12.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi normaali – toisen sukupolven Nissan Leaf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leaf kehittyy sähköihmettelyn jälkeen kohti tavallisempaa arkiautoa. Hyvää: sähköauton arkisuus, harkittu kehitys, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, sähköauton hinta. Vaikka sähköautouutisointi pyörii usein erään amerikkalaisvalmistajan tekemisten ja tekemättömyyksien ympärillä, on maailman suosituin sähköauto silti huomattavasti tavallisempi Nissan Leaf.Vuonna 2010 esitelty ruma ankanpoikanen ennätti kerätä elinkaarensa aikana lähes 300 000 kappaleen myynnin. Muotoilu ja maltilliset suoritusarvot tekivät Leafista usein parjatun, mutta käyttäjäkyselyissä malli menestyi erinomaisesti.Toisen sukupolven Leaf (Leading Environmentally friendly Affordable Family car) jatkaa edeltäjänsä tekemää työtä. Käyttäjien palautteista on koottu yli 100 parannusta aina hattuhyllyn toiminnasta alkaen.Kolmen miljardin ajokilometrin data antaa samalla japanilaisvalmistajalle etulyöntiaseman kilpailijoiden vasta maalaillessa 2020-luvun suunnitelmia. Peruskaava toimii, joten on aika tehdä enemmän samaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidemmälle paremminUuden Leafin tärkeimmät tekniset uutuudet ovat luonnollisesti voimalinjassa. Uusi 40 kilowattitunnin akku antaa autolle paremmat edellytykset arkipäivän seikkailuihin. Uuden WLTP-kulutusmittauksen tuloksena on 280 kilometriä yhdistettynä ja 380 kilometriä kaupungissa, vanhan tutun NEDC:n kertoessa 378 kilometrin toiminta-matkasta. Leafin tyyppihyväksyntä on tosin kesken, joten luvut voivat vielä elää.Leafin latausluukku sijaitsee edelleen keulassa ja jämäkältä tuntuva kansi kätkee sisäänsä CHAdeMO- ja Type 2-latauspistokkeet. Yleisemmällä Type 2:lla lataaminen sujuu parhaimmillaan 6,6 kW teholla, jos käytössä on Mode 3 -pikalatausasema (32A). Alhaisen akun varoituksesta täyteen päästään tuolloin 7,5 tunnissa. Kotitöpselistä (8A) ladattaessa latausaika on 21 tuntia.Pikalatauksessa Leaf luottaa edelleen CHAdeMO-standardiin, jonka 50 kW huipputeholla Nissanin sähköauto lataa itsensä 80 prosenttiin 40–60 minuutissa.Ensimmäisen Leafin tavoin myös uusi malli on yhteensopiva kaksisuuntaisen V2G-lataamisen kanssa, jolloin sähköautoa voidaan hyödyntää sähköverkon huippujen tasaamisessa.Aiempaa rivakampiLeafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi.Ajettavuutta on pyritty terävöittämään muutenkin. Auton painopistettä on laskettu entisestään, joten mutkat ja kuopat selvitetään matalan auton varmuudella.Uusi nopeampi ohjaus reagoi terävämmin ohjausliikkeisiin. Poikkeuksena ajettavuudessa on pintapehmeäksi luonnehdittava jousitus, joka löllähtelee turhan herkästi muuhun autoon verrattuna.Helpommin älykäsUusi Leaf on saanut myös joukon kuljettajan elämää helpottavia -älytoimintoja. ProPilot-nimeä kantava avustin tuo autonomian ensiaskeleita Nissanin mallistoon.Kaista-avustinta ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä yhdistelevä järjestelmä selviytyy omalla kaistalla pysymisestä ja edellä ajavan seuraamisesta. Ominaisuus on tuttu jo monista kilpakumppaneista, mutta Nissan on tehnyt omasta versiostaan miellyttävän käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhden polkimen taktiikallaToinen merkittävä uutuus on e-Pedal, jonka avulla Leafia pystyy monissa tilanteissa ajamaan pelkällä kaasupolkimella. Asetuksen avulla polkimen nostamiseen yhdistetään tarvittaessa melko voimakas hidastuvuus aina pysähdyksiin saakka.Auto toteuttaa hidastuksen yhdistelemällä energian talteenottoa ja tavallisia jarruja sen mukaan, miten nopeasti kuljettaja nostaa jalkaa kaasulta.Hidastuvuuden määrä vaikuttaa myös siihen, syttyvätkö jarruvalot. Käytännössä autoa voi pienellä totuttelulla ajaa yhdellä polkimella suurimman osan ajasta, varsinaisen jarrupolkimen tullessa tarpeeseen vain yllättävissä tilanteissa.Istuimet eivät vakuutaMatkustamon osalta Nissan Leaf on ottanut loikan eteenpäin. Tyyli on tosin edelleen selkeän arkinen, jossa materiaalit on valittu edullisuuden ja keveyden perusteella.Tavaratila on kasvanut 435 litraan, josta Bosen äänentoistopaketti nipistää 30 litraa. Takaistuinten kaatamisella saavutetaan 1 176 litran rahtitila.Kattolinjan ja istuinosan lievän mataluuden takia takaistuimet soveltuvat parhaiten kahdelle korkeintaan keskimittaiselle aikuiselle.Etuistuimilla ergonomiamurheet korostuvat. Kuljettajan istuimen säädöt jättävät toivomisen varaa korkeuden ja etäisyyden suhteen. Samalla istuimet ovat turhan pehmeät ja profiililtaan lättänät.Käsittämättömästi ohjauspyörä ei tämän segmentin tuotteessa ole etäisyyssäädettävä eikä myöskään korkeussäädön varoissa ole kehumista. Nissan perustelee tilannetta sillä, että pinnan alla uusi Leaf jatkaa edeltäjänsä pohjalevyllä.Vetokoukun osalta Nissanilla ei ole nyt kerrottavaa, mutta vastapainoksi auto on vihdoin saanut luokituksen 30 kilogramman kattokuormalle.Uuden korin myötä myös äänieristys on noussut uudelle tasolle ja ainakin Teneriffan vaihtelevalla tiestöllä Leaf on erinomaisen hiljainen.Uudistunut mittaristoUudistetussa mittaristossa yllättävin yksityiskohta on tavallinen neulalla toteutettu nopeusmittari, joka on valmistajan mukaan ollut käyttäjien toiveena. Loput mittaristosta on pyhitetty trendien mukaiselle monitoiminäytölle, johon saa taiottua esiin tarpeellisen tiedon auton monista toiminnoista. Keskikonsolin seitsentuumainen tietoviihdejärjestelmä on toteutukseltaan retro ja näytön polarisointi aiheuttaa aurinkolaseja käyttävälle kuljettajalle päänvaivaa. Valmistaja on päivittänyt älypuhelinsovelluksensa uudelle aikakaudelle, tuoden entistä hiotumman lataus- ja tietopalvelun myös nykyisten Leaf-kuljettajien tarjolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkikäyttöön suunnattuUusi Nissan Leaf on mielenkiintoinen uutuus siinä, miten tavallinen se on. Viivan alle jää tavallinen C-segmentin auto, joka sattuu toimimaan sähköllä. Arkikäyttöön suunnatulle Leafille se ei ole suinkaan huono juttu.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija