12.2.2018

Koeajo: uusi normaali – toisen sukupolven Nissan Leaf

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Nissan Leaf kehittyy sähköihmettelyn jälkeen kohti tavallisempaa arkiautoa. Hyvää: sähköauton arkisuus, harkittu kehitys, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, sähköauton hinta.

Vaikka sähköautouutisointi pyörii usein erään amerikkalaisvalmistajan tekemisten ja tekemättömyyksien ympärillä, on maailman suosituin sähköauto silti huomattavasti tavallisempi Nissan Leaf.

Vuonna 2010 esitelty ruma ankanpoikanen ennätti kerätä elinkaarensa aikana lähes 300 000 kappaleen myynnin. Muotoilu ja maltilliset suoritusarvot tekivät Leafista usein parjatun, mutta käyttäjäkyselyissä malli menestyi erinomaisesti.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Toisen sukupolven Leaf (Leading Environmentally friendly Affordable Family car) jatkaa edeltäjänsä tekemää työtä. Käyttäjien palautteista on koottu yli 100 parannusta aina hattuhyllyn toiminnasta alkaen.

Kolmen miljardin ajokilometrin data antaa samalla japanilaisvalmistajalle etulyöntiaseman kilpailijoiden vasta maalaillessa 2020-luvun suunnitelmia. Peruskaava toimii, joten on aika tehdä enemmän samaa.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidemmälle paremmin

Uuden Leafin tärkeimmät tekniset uutuudet ovat luonnollisesti voimalinjassa. Uusi 40 kilowattitunnin akku antaa autolle paremmat edellytykset arkipäivän seikkailuihin. Uuden WLTP-kulutusmittauksen tuloksena on 280 kilometriä yhdistettynä ja 380 kilometriä kaupungissa, vanhan tutun NEDC:n kertoessa 378 kilometrin toiminta-matkasta. Leafin tyyppihyväksyntä on tosin kesken, joten luvut voivat vielä elää.

Leafin latausluukku sijaitsee edelleen keulassa ja jämäkältä tuntuva kansi kätkee sisäänsä CHAdeMO- ja Type 2-latauspistokkeet. Yleisemmällä Type 2:lla lataaminen sujuu parhaimmillaan 6,6 kW teholla, jos käytössä on Mode 3 -pikalatausasema (32A). Alhaisen akun varoituksesta täyteen päästään tuolloin 7,5 tunnissa. Kotitöpselistä (8A) ladattaessa latausaika on 21 tuntia.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Pikalatauksessa Leaf luottaa edelleen CHAdeMO-standardiin, jonka 50 kW huipputeholla Nissanin sähköauto lataa itsensä 80 prosenttiin 40–60 minuutissa.

Ensimmäisen Leafin tavoin myös uusi malli on yhteensopiva kaksisuuntaisen V2G-lataamisen kanssa, jolloin sähköautoa voidaan hyödyntää sähköverkon huippujen tasaamisessa.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Aiempaa rivakampi

Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi.

Ajettavuutta on pyritty terävöittämään muutenkin. Auton painopistettä on laskettu entisestään, joten mutkat ja kuopat selvitetään matalan auton varmuudella.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Uusi nopeampi ohjaus reagoi terävämmin ohjausliikkeisiin. Poikkeuksena ajettavuudessa on pintapehmeäksi luonnehdittava jousitus, joka löllähtelee turhan herkästi muuhun autoon verrattuna.

Helpommin älykäs

Uusi Leaf on saanut myös joukon kuljettajan elämää helpottavia -älytoimintoja. ProPilot-nimeä kantava avustin tuo autonomian ensiaskeleita Nissanin mallistoon.

Kaista-avustinta ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä yhdistelevä järjestelmä selviytyy omalla kaistalla pysymisestä ja edellä ajavan seuraamisesta. Ominaisuus on tuttu jo monista kilpakumppaneista, mutta Nissan on tehnyt omasta versiostaan miellyttävän käyttää.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhden polkimen taktiikalla

Toinen merkittävä uutuus on e-Pedal, jonka avulla Leafia pystyy monissa tilanteissa ajamaan pelkällä kaasupolkimella. Asetuksen avulla polkimen nostamiseen yhdistetään tarvittaessa melko voimakas hidastuvuus aina pysähdyksiin saakka.

Auto toteuttaa hidastuksen yhdistelemällä energian talteenottoa ja tavallisia jarruja sen mukaan, miten nopeasti kuljettaja nostaa jalkaa kaasulta.

Hidastuvuuden määrä vaikuttaa myös siihen, syttyvätkö jarruvalot. Käytännössä autoa voi pienellä totuttelulla ajaa yhdellä polkimella suurimman osan ajasta, varsinaisen jarrupolkimen tullessa tarpeeseen vain yllättävissä tilanteissa.

Istuimet eivät vakuuta

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Matkustamon osalta Nissan Leaf on ottanut loikan eteenpäin. Tyyli on tosin edelleen selkeän arkinen, jossa materiaalit on valittu edullisuuden ja keveyden perusteella.

Tavaratila on kasvanut 435 litraan, josta Bosen äänentoistopaketti nipistää 30 litraa. Takaistuinten kaatamisella saavutetaan 1 176 litran rahtitila.

Kattolinjan ja istuinosan lievän mataluuden takia takaistuimet soveltuvat parhaiten kahdelle korkeintaan keskimittaiselle aikuiselle.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Etuistuimilla ergonomiamurheet korostuvat. Kuljettajan istuimen säädöt jättävät toivomisen varaa korkeuden ja etäisyyden suhteen. Samalla istuimet ovat turhan pehmeät ja profiililtaan lättänät.

Käsittämättömästi ohjauspyörä ei tämän segmentin tuotteessa ole etäisyyssäädettävä eikä myöskään korkeussäädön varoissa ole kehumista. Nissan perustelee tilannetta sillä, että pinnan alla uusi Leaf jatkaa edeltäjänsä pohjalevyllä.

Vetokoukun osalta Nissanilla ei ole nyt kerrottavaa, mutta vastapainoksi auto on vihdoin saanut luokituksen 30 kilogramman kattokuormalle.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Uuden korin myötä myös äänieristys on noussut uudelle tasolle ja ainakin Teneriffan vaihtelevalla tiestöllä Leaf on erinomaisen hiljainen.

Uudistunut mittaristo

Uudistetussa mittaristossa yllättävin yksityiskohta on tavallinen neulalla toteutettu nopeusmittari, joka on valmistajan mukaan ollut käyttäjien toiveena. Loput mittaristosta on pyhitetty trendien mukaiselle monitoiminäytölle, johon saa taiottua esiin tarpeellisen tiedon auton monista toiminnoista.

Keskikonsolin seitsentuumainen tietoviihdejärjestelmä on toteutukseltaan retro ja näytön polarisointi aiheuttaa aurinkolaseja käyttävälle kuljettajalle päänvaivaa. Valmistaja on päivittänyt älypuhelinsovelluksensa uudelle aikakaudelle, tuoden entistä hiotumman lataus- ja tietopalvelun myös nykyisten Leaf-kuljettajien tarjolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arkikäyttöön suunnattu

Uusi Nissan Leaf on mielenkiintoinen uutuus siinä, miten tavallinen se on. Viivan alle jää tavallinen C-segmentin auto, joka sattuu toimimaan sähköllä. Arkikäyttöön suunnatulle Leafille se ei ole suinkaan huono juttu.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia