27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: arjen harmaa BMW 318iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perussaksalainen perheauto. Hyvää: Laadukas viimeistely, toimiva ergonomia, vaivaton ajaa. Huonoa: Perusharmaa olemus. Neljäkymmentä vuotta ja neljätoista miljoonaa autoa. Kolmossarjasta on kehittynyt BMW:n symboli, ja samalla synonyymi urheilulliselle sedanille.Siitä huolimatta kolmossarjan perusmallit ovat aina olleet varsin arkisia, joskin korkealaatuisia. Linja pitää viidennen F30-korina tunnetun sukupolven kasvojenkohotuksessa. Perusmalli ei tarjoa mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarjottu on tehty laadukkaasti.Perinteiseen tapaan myös ulkonäköä on hiottu hillitysti: uudistuneet puskurit tai led-takavalot huomaa vain asianharrastaja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulalla puolimoottoriTodelliset uudistukset lepäävät konepeiton kätköissä. Vuonna 2011 F30-korin ensiesittelyssä vanhat vapaasti hengittävät nelos- ja kuutosmoottorit vaihtuivat turboahdetuiksi nelisylinterisiksi.Nyt bensiinimoottorit on uusittu toistamiseen. Uudet voimanlähteet perustuvat BMW:n modulaariseen moottoriperheeseen, johon kuuluu 1,5-litraisia kolmisylinterisiä, kaksilitraisia nelisylinterisiä ja kolmelitraisia kuusisylinterisiä turbomoottoreita.Juuri 1,5-litrainen kolmisylinterinen vauhdittaa kolmossarjan aloitusmallia 318i:tä. Moottori tuottaa 136 hevosvoiman huipputehon lavealla alueella 4 400–6 000 kierrosta minuutissa. Tasaisen huipputehon vuoksi moottorin luonne on lattea, mutta arkiajoon mainiosti soveltuva.Vakiona autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kasvojenkohotuksen myötä moottori osaa täsmätä kierrokset seuraavalle vaihteelle, joka sulavoittaa alaspäinvaihtoja.Harmaasävyjen juhlaaSulavaa etenemistä kaipaavat valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin. Vaihteiden tiheä porrastus ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä vääntämä 220 newtonmetriä tekee taajama-ajosta vaivatonta. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kierrosluku nousee niin korkealle, että kolmisylinterisen persoonallisen käyntiäänen voi aistia sisälle.Kasvojenkohotus ei myllännyt ohjaamoa uusiksi. Kojelauta on selkeä, ergonominen ja materiaalit ovat laadukkaita. Varusteetta tunnelma on kuin saksalaisen insinöörin konttorissa. Tunnelma kohenee lisärahalla.BMW:lle tyypilliseen tapaan ajoasennon säätövarat ovat erinomaiset. Ratin etäisyyssäädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Valitettavasti etuistuimien muotoilu muistuttaa saunanlauteita. Lattean muotoilun ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Kapeavartaloiselle erinomaisesti sopivat urheiluistuimet saa reiluun 700 euroon.BMW:n pitkittäismoottorisia malleja on viime vuosina vaivannut raivostuttavan epäselvä ohjauksen keskialue. Onneksi koeajoauton perusohjauksella tai rengastuksella ongelmaa ei esiintynyt, vaan sormenpäät aistivat etupyörien asennon ongelmitta.Perusmallin perussuoritusAlusta on hieno yhdistelmä mukavuutta ja korin hallintaa. Töyssyistä kantautuvat äänet ovat poikkeuksellisen laadukkaita. Silti mikään ei säväytä. Perusmalli tarjoaa laadukkaan perussuorituksen, ajamisen iloa etsivät löytänevät onnensa lisävarustelistalta.Sukupolvet vaihtuvat, mutta kolmossarja pysyy entisellään. Perusvarusteltuna BMW 318iA on edelleen korkealaatuinen perusauto, jonka hinnat alkavat 35 459 eurosta. Merkkiin liittyviä mielikuvia etsiville se tarjoaa erinomaisen pohjan, johon pitkä lisävarustelista tarjoaa kuorrutteen.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen BMW 318iA Hinta alkaen 44 138 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla