11.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – kohtuuhintainen edustusauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.7 on Volkswagen-malliston kärkituote, joka on samaan aikaan hyvä ja huono talviauto. Hyvää: ajomukavuus, sähkötekniikka, sisätilat, laatu Huonoa: heikko pito liukkaalla Volkswagenille on tapahtunut sähköautojen myötä jotain, mitä harva osasi ennustaa. Saksalaisvalmistaja on nimittäin alkanut tehtailla tylsien automallien rinnalle myös hieman persoonallisempia autoja. Äskettäin ilmestynyt ID.Buzz oli piristävä tuulahdus muuten niin kovin tylsään automarkkinaan. Samaa voi sanoa myös ID.7:stä, vaikka Buzzin persoonaan ei kurotella.ID.7 edustaa luokkaa, joka on painunut autoteollisuudessa marginaaliin. Se ei ole SUV, vaan sedan. Jos itselleen halajaa jotain muuta kuin katumaasturia, on autovalikoima kaventunut melkoisesti. Etenkin jos autoa on katselemassa sähköisellä voimalinjalla.Volkswagenin sähköinen lippulaiva on ID.7, joka vakuuttaa monella tavalla. Yksi niistä on hinnoittelu, sillä kookas sähkösedan maksaa halvimmillaan 60 000 euroa. Toki se on paljon rahaa, mutta koko, laatu ja tekniikka huomioiden kyseessä on varsin kohtuullisesti hinnoiteltu automalli.Tällä hetkellä ID.7:ää on saatavilla käytännössä vain yhtenä versiona. Se on takavetoinen, ja 77 kWh akulla varustettu. Moottori tuottaa 286 hv ja 545 Nm, joten voimasta ei ensimmäisenä tule pulaa. Ison auton kiihtyvyyslukema on mukava 6,5 sekuntia. Toimintamatkaa riittää 77 kWh akulla jopa 613 km, sillä WLTP:n mukainen keskikulutus on 14,2 kWh sadalla kilometrillä.Volkswagen on panostanut myös latausnopeuteen, sillä ID.7 nappaa virtaa sisäänsä maksimissaan 175 kW nopeudella. Tuollaista lukemaa on mukava tuijotella pikalaturilla, jos olosuhteet ovat maksimille suotuisat. 10–80 prosentin varaustaso saavutetaan 28 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku kannattaa lämmittääKoeajo suoritettiin talvisissa olosuhteissa ja parhaimmillaan elohopea laski -13 asteen tienoille. Kovassa pakkaskelissä virran sisäänotto ei luonnollisesti yllä lämpimien kelien tasolle, mutta lämmitetyllä akulla ID.7 nappasi virtaa sisäänsä 130 kW nopeudella.Akussa on onneksi esilämmitys, mikä nopeuttaa pikalatausta etenkin lataustapahtuman alkuvaiheessa. Akun lämmittäminen optimaaliseksi ottaa kuitenkin aikaa. Kymmenessä pakkasasteessa maksimaalisen latausnopeuden saavuttaminen ottaa aikaa 40–50 minuuttia. Latausta joutuu siis suunnittelemaan hyvissä ajoin.ID.7:stä löytyy erinomainen akun optimointi -valikko, joka näyttää akun reaaliaikaisen pikalatausnopeuden. Auto siis kertoo selvästi latausnopeuden olevan vaikka 34 kW, mutta lämmityksen jälkeen 75 kW. Tämä on hyvin informatiivinen tapa ilmaista se, mitä akun lämmityksellä on saavutettavissa latausnopeuden suhteen.Lataus nopeus on kylmälläkin akulla kohtuullista, ja laturissa ollessaan akku kyllä lämpiää nopeasti vastaanottamaan latausta ripeästi. Pakkasilla lämmitys kuitenkin nopeuttaa lataustapahtumaan niin merkittävästi, että optimointi on suositeltavaa.Volkswagenin sedan-malli on monessa suhteessa hyvä talviauto. Se lämpiää nopeasti ja istuinlämmitykset löytyvät etujakkaroiden lisäksi myös takapenkiltä. Etulasi sulaa nopeasti, mutta takalasin lämmitys on niin hyvin piilotettu, ettei sitä ehtinyt löytää viikon koeajon aikana lainkaan.Pientä opettelua vaativat myös tuulettimen säätimet, joita pitää käännellä ilmastointivalikon kautta tietoviihdenäytöstä. Kun logiikan oppii, on se ihan kätevää, mutta alkuun homma tuntuu ärsyttävältä. Onneksi automatiikka toimii hyvin.ID.7:n kohdalla on myös ilahduttavaa huomata, että ID-perheen haasteet kosketusnäppäimien toiminnan ja ohjelmiston kanssa on pitkälti selätetty. Kosketusnäppäimet toimivat loogisesti ja sulavasti. Pariin kertaan auto ei suostunut tunnistamaan avaimia, mutta ongelma esiintyi aina jostain syystä K-latauksessa asioinnin jälkeen.Jää sutimaan paikalleen, mutta ei sillä kivalla tavallaID.7:n suurin haaste on vetopito, joka on liukkaalla onneton. Koska auto on takavetoinen, jauhavat takanakit tyhjää pitkiä pätkiä ennen kuin haluttu nopeus on saavutettu. Käytännössä luistoneston valo vilkkuu aina kun kuski painaa vauhdinsäätöpedaalia pohjaan. Nelivetomallille on ID:n kohdalla todella tarvetta.Päänvaivaa tuottaa myös auton painoa yhdistettynä pitkään akseliväliin ja liiaksi peliin puuttuvaan luistonestoon. Jäin koeajolla jumiin hyvin viattomalta tuntuvaan paikkaan niin pahasti, että edessä mainasi olla hinauskeikka. Ongelma on se, että autosta ei saa poistettua luistonestoa kokonaan. Siksi auto meinasi tehdä täyden stopin käytännössä tasaiselle paikalle.Kolmen vartin työntöoperaatio tuotti onneksi tulosta, mutta auto kyllä halusi tehdä kaikkensa estääkseen onnistumisen. Yksi raivostuttavimmista jutuista on nimittäin se, että auto sammuttaa itsensä kokonaan kuskin noustessa ulos autosta katselemaan tilannetta. Sammumisen jälkeen luistonesto palaa sportilta normitilaan, ja valikkorumba alkaa aina alusta. Liukkaalla kelillä kannattaa siis olla tarkkana, ettei joudu käyttämään Autoliiton Plus-jäsenyyttä jäätyään kiinni kotipihaan.Pienistä haasteista huolimatta ID.7 on mukava matka- ja talviauto. Kylmälläkin kelillä kulutus on matka-ajossa kohtuullista, ja reippaassa moottoritieajossa energiaa kului keskimäärin 22 kWh sadalla kilometrillä. Pakkaskelit huomioiden lukema ei ole paha. Kun autoa joutuu lämmittämään lyhyillä ajosuoritteilla, nousee kulutus helposti 5 kWh tuosta.Erityistä kiitosta Volkswagenille on annettava ajomukavuudesta, sillä ID.7 on yksi miellyttävimmistä automalleista mitä on tullut ajettua lähivuosina. Ohjaamossa on reippaasti tilaa ja penkeistä saa likipitäen täydellisen ajoasennon. Viisi ihmistä matkustaa Volkswagenissa mukavasti, mitä ei voi sanoa kovin monesta nykyautosta.Volkswagen ID.7 tarjoaa hyvät sisätilat ja teknisesti laadukkaan kokonaisuuden ihmiselle, joka ei välttämättä halua itselleen SUV-mallista perheautoa. Kun pito-ongelmiin saadaan ratkaisuksi nelivetomalli, on kyseessä paketti, josta on hankalaa olla pitämättä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 14,2 kWh / 100 km Toimintamatka 617 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 961 mm Leveys 1 862 mm Korkeus 1 536 mm Akseliväli 2 971 mm Tavaratila 532–1 568 l Omamassa 2 172 kg Perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 59 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle