16.3.2025

Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua

Kuva Manu Tuppurainen

Rivian on sähköautomerkki, jota ei maahantuoda Suomeen eikä Eurooppaan. Suomesta autoja löytyy kuitenkin pari kappaletta yksityisomistuksesta.

Sähköautoja valmistavasta Rivianista on kouhkattu maailmanlaajuisesti ja Suomessakin jo usean vuoden ajan.

Rivian Automotive on yli 10 vuotta sitten Yhdysvalloissa perustettu autovalmistaja, ja sen ensimmäiset kaupalliset mallit, R1T sekä R1S ovat hyvin pitkälti sen kotiyleisöä kosiskelevaa. Automallimerkintöjen perässä olevat T- ja S-kirjaimet tulevat sanoista truck eli avolava ja SUV eli katumaasturi. Molempien autojen perusrakenne on sama. Rivianin R1T -mallin toimitukset alkoivat syksyllä 2021 ja R1S-mallin seuraavana vuonna 2022.

Rivian on sen vuoksi herättänyt paljon huomiota, sillä se oli ensimmäinen autovalmistaja, joka nimenomaan toi markkinoille amerikkalaista ostajaa kosiskelevan täyssähköisen avolavan ennen Teslaa, General Motorsia tai Fordia. Kun Rivian listautui vuonna 2021 pörssiin, sen markkina-arvo oli hetken aikaa suurempi kuin esimerkiksi saksalaisen Volkswagen-autojätin. Sittemmin Volkswagen on sijoittanut Rivianiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivianin ohjelmistoa myös Volkswagenille

Rivianilla on sopimuksia myös Amazonin sekä muiden isojen yhtiöiden, muun muassa Mercedeksen kanssa. Mercedes ja Rivian kehittävät yhdessä sähköpakettiautojen mallistoa Eurooppaan.

Ison avolavan ja katumaasturin lisäksi Rivian on sittemmin kertonut alkavansa valmistaa myös pienempiä R2- ja R3-malleja. Niiden aika on näillä näkymin vuosina 2026 ja 2027. Volkswagenin investoinnin avulla Rivian kehittää juuri uusien mallien perusrakenteet sekä autojen ohjelmistoa, jota tullee myös muihin automerkkeihin. Volkswagen esittelikin juuri uuden ID.Every1 -konseptinsa, jossa käytetään Rivianin kehittämää ohjelmistoa.

Nyt Rivianin ensimmäisten mallien lanseerauksesta on kulunut jo sen verran aikaa, että esimerkiksi R1T -avolavamallista on tulossa tämän vuoden aikana jo niin sanottu facelift eli Gen 2 -malli. Faceliftin myötä auton tehot kasvavat, esimerkiksi nelimoottorinen Quad Motor -malli yltää yli tuhannen hevosvoiman tehoon.

Suomeen Rivianin lava-autoja eli R1T-malleja on yksityisen henkilön toimesta tuotu pari kappaletta, ja Moottori pääsi toisella niistä koeajolle. Autot ovat vuosimallia 2023 ja 2024.

Aina nelivetoinen

Rivianin avolavat ovat kaikki nelivetoisia, mutta automallia on saatavilla kahdella, kolmella tai neljällä sähkömoottorilla. Koeajotussa Quad Motor -versiossa, eli nelimoottorisessa mallissa, tehoa on peräti 625 kilowattia eli 850 hevosvoimaa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat