14.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tärisyttävä yllätys – Ssangyong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ssangyong Korando yllättää alkuun positiivisesti, mutta pienet viimeistelemättömyydet heikentävät kokonaisuutta. Hyvää: toimiva kokonaisuus, viihdejärjestelmä, hinta. Huonoa: alustan tärinät, pienet viimeistelemättömyydet. Eteläkorealainen C-segmentin katumaasturi Ssangyong Korando on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 lähtien, mutta kyseinen sukupolvi oli tänne tullessaan ehtinyt jo viiden vuoden ikään.Nyt, ei hetkeäkään liian myöhään, on siis uudistuksen aika. Muotoilu on muuttunut nykyaikaisempaan, kulmikkaampaan ja massiivisempaan suuntaan. Pituutta ja leveyttä on tullut lisää 40 mm, ja akselivälikin on venytetty 25 mm pidemmäksi. Korkeudesta karsittiin pois 55 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvia ei tarvitse paiskoaEnsivaikutelma yllättää, sillä edullisen ja varsin tuntemattoman katumaasturin ovi painautuu pehmeästi kiinni odotetun terävän kolahduksen sijaan. Myös viihdejärjestelmän käyttö on sujuvaa. Ohjaamokin on laadukkaan oloinen, ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta – mukaan lukien painike, josta normaalisti avustavan nelivedon saa toimimaan jatkuvana. Myös säilytystilaa pienille tavaroille löytyy hyvin.Dieselin räklätystäKun lähdetään liikkeelle, Korando ei enää tunnu yhtä hienostuneelta. Muuten kelvollisen istuimen tarjoama reisituki on olematon, ja 1,6-litraisen dieselmoottorin vanhahtavan karkea käyntiääni kuulostaa jopa hieman koomiselta.Koneen tarjoamat 136 hevosvoimaa riittävät normaaliajoon, mutta moottoritielle kiihdyttäminen tuottaa hieman tuskaa, ja maantiellä ohituspaikat täytyy valita tarkkaan.Voimanpuutetta lukuun ottamatta ajaminen sujuu vaivattomasti, eikä Korando tässä mielessä juuri poikkea muista samankokoisista edullisista katumaastureista. Lisävarusteena saatavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin toimivat tarkasti, jälkimmäinen tosin hieman yliherkästi.Automaattivaihteisto toimii kohtuullisen mukavasti, mutta paljastaa ruuhka-ajossa heikkoutensa. Ryömittäessä Korando alkaa ryntäillä – varovaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Lähes eheä kokonaisuusEpämiellyttävin ominaisuus Ssangyongin ajettavuudessa on kuitenkin merkille entuudestaan tuttu alustan nypytys. Niin taajama- kuin moottoritienopeuksissakin Korando hypähtelee epämiellyttävästi, mikä rokottaa ajomukavuutta tuntuvasti.Pientä viilaamista vaatisi myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin: pyyhkijät huitovat automaattiasetuksella aivan liian nopeaan tahtiin. Valoautomatiikka puolestaan vaihtaa kaukovalot takaisin päälle melko pitkällä viiveellä. Koeajon aikana sattui kertaalleen niinkin, etteivät valot vaihtuneet lainkaan automaattisesti lyhyisiin, eivätkä meinanneet vaihtua myöskään manuaalisesti valoviiksestä.Kohtuullinen hinnoittelu – ainakin perusmallin osalta – antaa kuitenkin anteeksi heikkouksia. Halvimmillaan Korandon saa etuvetoisena 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettuna 21 990 euron hintaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Lauri Ahtiainen SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 236 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija