14.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tärisyttävä yllätys – Ssangyong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ssangyong Korando yllättää alkuun positiivisesti, mutta pienet viimeistelemättömyydet heikentävät kokonaisuutta. Hyvää: toimiva kokonaisuus, viihdejärjestelmä, hinta. Huonoa: alustan tärinät, pienet viimeistelemättömyydet. Eteläkorealainen C-segmentin katumaasturi Ssangyong Korando on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 lähtien, mutta kyseinen sukupolvi oli tänne tullessaan ehtinyt jo viiden vuoden ikään. Nyt, ei hetkeäkään liian myöhään, on siis uudistuksen aika. Muotoilu on muuttunut nykyaikaisempaan, kulmikkaampaan ja massiivisempaan suuntaan. Pituutta ja leveyttä on tullut lisää 40 mm, ja akselivälikin on venytetty 25 mm pidemmäksi. Korkeudesta karsittiin pois 55 mm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ovia ei tarvitse paiskoa Ensivaikutelma yllättää, sillä edullisen ja varsin tuntemattoman katumaasturin ovi painautuu pehmeästi kiinni odotetun terävän kolahduksen sijaan. Myös viihdejärjestelmän käyttö on sujuvaa. Ohjaamokin on laadukkaan oloinen, ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta – mukaan lukien painike, josta normaalisti avustavan nelivedon saa toimimaan jatkuvana. Myös säilytystilaa pienille tavaroille löytyy hyvin. Dieselin räklätystä Kun lähdetään liikkeelle, Korando ei enää tunnu yhtä hienostuneelta. Muuten kelvollisen istuimen tarjoama reisituki on olematon, ja 1,6-litraisen dieselmoottorin vanhahtavan karkea käyntiääni kuulostaa jopa hieman koomiselta. Koneen tarjoamat 136 hevosvoimaa riittävät normaaliajoon, mutta moottoritielle kiihdyttäminen tuottaa hieman tuskaa, ja maantiellä ohituspaikat täytyy valita tarkkaan. Voimanpuutetta lukuun ottamatta ajaminen sujuu vaivattomasti, eikä Korando tässä mielessä juuri poikkea muista samankokoisista edullisista katumaastureista. Lisävarusteena saatavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin toimivat tarkasti, jälkimmäinen tosin hieman yliherkästi. Automaattivaihteisto toimii kohtuullisen mukavasti, mutta paljastaa ruuhka-ajossa heikkoutensa. Ryömittäessä Korando alkaa ryntäillä – varovaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Lähes eheä kokonaisuus Epämiellyttävin ominaisuus Ssangyongin ajettavuudessa on kuitenkin merkille entuudestaan tuttu alustan nypytys. Niin taajama- kuin moottoritienopeuksissakin Korando hypähtelee epämiellyttävästi, mikä rokottaa ajomukavuutta tuntuvasti. Pientä viilaamista vaatisi myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin: pyyhkijät huitovat automaattiasetuksella aivan liian nopeaan tahtiin. Valoautomatiikka puolestaan vaihtaa kaukovalot takaisin päälle melko pitkällä viiveellä. Koeajon aikana sattui kertaalleen niinkin, etteivät valot vaihtuneet lainkaan automaattisesti lyhyisiin, eivätkä meinanneet vaihtua myöskään manuaalisesti valoviiksestä. Kohtuullinen hinnoittelu – ainakin perusmallin osalta – antaa kuitenkin anteeksi heikkouksia. Halvimmillaan Korandon saa etuvetoisena 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettuna 21 990 euron hintaan. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Lauri Ahtiainen SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 236 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?