowatin latauksen huipputeho eivät aiheuta hämmästelyä. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Lämpöpumppu on vakiovaruste.Ratin takana Jeep Avenger tuntuu pirteältä kaupunkiautolta. Juuri ja juuri yli nelimetrinen kompaktiauto haluaa vaihtaa suuntaa yllättävän pirteästi ja kallistelematta, sillä sähkömalli on tehty selvästi maailmalla nähtyä polttomoottoriversiota jämäkämmäksi. Avengerin sähköversion alusta onkin melko napakka, mutta luonteeltaan liikkeitään hallitseva.Tuulilasin reunassa oleva kaukoputkihahmo on yksi sympaattisimmista yksityiskohdista Avengerissa. Kuva Espanjan ensikoeajosta.Yhteiskomponenteista huolimatta Jeep on saanut sopivasti vapautta tehdä Avengerista näköisensä ja oloisensa auto, joka saattaa hyvinkin olla houkuttelevin kaikista Stellantiksen pikkusähkäreistä – ainakin jos auton tilat riittävät omaan käyttöön. Longitude-varustelulla Jeep Avengerin hinnat alkavat 39 990 eurosta, ja ennen koeajettua huippuversio Summitia varustelussa on väliportaana vielä Altitude. Hauskana yksityiskohtana kaikki ulkovärit on nimetty luonnonelementtien mukaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jeep Avenger BEV Summit Hinta alkaen 45 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 400 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 15,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4080 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2562 mm Tavaratila: 355 l Omamassa: 1536 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen