20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Avenger on ensimmäinen täyssähköinen Jeep, mutta samalla se erottuu edukseen samalla tekniikalla tehtyihin konsernisisariin verrattuna. Hyvää: kaupunkiajettavuus, tyyli. Huonoa: kulutus moottoritiellä suhteutettuna akun kokoon. Stellantiksen merkkiarmeija saattaa paikoin herättää kysymyksiä siitä, miten samalle perusrakenteelle tehdyt autot voivat erottua toisistaan. Jeep Avenger onnistuu kuitenkin tekemään pesäeroa sisariinsa verrattuna. Jeepin täyssähköinen on alkuvaiheessa ainoastaan etuvetoinen, mikä ainakin Renegaden myynnin perusteella sopii ehdottomalle enemmistölle eurooppalaisia ostajia. Tehtaan mukaan Jeepin olemus onkin olla luokkansa pätevin, mitä Avenger lieneekin segmentissään. Lähestymiskulma 20° ja varsinkin jättökulma 32° ovat kaupunkiautolle hyvät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 600 omaa osaa Etu- ja takaylitykset on saatu sisarmalleja lyhyemmiksi suunnittelemalla törmäysalueet uudelleen. Samalla maavaraa on nostettu noin 200 millimetriin. Muhkeat puskurit ja helmat on suunniteltu olemaan auton uloimmat pisteet, jotta mahdolliset kaupunkielämän kolhut tulisivat helposti vaihdettaviin osiin maalipintojen sijaan. Sisätiloissakin Jeep kulkee omaa polkuaan, joten tutut järjestelmät ovat saaneet hiukan erilaiset kuoret. Kojelaudasta löytyy myös isommista autoista tuttu tavarahylly. Keskikonsolissa olevan lokeron magneettinen kansilärpäke on lisävaruste, mikä tuntuu harkitsemattomalta yksityiskohdalta mallistossa. Jeep on myös piilottanut pitkin autoa erilaisia viittauksia alkuperäiseen sotilas-Jeepiin tai seitsenloviseen maskiin. Takavalojen ristimuoto on lainattu jerrykannun kylkiprässäyksistä. Tuulilasin reunaan tehty tähtiä katseleva hahmo muistuttaa myös ajon aikana auton olevan jotain hiukan erilaista. Kompaktiin autoon ei mahdu määräänsä enempää, mutta edessä Avenger toimii hyvin muhkeanpuoleisten istuinten ansiosta. Takana matkustusmukavuus on paljon kiinni oman koon lisäksi etumatkustajan pituudesta. Tavaratila on samaa tasoa kilpakumppaneiden kanssa. Ennemmin seututeitä 54 kilowattitunnin akun ansiosta Jeep Avengerin WLTP-toimintamatka on yli 400 kilometriä. Sekalaisessa taajama-ajossa lukema onkin saavutettavissa, mutta moottoritiellä kulutus kasvaa voimakkaasti. Avengerin ilmanvastuskerroin on 0,33, mitä ei voi pitää erityisen hyvänä. Kun akkuakaan ei yleensä ladata täpötäydeksi, kutistuu käytännön toimintamatka latausten välillä motarilla noin 200 kilometriin säästötoimista ja nopeuden vähentämisestä huolimatta. Toimintamatka-arvio päivittyy hiljalleen matkan edetessä. Muuten Jeep Avenger on sähköjensä puolesta tyypillistä päivitettyä Stellantiksen E-CMP:tä, eli 115 kW sähkömoottori ja 100 kilowatin latauksen huipputeho eivät aiheuta hämmästelyä. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Lämpöpumppu on vakiovaruste. Ratin takana Jeep Avenger tuntuu pirteältä kaupunkiautolta. Juuri ja juuri yli nelimetrinen kompaktiauto haluaa vaihtaa suuntaa yllättävän pirteästi ja kallistelematta, sillä sähkömalli on tehty selvästi maailmalla nähtyä polttomoottoriversiota jämäkämmäksi. Avengerin sähköversion alusta onkin melko napakka, mutta luonteeltaan liikkeitään hallitseva. Tuulilasin reunassa oleva kaukoputkihahmo on yksi sympaattisimmista yksityiskohdista Avengerissa. Kuva Espanjan ensikoeajosta. Yhteiskomponenteista huolimatta Jeep on saanut sopivasti vapautta tehdä Avengerista näköisensä ja oloisensa auto, joka saattaa hyvinkin olla houkuttelevin kaikista Stellantiksen pikkusähkäreistä – ainakin jos auton tilat riittävät omaan käyttöön. Longitude-varustelulla Jeep Avengerin hinnat alkavat 39 990 eurosta, ja ennen koeajettua huippuversio Summitia varustelussa on väliportaana vielä Altitude. Hauskana yksityiskohtana kaikki ulkovärit on nimetty luonnonelementtien mukaan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jeep Avenger BEV Summit Hinta alkaen 45 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 400 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 15,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4080 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2562 mm Tavaratila: 355 l Omamassa: 1536 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Sähköautot Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe