29.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: johtosulkeiset – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in Activehybridi on ladattava hybridi, jolla pystyy ajamaan päivittäiset matkat päästöttömästi. Hyvää: helppokäyttöisyys, sähköajon päästöttömyys ja halpuus, runsas varustelu. Huonoa: matala tavaratila, tunnoton ohjaus, liukkaat renkaat. Toyotan ensimmäinen verkkovirralla ladattava hybridi esiteltiin vuonna 2012. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmestynyt etenkin kalliimmilta saksalaisilta merkeiltä ja lataushybridit ovat ylittäneet sähköautojen myynnin moninkertaisesti.Toyota Prius Plug-in on ladattavista hybrideistä edullisin ja osuu samaan hintaluokkaan myös useimpien sähköautojen kanssa. Nyt tekniikkaa on hiottu vielä askel eteenpäin. Yllättäen myös muotoilua on muutettu erotukseksi perusmallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipaikkainen koriSutjakka kori omaa hyvät sisätilat, takaosan mataluutta korvaa reilu polvitila, veltommin istumalla pää ei osu kattoon. Erona perusmalliin paikkoja on vain neljä, takaistuin on jaettu kiinteällä käsinojalla. Oudosti keskipaikan jalkatila on jätetty hyödyntämättä säilytystilaksi tai akuille.Tavaratilan mataluus tuottaa tuskaa perhekäytössä. Pohjaa on nostettu suuremman akuston mahduttamiseksi jopa 16 cm, takaluukun alareunaakin korkeammalle. Hassuimmalta korotus näyttää takaselkänojat taitettuna, pohjaan jäävä porras on totutusta poiketen eteenpäin laskeva. Tuplasti sähköajoaAkkujen kapasiteetti on kaksinkertaistettu 8,8 kilowattituntiin, jolloin sähköllä pääsee helposti 50 kilometriä sen enempää pihtailematta. Useimmille se riittää työmatkoihin. Kunhan latausjohdon viitsii kytkeä säntillisesti, ajosta ei tule päästöjä eikä juuri kulujakaan.Uusi malli käyttää ajoon molempia sähkömoottoreita, joiden 92 hevosvoimaa yllättävät ripeillä lähdöillä ja yltävät aina 135 km/h asti. Sähköllä ajettaessa lämmityksestä huolehtii ilmalämpöpumppu.Bensiinimoottori apunaAkkujen ehdyttyä tai kovalla pakkasella Prius toimii tavallisten hybridien tavoin poltto- ja sähkömoottorien yhteistyötä optimoimalla. Polttomoottori lisää tehoa 122 hevosvoimaan, mutta lisäpotku tuntuu lähinnä maantienopeuksilla. Äänieristystä on parannettu, moottorin pörinä ei enää poikkea häiritsevästi vaimeasta äänimaailmasta. Jäljelle jää rengasmelu.Myös ajettavuutta on parannettu jäykemmällä korilla, alhaisemmalla painopisteellä ja hienosäädetyllä jousituksella. Edelleen jousitus on napakka ja ohjaustunto kevyen puoleinen. Ajettaessa bensiinillä töpseleitä hyödyntämättä kulutus asettuu nelosella alkaviin lukuihin ja toimintamatkaa voi venyttää lähes tuhanteen kilometriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValkoinen kojelautaKuljettajalle avautuva näkymä vaatii totuttelua, mutta lähinnä vain kojelaudan ja keskikonsolin häikäisevän valkoisuuden takia. Toiminnot ovat selkeitä ja nopeasti omaksuttavissa. Kuskin ei tarvitse hybridijärjestelmän toimintaan puuttua, tietoa moodeista, voimantuotosta ja kulutuksesta on kyllä tarjolla. Yllättävän koukuttavaa on auton kuljettajalle kiihdytyksistä, tasaisuudesta ja hidastamisesta antamien pisteiden seuraaminen. Harmillisesti huippupisteet jäävät Helsingin punaisissa aalloissa saavuttamatta.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.toyota.fi/prius-plugin/ Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, sähkömoottorit, litium-ioniakusto, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv) Teho 68 kW Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää