19.4.2021

Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia

Maxus Euniq MPV

Tila-auto Maxus Euniq on kiinalaisen sähköisiin hyötyajoneuvoihin keskittyneen merkin henkilöautotulokas Suomen markkinoille. Hyvää: uusi tulokas markkinoilla, rehellinen tila-auto. Huonoa: vaatii paremman tutustumisen.

Vaikka viime vuosina on ollut yleisempää, että automerkit luovuttavat tai fuusioituvat, markkinoilla löytyy välillä uusiakin tulokkaita. Maxus on kiinalaisen SAIC Motorin hyötyajoneuvoihin keskittyvä merkki, joka on nyt saapunut täysin sähköisenä Ruotsin ja Norjan lisäksi Suomen markkinoille.

Maxus Euniq MPV

Emoyhtiö tunnettiin aiemmin Shanghai Automotive Industry Corporationina, joka kuvastaa monimerkkistä autonvalmistajaa sangen hyvin. Yhtiö on myös tehnyt yhteistyötä muun muassa Ivecon, General Motorsin ja Volkswagenin kanssa länsimaisten merkkien pyrkiessä Kiinan markkinoille. Merkkinä Maxus puolestaan on perustettu 2011 ja saanut nimensä brittiläisen hyötyajoneuvovalmistaja LDV:n samannimisestä mallista. Varsinaisten tavarajuhtien lisäksi meillä mallistoon kuuluu henkilöautona sähköinen tila-auto Maxus Euniq. Auto on sähköversio Kiinassa myytävästä Maxus G50:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puhtaalta pöydältä

Yli 4,8 metriä pitkä Maxus Euniq onkin melkoinen ilmestys. Vaikka muotoilu tuskin voittaa palkintoja täkäläiseltä esteetikkoraadilta, voi tyyliä luonnehtia yhtenäiseksi ja erottuvaksi. Katumaasturien ja crossovereiden keskellä on pakko arvostaa rehellistä tila-autoa, joka lupaa kookkaiden mittojen vastineeksi paljon tilaa. Sähköisyyttä on korostettu sinisillä yksityiskohdilla ja ajovaloumpioissa lukee maininta led-tekniikasta, kuten nykytapaan kuuluu.

Maxus Euniq MPV

Maxus Euniq asettuukin markkinoilla mielenkiintoiseen paikkaan, sillä seitsenpaikkaiset sähköautot ovat vielä harvinaisia, varsinkin alle 50 000 euron hintaluokassa.

Maxus Euniq MPV

Kolmannella istuinrivillä tilaa on kohtuullisesti, ja korkeuden ansiosta tavaratilaa jää 425 litraa. Kolmosrivi kaadettuna Euniqiin mahtuukin kunnioitettava määrä työ- tai harrastusvälineitä viidelle (yli 1 080 litraa), eikä kakkosrivin jalkatiloissakaan ole valittamista.

Maxus Euniq MPV

Etuistuimilla tunnelma on luonnollisesti tila-automainen suuren tuulilasin ansiosta, joskin Maxuksen hyötyajoneuvotausta näkyy pakettiautomaisessa ohjauspyörässä ja sen kulmassa. Mittaristossa perinteiset mittarit ovat kohtuulliset, mutta tärkeimmät tiedot saa onneksi esitettyä mittareiden väliin jäävässä 7 tuuman diginäytössä.

Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen ja sen käytettävyyttä voi luonnehtia pelkistetyn yksinkertaiseksi. Järjestelmä tukee Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelinpeilauksia.

Maxus Euniq MPV

Nahkaverhoilu, 360 asteen kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä mukautuva vakionopeudensäädin ovat kaikki vakiovarusteita. Linja jatkuu turvavarusteissa, joista mainittakoon automaattinen hätäjarrutus, kaistallapitojärjestelmä sekä katvealueen varoitus. Sisustan ja käyttöliittymän toteutuksesta tulee mieleen korealaismerkki Ssangyong.

Sähkön voimin

Turun seudulla suoritettu ensikoeajo jätti Maxus Euniqin ajettavuudesta positiivisen kuvan. 130 kilowatin ja 350 newtonmetrin sähkömoottori etuakselilla riittää enemmän kuin hyvin arkiajoon. Poljintuntumat ovat perushyvät, ja regeneroivan jarrutuksen voimakkuuden voi valita kolmesta tasosta. Käytettävissä on myös pihimpi Eco-ajotila, joka rajoittaa moottorin käytettävissä olevaa tehoa.

Euniqissa on 52,5 kilowattitunnin akku, jolle luvataan 260 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella (WLTP-yhdistetty). Pikkupakkasessa ajetulla testilenkillä auto arvioi toimintamatkan sangen lähelle. Kaupunkiajossa tila-auto pääsee omilleen, sillä WLTP:n kaupunkisyklillä toimintamatkaksi kerrotaan jo 356 kilometriä. Mielenkiintoisesti valmistaja ilmoittaa äärimmäiseksi toimintamatkaksi 60 km/h nopeudella ajettaessa 430 km.

Maxus Euniq MPV

Maxus kertoo Euniqin AC-latauslaitteen tehoksi 6,6 kilowattia, joten yksivaiheisella 32 A -latauksella akun saa kesäkelillä tyhjästä täyteen kahdeksassa tunnissa. Suko-latauksella aikaa kannattaa varata yli vuorokausi.

Euniq tukee myös CCS-pikalatausta, jonka huipputeho on 63 kW, jolloin akun saanee täyteen noin tunnissa. Valmistaja ilmoittaa 30 %–80 % -latauksen kestoksi 30 minuuttia. Talvioloja ajatellen akulla on lämmitin. Latausportti sijaitsee auton etumaskissa.

Euniqiin on saatavissa myös vetokoukku, mutta hiukan Hyundai Kona Electricin tapaan vetomassa on käyttökohteita karsiva 400 kiloa. Maavaraa löytyy 164 millimetriä.

Lupaava ensivaikutelma

Parempi tutustuminen Maxuksen autoihin ja Euniqiin paljastanee vielä lisää tulokkaiden luonteesta, mutta on mielenkiintoista nähdä, onko Maxus ensimmäinen monista vai harvoista Suomeen rantautuvista kiinalaisista sähköautomerkeistä. Sähköistyminen joka tapauksessa avaa uusia markkinoita toimijoille ja toisaalta madaltaa kynnystä automarkkinoille saapumiseen.

Maxus Euniq MPV

Maxus Euniq on kuitenkin jo nyt yksi vuoden mielenkiintoisimmista uutuuksista ja löytämässä markkinoilta nurkan, jossa se saanee toimia vähällä kilpailulla lähivuosien ajan. Kilpakumppaneista lähimmäksi pääsee hiukan edullisempi Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh), joka pakettiautopohjaisena jakaa ratkaisun hyvät ja huonot puolet.

Euniq-malliston hinta alkaa ja päättyy 48 540 eurosta, ja lisävarusteluettelosta löytyvät vain metalliväri sekä Mode 3 -latauskaapeli.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Maxus Euniq MPV 177 hv Exclusive

Hinta alkaen

48 540 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen 52,5 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A), CCS/CHAdeMO 63 kW.

Toimintamatka

260 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

133 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

160 km/h

Mitat

pituus 4825 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1778 mm, akseliväli 2800 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

400 / 400 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 200 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat