21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: voimakas Ford Focus ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimaa riittää, mutta talvirenkaat pilaavat ilon. Hyvää: moottori, etuistuimet, perusajettavuus. Huonoa: vetely, vetopito, kallis. Ford Focus ST ei häpeä mitään. Räväkkä keltainen väri, helmasarja ja takaspoileri lupaavat reipasta menoa. Odotukset täyttyvät 250 hevosvoimaisen turbomoottorin toimesta. Ajoittain voimasta on runsaudenpulaa – autoparka ei oikein tiedä, mitä kaikkea sillä tekisi.Täyskiihdytyksessä ohjauspyörä tempoilee etupyörien etsiessä pitoa. Avoimella tasauspyörästöllä sitä ei vain löydy. Mikäli tienpinta on hivenenkin nahkea, käy tehojen siirtäminen ylivoimaiseksi koeajoauton 235 milliä leveille kitkarenkaille. Vasta kolmannella vaihteella täyskaasutus ei aiheuta välitöntä sutimista.Kiihdytyksiä säestää äänimaailma, jossa on ripaus edellisen korisukupolven viitoskonetta. Ylimääräinen sylinteri on peräisin kaiuttimista, ja keinotekoisuuden huomaa. Ääneen tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiot RecarotNopea eteneminen vaatii ajonvakautuksen kytkemistä sallivampaan urheilutilaan. Täysvalppaudessa järjestelmä rampauttaa etenemisen kitkarengastuksella. Silloin Focus ST etenee perusmoottorisen perheauton tavoin.Voimakkaasti keskittävä ohjaus on tarkka, muttei nykytyyliin kovin halukas viestimään tienpinnan tapahtumista. Palautteetta Focusta ei tarvitse ajaa. Recaron etuistuimet tarjoavat loistavan takapuolituntuman. Istuinmukavuus on myös mainio, kunhan vartalo solahtaa reippaiden sivutukien väliin.Luottamus Focus ST:hen syntyy nopeasti. Kuljettaja pysyy hereillä auton aikeista, oli kyseessä keulan puskeminen tai yliohjaaminen. Jälkimmäinen tapahtuu Focuksella yllättävän helposti reippaammalla moottorijarrutuksella.Kesän lapsiVauhdikkaassa ajossa Focus ST:n iskunvaimennus toimii mainiosti. Auto etenee ryhdikkäästi pyörät tiessä kiinni, eivätkä suuremmatkaan heitot aiheuta ylimääräisiä liikkeitä.Rauhallisemmassa ajossa alustan jatkuva nypytys ärsyttää. Jousitus tuntuu halvalta madallussarjalta. Se harmittaa, sillä muuten Focus ST toimisi mainiosti urheilullisena arkiautona.Kori on viisiovinen, eivätkä muhkeat etuistuimet ryövää liiaksi takajalkatilaa. Suuret voimavarat tuovat mukanaan runsaan alaväännön, joten Ford etenee suurellakin vaihteella keveästi. Myös ohituskiihtyvyys on erinomainen.Ikävä totuus on, että Focus ST tarvitsee moitteettoman kesäkelin lunastaakseen makean ulkonäön herättämät lupaukset. Heikommissa olosuhteissa vahvoista puolista ei pääse nauttimaan, mutta pintakova jousitus muistuttaa jatkuvasti auton luonteesta. Kompromissina ratkiriemukkaan hauska pienempi Fiesta ST on onnistuneempi.Kaksijakoinen Ford Focus ST osuu hankalaan rakoon automarkkinoilla. Arkikelpoisuus kaipaisi hieman pintapehmeämpää alustaa ja ajettavuuspuoli kärsii etuakseliston puutteista. Suurin ongelma on hinta – Focus ST maksaa lähes 6 000 euroa enemmän kuin tehokkaampi ja älykkäällä tasauspyörästöllä varustettu Seat Leon Cupra.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus ST 2.0 EcoBoost Hinta alkaen 41 202 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 549 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 2 000 cm³, bensiinimoottori 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 184 kW (250 hv), 5500 r/min Vääntö 360 Nm (2000–4500 r/min) Vääntö 360 Nm (2000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 248 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 316 l Omamassa: 1437 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa