11.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maxus T90 EV on Euroopan ensimmäinen sähkölava-auto, eikä se aseta rimaa kovin korkealle Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus T90 EV on kiinalaisvalmistajan kolmas henkilöautomalli meikäläisten markkinoilla. Kyseessä on samalla ensimmäinen täysin sähköinen lava-auto koko Euroopassa. Hyvää: Täyssähköinen lava-auto, akun koko. Huonoa: Takavetoisuus, maavara, hinta. Kiinalaisvalmistaja Maxus on viihtynyt Suomen markkinoilla parisen vuoden ajan. Henkilöautopuolella on jo esitelty Euniq 5 -tila-auto ja Euniq 6 -kaupunkimaasturi – sekä näiden lisäksi pari pakettiautoa. Nyt valikoima täydentyy Maxus T90 EV lava-autolla.Markkinarako vaikuttaa varsin otolliselta. Täyssähköisiä pick-upeja ei Euroopan markkinoilla vielä ole, eikä suuria amerikkalaistyylisiä lava-autoja ole ainakaan hetkeen tulossa meille niiden kotimaan kovan kysynnän vuoksi. Lisäpontta tuo Suomen vahva pick-up-kulttuuri: tällainen auto koetaan yleensä käteväksi autoksi esimerkiksi metsästäjille ja metsätyöntekijöille. Tavarat lavalle ja rymyämään vaikka hieman tien ulkopuolellekin.Paitsi, että Maxuksella niin ei voi tehdä. Raamikas ulkonäkö antaa olettaa jonkinlaista maastokyvykkyyttä, mutta autoa ei saa lainkaan nelivetoisena. Takavetoisuuden lisäksi tirskumista aiheuttaa se, että auton maavaraksi ilmoitetaan henkilöautomaiset 16 senttimetriä – syynä matalalle sijoittuvat ajoakku ja sähkömoottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerottomasti viisipaikkainenMaastoauton korvikkeeksi T90 EV:stä ei siis ole, mutta täyssähköisen lava-auton idea on sinänsä hyvä. Polttomoottoristen pick-upien CO2-päästöt ovat varsin suuret, eli viisipaikkaisiksi henkilöautoiksi rekisteröitäessä autovero iskee niihin armottoman kovaa ja nostaa hankintahinnan korkealle. Täyssähköautot eivät autoverosta kärsi, eli takapenkilliseen avolavaan voisi teoriassa päästä käsiksi edullisestikin. Tässäkin Maxus T90 EV tuottaa lievän pettymyksen, sillä auto kustantaa halvimmillaankin 70 556 euroa. Tuolla summalla saa hankittua perinteisistä kilpailijoista jo esimerkiksi Toyota Hiluxin.Käyttökustannuksissa etu on kuitenkin selvä Maxuksen hyväksi. Koeajon keskikulutus pyöri rapsakassa pakkasessa reilun 30 kWh/100 km tuntumassa, eli fiksulla sähkösopimuksella käyttövoima maksaisi viitisen euroa sadalla kilometrilla. Samoihin lukemiin on polttomoottorikilpailijoilla turha yrittää.Iso akku, mutta hidas latausMatka-ajossa kulutus nousi lähemmäksi 40 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 200 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Varausväli 20–80 % täyttyi koeajolla noin tunnissa eli keskilatausteho oli reilut 50 kW. Latausteho alkoi heikompana ja parani loppua kohti akun lämmetessä. Kaikkiaan pidempien matkojen teko on siis hitaahkon latauksen ja ison kulutuksen vuoksi hieman verkkaista.Ei juuri kehuttavaaTien päällä Maxus kulkee varsin vaivattomasti, vaikka onkin kevyen perän vuoksi herkkä yliohjautumaan. Erittäin holhoava ajonvakautus pitää kuitenkin peräluistot kurissa. Etuistuimet ovat tutut merkin muista malleista, eli niissä ei ole juuri kehumista. Takapenkilläkin on täysimittaisella hieman ikävät oltavat: korkealle nousevan lattian vuoksi penkillä istutaan kankkujen varassa ehkä enemmän kuin missään muussa autossa. Valmistaja kehuu varustelua kattavaksi, mutta todellisuudessa T90 EV:stä löytyvät jutut ovat nykyautoissa miltei itsestäänselvyyksiä, eikä esimerkiksi vakionopeudensäädintä tai led-ajovaloja ole lainkaan saatavana.Vaikka T90 EV ei loista juuri millään osa-alueella, voisi sen kuvitella sopivan työkaluksi esimerkiksi kaupunkien taloyhtiöille. Lava on yhtä käyttökelpoinen kuin muissa pick-upeissa, ja huokeat käyttökustannukset saattavat houkutella yrittäjiä – tosin hankintahinta varmasti karkoittaa osan kiinnostuneista kandidaateista.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaEuroopan ensimmäinen sähköavolava Maxus T90 EV nyt Suomessa – hinnasto helposti ulkoa opeteltavissa Kiinalaisvalmistaja Maxus pyrkii vieläkin enemmän piireihin uudella tila-automallillaan Koeajo: Maxus Euniq 6 tarjoaa tilaa, mutta ei erityisen halvalla Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto? Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?