11.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – kohtuuhintainen edustusauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.7 on Volkswagen-malliston kärkituote, joka on samaan aikaan hyvä ja huono talviauto. Hyvää: ajomukavuus, sähkötekniikka, sisätilat, laatu Huonoa: heikko pito liukkaalla Volkswagenille on tapahtunut sähköautojen myötä jotain, mitä harva osasi ennustaa. Saksalaisvalmistaja on nimittäin alkanut tehtailla tylsien automallien rinnalle myös hieman persoonallisempia autoja. Äskettäin ilmestynyt ID.Buzz oli piristävä tuulahdus muuten niin kovin tylsään automarkkinaan. Samaa voi sanoa myös ID.7:stä, vaikka Buzzin persoonaan ei kurotella.ID.7 edustaa luokkaa, joka on painunut autoteollisuudessa marginaaliin. Se ei ole SUV, vaan sedan. Jos itselleen halajaa jotain muuta kuin katumaasturia, on autovalikoima kaventunut melkoisesti. Etenkin jos autoa on katselemassa sähköisellä voimalinjalla.Volkswagenin sähköinen lippulaiva on ID.7, joka vakuuttaa monella tavalla. Yksi niistä on hinnoittelu, sillä kookas sähkösedan maksaa halvimmillaan 60 000 euroa. Toki se on paljon rahaa, mutta koko, laatu ja tekniikka huomioiden kyseessä on varsin kohtuullisesti hinnoiteltu automalli.Tällä hetkellä ID.7:ää on saatavilla käytännössä vain yhtenä versiona. Se on takavetoinen, ja 77 kWh akulla varustettu. Moottori tuottaa 286 hv ja 545 Nm, joten voimasta ei ensimmäisenä tule pulaa. Ison auton kiihtyvyyslukema on mukava 6,5 sekuntia. Toimintamatkaa riittää 77 kWh akulla jopa 613 km, sillä WLTP:n mukainen keskikulutus on 14,2 kWh sadalla kilometrillä.Volkswagen on panostanut myös latausnopeuteen, sillä ID.7 nappaa virtaa sisäänsä maksimissaan 175 kW nopeudella. Tuollaista lukemaa on mukava tuijotella pikalaturilla, jos olosuhteet ovat maksimille suotuisat. 10–80 prosentin varaustaso saavutetaan 28 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku kannattaa lämmittääKoeajo suoritettiin talvisissa olosuhteissa ja parhaimmillaan elohopea laski -13 asteen tienoille. Kovassa pakkaskelissä virran sisäänotto ei luonnollisesti yllä lämpimien kelien tasolle, mutta lämmitetyllä akulla ID.7 nappasi virtaa sisäänsä 130 kW nopeudella.Akussa on onneksi esilämmitys, mikä nopeuttaa pikalatausta etenkin lataustapahtuman alkuvaiheessa. Akun lämmittäminen optimaaliseksi ottaa kuitenkin aikaa. Kymmenessä pakkasasteessa maksimaalisen latausnopeuden saavuttaminen ottaa aikaa 40–50 minuuttia. Latausta joutuu siis suunnittelemaan hyvissä ajoin.ID.7:stä löytyy erinomainen akun optimointi -valikko, joka näyttää akun reaaliaikaisen pikalatausnopeuden. Auto siis kertoo selvästi latausnopeuden olevan vaikka 34 kW, mutta lämmityksen jälkeen 75 kW. Tämä on hyvin informatiivinen tapa ilmaista se, mitä akun lämmityksellä on saavutettavissa latausnopeuden suhteen.Lataus nopeus on kylmälläkin akulla kohtuullista, ja laturissa ollessaan akku kyllä lämpiää nopeasti vastaanottamaan latausta ripeästi. Pakkasilla lämmitys kuitenkin nopeuttaa lataustapahtumaan niin merkittävästi, että optimointi on suositeltavaa.Volkswagenin sedan-malli on monessa suhteessa hyvä talviauto. Se lämpiää nopeasti ja istuinlämmitykset löytyvät etujakkaroiden lisäksi myös takapenkiltä. Etulasi