24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Sisustaergonomia on tuttu muista uusista Toyotoista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Plug-in-hybridien sähköisen toimintamatkan kasvattaminen ei enää houkuttele kaikkia valmistajia. Toyota ja Hyundai ilmoittavat vetäytyvänsä kilpajuoksusta ultrapitkien PHEV-mallien kehittämisessä, vedoten kustannuksiin ja teknologian monimutkaisuuteen. Torinossa järjestetyssä Automotive News Europe -kongressissa kaksi suurta autonvalmistajaa, Toyota ja Hyundai, kertoivat suhtautuvansa varauksella plug-in-hybridien (PHEV) toimintamatkan kasvattamiseen yli 100 kilometrin. Vaikka osa valmistajista, kuten Volkswagen ja kiinalainen Geely, panostavat yhä pidemmälle kulkeviin hybrideihin, Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen rajat.– Kun saavutamme 100 kilometrin rajan, olemme hyvällä tasapainopisteellä. Isompien akkujen asentaminen ajoneuvoon, joka ei ole täyssähköauto, on kallista, koska se vaatii enemmän komponentteja, sanoo Toyota Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andrea Carlucci.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota luottaa maltilliseen kehitykseenToyotan PHEV-myynti Euroopassa kasvoi alkuvuonna 139 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon. Suosituin malli oli C-HR, jonka sähköinen toimintamatka on 66 km. Uusi RAV4 PHEV tarjoaa 100 km sähköajoa, mikä vastaa Toyotan näkemystä optimaalisesta tasapainosta suorituskyvyn ja kustannusten välillä.Hyundai: "Missä menee raja?"Hyundain Euroopan-johtaja Xavier Martinet kyseenalaistaa, kuinka pitkälle PHEV-teknologiaa kannattaa kehittää.– PHEV ja EREV ovat siirtymäteknologioita, mutta niiden kehittäminen yhä monimutkaisemmiksi pidentää siirtymää täyssähköautoihin ja kasvattaa kustannuksia. Missä vaiheessa pysähdymme? hän kysyy.Martinetin mukaan ratkaisu ei voi olla aina vain lisätä monimutkaisuutta yhdistämällä kaksi moottoria ja akku yhteen ajoneuvoon.Sääntely kiristyy – mutta muuttuuko suunta?Vuoden 2025 alusta käyttöön otettu uusi päästömittaustapa (Euro 6e-bis) vaatii PHEV-malleilta realistisempaa käyttöprofiilia, mikä voi jopa kaksinkertaistaa ilmoitetut CO₂-päästöt. Tämä on saanut valmistajat kasvattamaan akkuja ja toimintamatkoja, mutta Toyota ja Hyundai näkevät kehityksen olevan vain väliaikainen strateginen liike.– Kahden tai kolmen vuoden päästä PHEV:t eivät enää ole yhtä kiinnostavia, Martinet arvioi.Samaan aikaan kiinalaiset valmistajat, kuten Lynk & Co, Li Auto ja Aito, sekä eurooppalaiset premium-merkit kuten Audi ja Volvo, jatkavat pidempien toimintamatkojen kehittämistä. Lynk & Co 08 PHEV tarjoaa jopa 200 km sähköajoa, ja Volvon uusi XC70 PHEV on jo tilattavissa Kiinassa vastaavalla kantamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija 9.7.2025 Sähköautot Enemmän eurolla – Tesla Model 3 tarjoaa parhaan toimintamatkan 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 6.7.2025 Sähköautot Polestar 7:n tuotantopaikaksi vahvistettu Košice, Slovakia 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen