14.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tärisyttävä yllätys – Ssangyong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ssangyong Korando yllättää alkuun positiivisesti, mutta pienet viimeistelemättömyydet heikentävät kokonaisuutta. Hyvää: toimiva kokonaisuus, viihdejärjestelmä, hinta. Huonoa: alustan tärinät, pienet viimeistelemättömyydet. Eteläkorealainen C-segmentin katumaasturi Ssangyong Korando on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 lähtien, mutta kyseinen sukupolvi oli tänne tullessaan ehtinyt jo viiden vuoden ikään.Nyt, ei hetkeäkään liian myöhään, on siis uudistuksen aika. Muotoilu on muuttunut nykyaikaisempaan, kulmikkaampaan ja massiivisempaan suuntaan. Pituutta ja leveyttä on tullut lisää 40 mm, ja akselivälikin on venytetty 25 mm pidemmäksi. Korkeudesta karsittiin pois 55 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvia ei tarvitse paiskoaEnsivaikutelma yllättää, sillä edullisen ja varsin tuntemattoman katumaasturin ovi painautuu pehmeästi kiinni odotetun terävän kolahduksen sijaan. Myös viihdejärjestelmän käyttö on sujuvaa. Ohjaamokin on laadukkaan oloinen, ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta – mukaan lukien painike, josta normaalisti avustavan nelivedon saa toimimaan jatkuvana. Myös säilytystilaa pienille tavaroille löytyy hyvin.Dieselin räklätystäKun lähdetään liikkeelle, Korando ei enää tunnu yhtä hienostuneelta. Muuten kelvollisen istuimen tarjoama reisituki on olematon, ja 1,6-litraisen dieselmoottorin vanhahtavan karkea käyntiääni kuulostaa jopa hieman koomiselta.Koneen tarjoamat 136 hevosvoimaa riittävät normaaliajoon, mutta moottoritielle kiihdyttäminen tuottaa hieman tuskaa, ja maantiellä ohituspaikat täytyy valita tarkkaan.Voimanpuutetta lukuun ottamatta ajaminen sujuu vaivattomasti, eikä Korando tässä mielessä juuri poikkea muista samankokoisista edullisista katumaastureista. Lisävarusteena saatavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin toimivat tarkasti, jälkimmäinen tosin hieman yliherkästi.Automaattivaihteisto toimii kohtuullisen mukavasti, mutta paljastaa ruuhka-ajossa heikkoutensa. Ryömittäessä Korando alkaa ryntäillä – varovaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Lähes eheä kokonaisuusEpämiellyttävin ominaisuus Ssangyongin ajettavuudessa on kuitenkin merkille entuudestaan tuttu alustan nypytys. Niin taajama- kuin moottoritienopeuksissakin Korando hypähtelee epämiellyttävästi, mikä rokottaa ajomukavuutta tuntuvasti.Pientä viilaamista vaatisi myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin: pyyhkijät huitovat automaattiasetuksella aivan liian nopeaan tahtiin. Valoautomatiikka puolestaan vaihtaa kaukovalot takaisin päälle melko pitkällä viiveellä. Koeajon aikana sattui kertaalleen niinkin, etteivät valot vaihtuneet lainkaan automaattisesti lyhyisiin, eivätkä meinanneet vaihtua myöskään manuaalisesti valoviiksestä.Kohtuullinen hinnoittelu – ainakin perusmallin osalta – antaa kuitenkin anteeksi heikkouksia. Halvimmillaan Korandon saa etuvetoisena 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettuna 21 990 euron hintaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Lauri Ahtiainen SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 236 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti