12.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi normaali – toisen sukupolven Nissan Leaf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leaf kehittyy sähköihmettelyn jälkeen kohti tavallisempaa arkiautoa. Hyvää: sähköauton arkisuus, harkittu kehitys, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, sähköauton hinta. Vaikka sähköautouutisointi pyörii usein erään amerikkalaisvalmistajan tekemisten ja tekemättömyyksien ympärillä, on maailman suosituin sähköauto silti huomattavasti tavallisempi Nissan Leaf.Vuonna 2010 esitelty ruma ankanpoikanen ennätti kerätä elinkaarensa aikana lähes 300 000 kappaleen myynnin. Muotoilu ja maltilliset suoritusarvot tekivät Leafista usein parjatun, mutta käyttäjäkyselyissä malli menestyi erinomaisesti.Toisen sukupolven Leaf (Leading Environmentally friendly Affordable Family car) jatkaa edeltäjänsä tekemää työtä. Käyttäjien palautteista on koottu yli 100 parannusta aina hattuhyllyn toiminnasta alkaen.Kolmen miljardin ajokilometrin data antaa samalla japanilaisvalmistajalle etulyöntiaseman kilpailijoiden vasta maalaillessa 2020-luvun suunnitelmia. Peruskaava toimii, joten on aika tehdä enemmän samaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidemmälle paremminUuden Leafin tärkeimmät tekniset uutuudet ovat luonnollisesti voimalinjassa. Uusi 40 kilowattitunnin akku antaa autolle paremmat edellytykset arkipäivän seikkailuihin. Uuden WLTP-kulutusmittauksen tuloksena on 280 kilometriä yhdistettynä ja 380 kilometriä kaupungissa, vanhan tutun NEDC:n kertoessa 378 kilometrin toiminta-matkasta. Leafin tyyppihyväksyntä on tosin kesken, joten luvut voivat vielä elää.Leafin latausluukku sijaitsee edelleen keulassa ja jämäkältä tuntuva kansi kätkee sisäänsä CHAdeMO- ja Type 2-latauspistokkeet. Yleisemmällä Type 2:lla lataaminen sujuu parhaimmillaan 6,6 kW teholla, jos käytössä on Mode 3 -pikalatausasema (32A). Alhaisen akun varoituksesta täyteen päästään tuolloin 7,5 tunnissa. Kotitöpselistä (8A) ladattaessa latausaika on 21 tuntia.Pikalatauksessa Leaf luottaa edelleen CHAdeMO-standardiin, jonka 50 kW huipputeholla Nissanin sähköauto lataa itsensä 80 prosenttiin 40–60 minuutissa.Ensimmäisen Leafin tavoin myös uusi malli on yhteensopiva kaksisuuntaisen V2G-lataamisen kanssa, jolloin sähköautoa voidaan hyödyntää sähköverkon huippujen tasaamisessa.Aiempaa rivakampiLeafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi.Ajettavuutta on pyritty terävöittämään muutenkin. Auton painopistettä on laskettu entisestään, joten mutkat ja kuopat selvitetään matalan auton varmuudella.Uusi nopeampi ohjaus reagoi terävämmin ohjausliikkeisiin. Poikkeuksena ajettavuudessa on pintapehmeäksi luonnehdittava jousitus, joka löllähtelee turhan herkästi muuhun autoon verrattuna.Helpommin älykäsUusi Leaf on saanut myös joukon kuljettajan elämää helpottavia -älytoimintoja. ProPilot-nimeä kantava avustin tuo autonomian ensiaskeleita Nissanin mallistoon.Kaista-avustinta ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä yhdistelevä järjestelmä selviytyy omalla kaistalla pysymisestä ja edellä ajavan seuraamisesta. Ominaisuus on tuttu jo monista kilpakumppaneista, mutta Nissan on tehnyt omasta versiostaan miellyttävän käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhden polkimen taktiikallaToinen merkittävä uutuus on e-Pedal, jonka avulla Leafia pystyy monissa tilanteissa ajamaan pelkällä kaasupolkimella. Asetuksen avulla polkimen nostamiseen yhdistetään tarvittaessa melko voimakas hidastuvuus aina pysähdyksiin saakka.Auto toteuttaa hidastuksen yhdistelemällä energian talteenottoa ja tavallisia jarruja sen mukaan, miten nopeasti kuljettaja nostaa jalkaa kaasulta.Hidastuvuuden määrä vaikuttaa myös siihen, syttyvätkö jarruvalot. Käytännössä autoa voi pienellä totuttelulla ajaa yhdellä polkimella suurimman osan ajasta, varsinaisen jarrupolkimen tullessa tarpeeseen vain yllättävissä tilanteissa.Istuimet eivät vakuutaMatkustamon osalta Nissan Leaf on ottanut loikan eteenpäin. Tyyli on tosin edelleen selkeän arkinen, jossa materiaalit on valittu edullisuuden ja keveyden perusteella.Tavaratila on kasvanut 435 litraan, josta Bosen äänentoistopaketti nipistää 30 litraa. Takaistuinten kaatamisella saavutetaan 1 176 litran rahtitila.Kattolinjan ja istuinosan lievän mataluuden takia takaistuimet soveltuvat parhaiten kahdelle korkeintaan keskimittaiselle aikuiselle.Etuistuimilla ergonomiamurheet korostuvat. Kuljettajan istuimen säädöt jättävät toivomisen varaa korkeuden ja etäisyyden suhteen. Samalla istuimet ovat turhan pehmeät ja profiililtaan lättänät.Käsittämättömästi ohjauspyörä ei tämän segmentin tuotteessa ole etäisyyssäädettävä eikä myöskään korkeussäädön varoissa ole kehumista. Nissan perustelee tilannetta sillä, että pinnan alla uusi Leaf jatkaa edeltäjänsä pohjalevyllä.Vetokoukun osalta Nissanilla ei ole nyt kerrottavaa, mutta vastapainoksi auto on vihdoin saanut luokituksen 30 kilogramman kattokuormalle.Uuden korin myötä myös äänieristys on noussut uudelle tasolle ja ainakin Teneriffan vaihtelevalla tiestöllä Leaf on erinomaisen hiljainen.Uudistunut mittaristoUudistetussa mittaristossa yllättävin yksityiskohta on tavallinen neulalla toteutettu nopeusmittari, joka on valmistajan mukaan ollut käyttäjien toiveena. Loput mittaristosta on pyhitetty trendien mukaiselle monitoiminäytölle, johon saa taiottua esiin tarpeellisen tiedon auton monista toiminnoista. Keskikonsolin seitsentuumainen tietoviihdejärjestelmä on toteutukseltaan retro ja näytön polarisointi aiheuttaa aurinkolaseja käyttävälle kuljettajalle päänvaivaa. Valmistaja on päivittänyt älypuhelinsovelluksensa uudelle aikakaudelle, tuoden entistä hiotumman lataus- ja tietopalvelun myös nykyisten Leaf-kuljettajien tarjolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkikäyttöön suunnattuUusi Nissan Leaf on mielenkiintoinen uutuus siinä, miten tavallinen se on. Viivan alle jää tavallinen C-segmentin auto, joka sattuu toimimaan sähköllä. Arkikäyttöön suunnatulle Leafille se ei ole suinkaan huono juttu.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”