9.10.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seres 5 on kansantasavallan uusin yritys valloittaa Suomen markkinat. Tuote ei ole lainkaan hassumpi. Mikäs ihme tämä oikein on? Kiinalaismerkkien vyöryminen Suomen markkinoille herättää kysymyksiä. Erityisesti sen vuoksi, että monet automerkit eivät ole autoilevalle kansalle tuttuja. Tilanne on myös autotoimittajan näkökulmasta aivan sama, sillä vitonen on ensimmäinen Seres suomessa.Uudella automerkillä ajaminen ensimmäistä kertaa on aina kiinnostava kokemus. Kun autosta ei ole syntynyt ennakkoon olettamuksia, on helpompaa antaa tuotteen puhua puolestaan. Toki ennakkoluuloja kiinalaismerkkejä kohtaan on väkisinkin olemassa, mutta ne on aika painaa villaisella.Ulkomuodoltaan Seres tuntuu lainaavan vähän sieltä sun täältä. Mukana on ripaus Teslaa, Poschea ja muista kiinalaisia. Seres 5 on oikeasti tyylikäs auto, jota ei heti uskoisi Kiinan kansantasavallan tuottamaksi malliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Voimalinja Ajettavuus Ulkonäkö Hulppea varustelu Raivostuttava radio Seres 5 tavoittelee sähköautomerkkinoilla Premium-asiakkaita. Sitä on saatavilla meikäläisittäin vain yhdellä varustelutasolla, jonka nimi kertoo olennaisen: Luxury. Tarjolla on nahkaverhoiltu sisusta, järeä äänentoisto, ja ylipäänsä kaikenkattava varustelu. Etuistuimissakin on lämmitys, ilmastointi ja hierontatoiminto.Auto pyrkii haastamaan laatumerkit tosissaan. Kyseessä on nelivetoinen sähköauto, jossa on 80 Kw akku, pitkä toimintamatka (483 km) ja raju suorituskyky. Seres 5 kiihtyy nollasta sataan 4,3 sekunnissa, tehoa on 576 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 940 Nm.Turhan hidas lataamaanNumeraaliset parametrit ovat siis pitkälti kunnossa, mutta latausnopeuden kanssa jäädään pahasti jälkeen moniin kilpailijoihin verrattuna. Maksimi latausnopeus on nimittäin vain 100 kW, mikä hidastaa 30–80 prosentin latausta. Se ottaa aikaa 45 minuuttia, kun suurin osa selviytyy moisesta alle puolessa tunnissa. Latausnopeutta ei sähköauton kohdalla voi korostaa liiaksi. Etenkin jos ajoprofiili on sellainen, jossa pitää hyödyntää julkista latausverkostoa. Hidas latausnopeus tekee pidemmän matkan taivaltamisesta työlästä. Sisäinen laturi on perustasoa, eli 11 kW.Ajokokemuksen näkökulmasta Seres 5 tarjoaa positiivisen yllätyksen. Autossa on rajusti voimaa, mikä ilahduttaa aina. Etuakselin vetopito ei ole optimaalinen, sillä kovassa kiihdytyksessä perä laskee ja keula sutii selkeästi. Paikalta poistutaan silti ripeästi.Alusta on yllättävän mukava ja viimeistellyn oloinen. Ohjaus on etenkin alkuun erittäin nopea ja jopa liian levoton. Ohjauksen keskialue on pieni, ja auto tuntuu reagoivan erittäin pieniin ohjausliikkeisiin tiukasti. Nopeaan ohjaukseen tottuu viikon mittaisen koeajon aikana.Sisätilat hyvin viimeistellytSeres 5:n ohjaamo on mukava ja viihtyisä. Kaikesta huomaa, että viimeisteltyyn on panostettu. Tyyli on eurooppalaisempaan makuun tehty, eikä kiinalaisluksusta simuloiva kromikyhäelmä. Penkit ovat nahkaverhoillut ja puusomisteet kielivät Premium-fiilistä. Tuntuu, että Seres on katsellut tarkkaan millaisia autoja asiakkaat uudella markkina-alueella arvostavat.Hallintalaitteet istuvat käteen ja toimivat hyvin. Ohjauspyörässä olevat rullat helpottavat asioiden hallintaa, eikä kaikkea ole onneksi laitettu kosketusnäytön tai -näppäinten taakse. Yksi riivaava ominaisuus on tosin se, että puhaltimen käyttökytkimet ovat virtuaaliset. Puhaltimet suuntaillaan kosketusnäytön kautta ja se on kyllä vihoviimeistä puuhaa.Toinen ärsyttävä piirre on se, että tietoviihde puskee radiota pakkosyötöllä. Aina kun autoon istuu sisään, alkaa radio pauhaamaan. Ääniaaltoja tungetaan ilmoille joka välissä. Jos kuski laittaa vaikkapa Apple CarPlayn –soittimen liian pitkäksi aikaa tauolle, säätää auto itse radiovastaanottimen päälle. Ikään kuin elämää ei olisi ilman FM-taajuuksia.Lisäksi radio ei tunnu muistavan asemien nimiä, vaan näyttää kaikki pelkkinä taajuuslukuina. Mikäli pakkosyötettyä radiota haluaa kuunnella, kannattaa muistaa myös taajuuslukema. Muuten oikeaa kanavaa ei löydä. Ehkä tähän on luvassa jossain vaiheessa päivitys, joka lopettaa radion hirmuvallan.Olkoon kiinalaisista merkeistä mitä mieltä hyvänsä, on myönnettävä, että autoteollisuus on kehittynyt melkoisilla harppauksilla. Markkinoille on tullut toinen toistaan hulppeampia automalleja, joille ei enää voi naureskella. Tämä pätee myös Seresiin. Autossa ei ole juuri purnaamisen aihetta.Vaikka tuote on kunnossa, on uuden kiinalaisen automerkin uittaminen kansansuosikiksi haaste. Yksi valttikortti on luonnollisesti hinta, joka tällaisella varustelutasolla Seres 5:n kohdalla on hyvin linjassa. 60 000 euroa on paljon, mutta eurooppalaisilla vastineilla selkeästi enemmän. Seres 5 Luxury 80 kWh SÄHKÖAUTO, tneliveto 430 kW (576 hv), 940 Nm Akku brutto / netto 80 / 76 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 15,7 kWh / 100 km toimintamatka 483 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,4 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 710 mm Leveys 1 930 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 875 mm Tavaratila 367 l Omamassa 2 360 kg Takuu 4 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 64 500 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 6.11.2024 Moottoripyörät KTM 990 Duke R on uusi katujen rankaisija 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista