23.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: huomiota herättävä Mercedes-Benz GLE Coupé Mercedes-Benz GLE/Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto, joka haluaa herättää huomiota. Hyvää: erinomainen verotulo valtiolle, erottuva ulkonäkö. Huonoa: autoon nousu vaatii ketteryyttä, erottuva ulkonäkö. Tämä auto ei sovi sinulle, jos haluat pysyä huomaamattomana. Järkälemäinen Mercedes-Benz GLE Coupé -katumaasturi näyttää edelleen järkälemäiseltä, vaikka kori olisikin coupé. Se erottuu joukosta, eikä miellytä kaikkien silmää. Koeajo todisti, että selvät ihailijansakin se kyllä löytää.Autoon noustaan korkealle. Sulava sisäänmeno vaatii hiukan harjoittelua. Matkustamoon tuo avaruutta koeajoauton varustukseen kuuluva lasikatto. Muutoin katto on istuimeen nähden yllättävän matalalla.Mallin mitat ovat: pituus 4,9, leveys 2,0 ja korkeus 1,731 metriä. Akseliväli on 2 915 mm. Tavaratilaa löytyy istuinten asentoa vaihdellen 650 litrasta 1 720 litraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy78 000 euroa valtiolle, 74 000 euroa myyjälleEdullisin GLE Coupé on malliston ainoa diesel, 190 kilowattinen (258 hv) 350d. Vakiovarustein pyöreästi 100 000 euron autoon saadaan lisävarustein helposti puolet lisähintaa.Koeajettu kokonaisuus maksaa 151 660 euroa. Summasta varusteiden osuus on 33 810 euroa ja valtio puolestaan hyötyy tästä kaupasta lähes 48 000 euron verran pelkästään autoverona. Lisäksi tietenkin kauppahintaan sisältyvä arvonlisävero lähes 30 000 euroa, joten tämän auton ostaja tulee sijoittaneeksi valtion kassaan kelpo summan.Tämä pitää ehdottomasti muistaa silloin, kun joku vääräleuka arvostelee arvokasta hankintaasi.Viisi ajo-ohjelmaaKaikissa malliversioissa on vakiona neliveto ja yhdeksänportainen automaattivaihteisto. Keskikonsolin ohjaimella voidaan valita joku viidestä erilaisesta ajo-ohjelmasta: mukava ja taloudellinen Comfort, lumiselle ja jäiselle tielle optimoitu Slippery, kuljettajan valitsemia asetuksia ohjauksesta voimansiirtoon ja alustaan noudattava Individual tai urheilullisempi Sport tai Sport+.Sport madaltaa alustaa 15 millimetrillä ja iskunvaimentimien sovitus muuttuu jämäkämmäksi, ohjaustuntuma on täsmällisempi ja vaihtamishetket muuttuvat.Sport+ -ohjelmassa vaihtamisominaisuudet ja iskunvaimentimet ovat vielä urheilullisemmat ja myös kaarre- ja kaukovalot mukailevat ajo-ohjelmaa.Avustimien yhteispeliäNelivedon voima jakautuu etu- ja taka-akseleiden välillä 50:50. Nelivedon lisäksi etenemistä auttavat mm. vetoluistonesto, ajovakauden hallintajärjestelmä mutka-ajoavustimella ja mukautuva jarrujärjestelmä. Vakiona on Agility Control -teräsjousitus, mutta koeajoautossa oli lisävarusteinen ilmajousitus yhdistettynä alustavaimennukseen. Tällä avustimien yhdistelmällä eteneminen oli ehdottomasti mukavaa ja myös määrätietoista.Käyttömukavuutta tarjoaa myös täysin sähköisesti uloskääntyvä ja takaisin sisään puskurin alle taittuva vetokoukku, mihin on integroitu myös perävaunun vakautustoiminto. Vetokykyä autolla on enintään 3 500 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnaisuutta riittääVakiovarusteltunakin GLE Coupé on monipuolinen ja osaava auto. Lisävarustelistaa kannattaa kuitenkin tutkia ajatuksella ja asiantuntijan opastuksella. Sieltä nimittäin löytyy monta sellaista kuljettajan apulaista, joihin sijoitettu lisäraha tuottaa tärkeitä hyötyjä kuljettajalle. Eikä mukavuusvarusteluakaan kannata unohtaa.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLE Coupé Hinta alkaen 151 660 € Moottori Dieselmoottori 2 987 cm3, 9-v. Automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 3600 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?