sulaa nopeasti, mutta takalasin lämmitys on niin hyvin piilotettu, ettei sitä ehtinyt löytää viikon koeajon aikana lainkaan.Pientä opettelua vaativat myös tuulettimen säätimet, joita pitää käännellä ilmastointivalikon kautta tietoviihdenäytöstä. Kun logiikan oppii, on se ihan kätevää, mutta alkuun homma tuntuu ärsyttävältä. Onneksi automatiikka toimii hyvin.ID.7:n kohdalla on myös ilahduttavaa huomata, että ID-perheen haasteet kosketusnäppäimien toiminnan ja ohjelmiston kanssa on pitkälti selätetty. Kosketusnäppäimet toimivat loogisesti ja sulavasti. Pariin kertaan auto ei suostunut tunnistamaan avaimia, mutta ongelma esiintyi aina jostain syystä K-latauksessa asioinnin jälkeen.Jää sutimaan paikalleen, mutta ei sillä kivalla tavallaID.7:n suurin haaste on vetopito, joka on liukkaalla onneton. Koska auto on takavetoinen, jauhavat takanakit tyhjää pitkiä pätkiä ennen kuin haluttu nopeus on saavutettu. Käytännössä luistoneston valo vilkkuu aina kun kuski painaa vauhdinsäätöpedaalia pohjaan. Nelivetomallille on ID:n kohdalla todella tarvetta.Päänvaivaa tuottaa myös auton painoa yhdistettynä pitkään akseliväliin ja liiaksi peliin puuttuvaan luistonestoon. Jäin koeajolla jumiin hyvin viattomalta tuntuvaan paikkaan niin pahasti, että edessä mainasi olla hinauskeikka. Ongelma on se, että autosta ei saa poistettua luistonestoa kokonaan. Siksi auto meinasi tehdä täyden stopin käytännössä tasaiselle paikalle.Kolmen vartin työntöoperaatio tuotti onneksi tulosta, mutta auto kyllä halusi tehdä kaikkensa estääkseen onnistumisen. Yksi raivostuttavimmista jutuista on nimittäin se, että auto sammuttaa itsensä kokonaan kuskin noustessa ulos autosta katselemaan tilannetta. Sammumisen jälkeen luistonesto palaa sportilta normitilaan, ja valikkorumba alkaa aina alusta. Liukkaalla kelillä kannattaa siis olla tarkkana, ettei joudu käyttämään Autoliiton Plus-jäsenyyttä jäätyään kiinni kotipihaan.Pienistä haasteista huolimatta ID.7 on mukava matka- ja talviauto. Kylmälläkin kelillä kulutus on matka-ajossa kohtuullista, ja reippaassa moottoritieajossa energiaa kului keskimäärin 22 kWh sadalla kilometrillä. Pakkaskelit huomioiden lukema ei ole paha. Kun autoa joutuu lämmittämään lyhyillä ajosuoritteilla, nousee kulutus helposti 5 kWh tuosta.Erityistä kiitosta Volkswagenille on annettava ajomukavuudesta, sillä ID.7 on yksi miellyttävimmistä automalleista mitä on tullut ajettua lähivuosina. Ohjaamossa on reippaasti tilaa ja penkeistä saa likipitäen täydellisen ajoasennon. Viisi ihmistä matkustaa Volkswagenissa mukavasti, mitä ei voi sanoa kovin monesta nykyautosta.Volkswagen ID.7 tarjoaa hyvät sisätilat ja teknisesti laadukkaan kokonaisuuden ihmiselle, joka ei välttämättä halua itselleen SUV-mallista perheautoa. Kun pito-ongelmiin saadaan ratkaisuksi nelivetomalli, on kyseessä paketti, josta on hankalaa olla pitämättä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 14,2 kWh / 100 km Toimintamatka 617 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 961 mm Leveys 1 862 mm Korkeus 1 536 mm Akseliväli 2 971 mm Tavaratila 532–1 568 l Omamassa 2 172 kg Perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 59 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa