16.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: monikäytön mestari – Ford Mondeo Wagon Hybrid Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo -hybridifarmarin ominaisuudet hurmaavat, vaikka itse auto ei sitä heti kättelyssä toitota. Hyvää: erinomainen istuin ja ajoasento, moitteeton ajettavuus, viiveetön hybridivoimalinja. Huonoa: kutistunut tavaratila, alhainen jarrullisen perävaunun vetomassa. Ford Mondeo, yksi ylemmän keskiluokan harvinaistuvista peruspilareista, sai lievän uudistuksensa yhteydessä uudentehoisia dieselmoottoreita, niiden kylkiäisiksi kahdeksanportaisen automaattivaihteiston aiemman kuusipykäläisen sijaan sekä – tämän koeajon pääaiheena – farmari- eli Wagon-mallin hybridiversion.Kaksilitraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin liitto ei sinänsä ole uutta, sillä sellainen esiteltiin nelioviseen porrasperään jo nyky-Mondeon Eurooppaan saapumisen yhteydessä syksyllä 2014. Mutta farkkukoriin ei hybridiä ole siis aikaisemmin yhdistetty. Tuo Sedan-mallinen Hybrid jatkaa edelleen Wagonin rinnalla, ja kyseessä onkin edelleen ainoa saatavilla oleva Mondeon porrasperäinen versio.Itse hybriditekniikka on numeroarvojen puolesta ennallaan. Valmistaja tosin kertoo ohjelmistoa päivitetyn: tarkoituksena on ollut hyödyntää Atkinson-syklillä toimivan polttomoottorin vääntöä entistä paremmin ja sitä kautta kohentaa taloudellisuutta.Hybrid on tarjolla loistokkaampana Vignale-varusteversiona sekä tavallisempana Titanium-painoksena, jollaisen koeajoimme. Ja koska WLTP-hiilidioksidipäästöt kiilautuvat koko muun Mondeo-malliston alapuolelle, myös Hybridin hinta asettuu vastaavasti varusteltuja automaattivaihteisia dieseleitä huokeammaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkona uutta, sisällä eiMondeon kasvojenkohennus on ehkä hivenen keskimääräistä näkyvämpi. Suurta jäähdyttimen säleikköä on venytetty alaosastaan laajemmaksi ja puskurin alareunaa sekä sumuvalojen ympäristöä muokattu ahnaammaksi. Sumu- ja huomiovalot ovat samalla saaneet uutta muotoa.Peräilmettä puolestaan koristaa nyt vaakasuora kromilista, joka ulottuu takavalojen päälle muovaten ne C-kirjaimen mallisiksi.Sisällä muutokset ovat minimaalisia lukuun ottamatta edellä mainittuja dieselautomaatteja, jotka saivat keskikonsoliinsa uuden automaatin myötä muissa Fordin malleissa käytetyn pyöreän vaihteenvalitsimen.Hybridimallissa sen sijaan käytetään edelleen perinteistä keppimallista valitsinta, eli ohjaamo on tismalleen ennallaan. Tämä pätee siis myös laatuvaikutelmaan, joka ei hetkessä hurmaa. Kojelaudan paikoittainen muovisuus häviää tietysti premium-brändeille ja myös monelle samaa statusta tavoitteleville ”perheautomerkeille”, mutta tuiki tavallista käyttöautoa etsivälle seikalla ei liene tuon taivaallista merkitystä.Varsinkaan, kun käytettävyydessä ei ole juuri millään rintamalla moittimista. Tai ehkä sentään mittaristossa: hybridimallille ominaisena se tarjoaa jättimäisen analogisen nopeusmittarin mutta vastaavasti selvästi pienempää piperrystä täynnä olevat reunanäytöt. Näiden sinänsä monipuolinen ekosisältö katoaa lisäksi myötävalon heijasteluissa miltei näkymättömiin.Sisäistä kauneuttaMuuten Mondeo lukeutuu niihin autoihin, jotka suorastaan hemmottelevat kuljettajaansa, niin paikallaan seistessä kuin ajossakin. Eikä tämä on edelleenkään automaailmassa itsestään selvä asia – auton hintaluokasta riippumatta.Aloitetaan kuljettajan istuimesta, joka on erityisen mukava, tukeva mutta silti pehmeä, lähestulkoon laiskanlinnamainen. Ajoasento on muutenkin mittasuhteiltaan erinomainen. Mukavahko alusta ja vaimea melutaso komppaavat kaikkea tätä.Myös ajettavuus kerää ylisanoja, oli kyse sitten ohjaustunnosta, kaarrekäytöksestä tai suuntavakavuudesta – kunhan ensin tottuu elastisen alustan keinuviin liikkeisiin. Kaupunkiajokin sujuu auton suurista ulkomitoista huolimatta melko näppärästi, kiitos kepeän ja loogisen ohjauksen sekä hybriditekniikan tuoman pehmeän ja viiveettömän suorituskyvyn.Viimeksi mainittu miellyttää myös maantien ja moottoritien nopeudenmuutoksissa, eikä polttomoottorin käyntiääni nouse edes täyskaasukiihdytyksessä häiritsevän korkeaksi.Energian talteenotto on perusajotilassa tavanomaisen automaattivaihteisen luokkaa, mutta Eco-asennossa se muuttuu jo selvästi tarmokkaammaksi, eli nopeus hidastuu kaasua nostettaessa selvästi.Mainittua Eco-asentoa tulee käytettyä siksikin, ettei se tuo menon jouhevuuteen erityistä ”haittaa”, vaikka normiasento onkin kiihdytyksiin lähdettäessä valppaampi. Vaihteiston L-asennon valitsemalla regenerointi muuttuu vieläkin selvemmäksi.Kuten on tapana ollut, myös tässä tapauksessa hybridimallin säästö painottuu hankintahintaan ja kaupunkiajoon – viimeistään moottoritienopeuksissa diesel lyö hybridin kulutusedun jo selvästi.KuljetuskompromissejaTavaratilassa ekotekniikka näkyy valitettavan selvänä, sillä ajoakuston luoma kyhmy leikkaa normaali-Wagonin tilavuudesta reippaat sata litraa pois. Ei Hybridinkään kontti 403-litraisena pieni ole, mutta ilmaisee jo selvästi automallin korkean iän – uudemmissa vastaavissa malleissa moiset lattiapatit on jo suunnitteluvaiheessa poistettu. Suksiluukku on sentään saatu jätettyä juuri ja juuri käyttökelpoiseksi, ja laajennuskin asettuu normitapaan vaateriin. Takaistuintilat ovat tutut, siis todella väljät.Hybridimallien yleiseen tapaan myös Mondeon perävaunumassa on rajoitetumpi kuin pelkällä polttomoottorilla käyvillä versioilla. Jarruttoman kärryn 750 kiloa istuu suurimman sallitun haarukkaan, mutta samaan kilomäärään rajoittuva jarrullinen vetomassa rajaa muun muassa matkailuvaunujen vetäjät pois laskuista.Nämä kuljetukseen liittyvät epäkohdat jäävät kuitenkin taka-alalle, kun on sipaissut Mondeolla kohtuullisen pitkän ajorupeaman. Kovin paljon parempaa matka-autoa ei nimittäin ole alle 40 000 euron hintaan tarjolla, ja kilpailijat katoavat käytännössä kokonaan, kun lisätään vaatimukseksi se hybridivoimalinja ylemmän keskiluokan farkkukorissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Mondeo Wagon Hybrid Titanium 2.0 187 hv HEV A6 Hinta alkaen 38 592 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 956 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4867 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1501 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi