10.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic A Coupé – muotovalio hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johtotähden odotettu korimalli hivelee silmää ja tarjoaa mukavat kyydit. Hyvää: muotoilu, voimalinjan eleettömyys, automaattivaihteisto, viimeistely, meluttomuus. Huonoa: tavaratilan niukkuus, näkyvyys taakse, hinta varusteltuna. Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic A Coupé on tulokkaalle pitkä mallinimi, joka tarkoittaa uutta korimallia GLC-lataushybridien katraaseen. Koeajossa on nyt bensahybridi, automallista on tarjolla myös dieselhybridi. GLC Coupéna on tyylikäs kookkaaksi autoksi. Sivulinja on sulava kuin pintaan hyppäävän delfiinin kylki. Olemus kätkee auton kookkauden ja mittasuhteet hivelevät silmää: tulokas näyttää pienemmältä kuin onkaan. Ilmanvastuskerroin on saatu varsin alhaiseksi (0.27) joskin sähkön ehdyttyä ja bensalla ajettaessa kookkaus ja paino tekevät tehtävänsä: kulutus kipuaa herkästi. Punainen väri sopii urheilulliseen korimalliin, eivätkä auton voimat jätä kylmäksi. Voimalinja toimii eleettömästi, automaattivaihteisto löytää ajotilanteisiin sopivat välitykset jouhevasti. Polttomoottorissa on tehoa yli kaksisataa hevosvoimaa ja sähkömoottori tuo käyttöön 136 hevosvoimaa, näillä eväin yhteistehoksi kertautuu 313 hevosvoimaa. Näiden arvojen varaan rakentuu reilusti yli kaksitonnisen autojätin mainio ja riittävä kiihtyvyys (6,7 sekuntia sataseen), ja huippuvauhtiakin löytyy ihan riittämiin. Sulavista muodoista saa tosin maksaa. Korimalliin mieltyneet saavat koeajoyksilön tapauksessa kaivaa kuvetta 5 500 euron verran syvemmältä. SUV-korinen malliversio samalla bensiinihybridi-voimanlähteellä maksaa alkaen 76 390 euroa, Coupé-korisena 81 891 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljaista menoa Sisätilojen viimeistely on totutun korkeaa luokkaa. Istuimet säätyvät monipuolisesti, mutta reisitukea ja etenkin sivuttaistukea saisi olla enemmän. Digitaalinen 12,3-tuumainen mittaristo on näkymiltään monin tavoin räätälöitävissä mieleiseksi. Ohjauspyörässä on monia säätimiä, miltei liiaksikin, mutta kosketussäätimet toimivat kosketus/liukusäätimiksi hyvin. Ajomukavuutta tuo hyvä navigaattori, joskin kamerakuvaan ja liikkuvan kuvan päälle ilmestyviin nuolisymboleihin tukeutuva näyttö on risteysalueilla ensivilkaisuilta joskus sekava. Tähänkin toki tottuu. Sähkön latauspaikat saa listana keskinäytölle, myös lataustehon perusteella jaoteltuna, joka on hyvää palvelua. GLC:llä on lysti taittaa taivalta, mutta kaupunkisokkelikoissa auton koko saa kadunvarsille pysäköijälle hien otsalle. Ohjaus palauttaa hyvin ja auto pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi. Matka-ajossa auto on mukavan hiljaiseksi äänieristetty. Osasyy meluttomuuteen selviää, kun lukee läpi auton pitkää lisävarustelistaa, jolta on valittu muun muassa ääntä ja lämpöä eristävät etusivulasit ja tuulilasi. Maantiellä alustan ja jousituksen yhteispeli takaa keinumatonta ja töyssyt kuolettavaa menoa, kaupunki- ja taajama-ajossa esiin tulee ajoittaista pintaterävyyttä etenkin siltakansien poikittaissaumoissa. Vakiovarusteena pistokehybrideissä on taka-akseliston ilmajousitus tasonsäätöineen. Jos kukkaro autokaupoilla vaan kestää, saa autoon lisävarusteena täysilmajousituksen. Airmatic-ilmajousitus tulee paketissa, johon kuuluu myös nelipyöräohjaus. Hinta haaveille on 3 700 autoverotonta euroa. Voima ja nelivetoisuus sekä kookkaiden 20-tuumaisten renkaiden suoma maavara taannevat, että tällä autolla ei jää jumiin lumivalleihin tai sorapintaisen mökkitien kuoppiin. Kahluusyvyys on parhaimmillaan 30 senttiä ja mäennousukulmaakin riittää (30 %). Eri alustoille on valittavissa omat räätälöidyt ajo-ohjelmat. Neljättä sukupolvea Valmistajansa mukaan koeajoyksilö edustaa neljättä hybridisukupolvea. Akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh. Tyhjä akku on mahdollista ladata noin puolessa tunnissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kW. Näillä kyvyin autolle luvataan sähköajoa 117 kilometrin verran – joka toki riittää monelle päivän ajotarpeisiin. Sähköllä voi päästellä 140 km/h -nopeuteen saakka. Jarrutusenergian talteenoton tehostamiseksi johtotähdessä käytetään sähkömekaanista jarrutehostinta, joka automaattisesti vaihtaa jarrutilasta rekuperaatio- eli energian talteenottotilaan ja takaa aina hidastusenergian hyödyntämisen taloudellisimmalla mahdollisella tavalla. Heikot tilat tavaroille Ajaessa ja eritoten pysäköidessä kaipaa avarampaa näkymää taakse. Takaikkuna on hyvin matala, kiitos voimakkaasti pitkältä matkalta laskeutuvan kattolinjan. Se on sulavien muotojen hinta. Sivupeilit ovat onneksi kunnon kokoiset, ja kookas 11,9-tuumainen keskinäyttö sekä terävä kamerakuva avittavat peruuttajaa. Leveä mutta matala tavaratila suo käyttöön vain 390 litraa, joten tässä autossa ei kuljetella kontissa juuri yhtä golfbagia enempää. Mutta sitten se hinta. Autosta saa vakiovarusteisenakin maksaa liki 82 000 euroa. Jos valitsee tuhdimmin varustellun Premium-version, kipuaa alkaen hinta 86 826 euroon. Premium tuo mukanaan muun muassa avaimettoman järjestelmän, pysäköintipaketin ja katveavustimen. Koeajoyksilön hinta on yli sadan tonnin eli lisävarustelistalta on ruksattu noin 22 000 eurolla lisäherkkuja, joista tyyrein on 5 260 euron ulkonäköä tuova AGM-paketti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic A Coupé Hinta alkaen 81 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 103 627 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 150 kW (204 hv), 6100 r/min Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 31,2 / 23,3 kWh Toimintamatka 117 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 4764 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 390 / 1 335 l Omamassa: 2360 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW, CCS 60 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happameksi 4.7.2024 Ajoneuvot 635 hevosvoiman OCTA on Land Rover Defenderin uusi huippumalli – ja huippuudessaan se tahtoo olla jokapaikan höylä 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happameksi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia