15.5.2016

Maistiainen: BMW i3 – tulevaisuus saapuu myöhässä Suomeen

BMW i3

BMW i3 on hieno kaupunkisähköauto, jonka saapumista Suomeen on saatu odottaa.

Tulevaisuus näyttää futuristiselta, ainakin kun tarkastellaan BMW i3 -sähköautoa. Rohkeat muodot nostavat kaupunkiauton esiin liikenteen keskeltä. Ja kyllähän huomiota kehtaa kerätä, kun voi riemuita paikallispäästöttömyyden ilosanomalla.

Suomessa i3 julkaistiin virallisesti perjantaina 13. toukokuuta. Muutama yksityisesti tuotu autoyksilö on kääntänyt päitä liikenteessä aiemminkin, sillä malli on ollut maailmalla myynnissä muutaman vuoden. Moottori tutustui autoon ulkomailla vuonna 2014.

BMW i3

Miltä tulevaisuus sitten tuntuu? BMW i3 on näppärä kaupunkiauto, joka tarjoaa ulkomittoja paremmat tilat neljälle matkustajalle. Käynti auton takaistuimelle käy sujuvasti, sillä takaovi on takalaidasta saranoitu kaapparimalli. Ovien välissä ei ole B-pilaria, joten kulkuaukko on poikkeuksellisen suuri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kestävää kehitystä

Sisätiloja hallitsevat ekohenkiset kierrätysmateriaalit. Esimerkiksi puulistat eukalyptusta, BMW:n mukaan vauhdikkaimmin kasvavaa puulajia. Ympäristöystävällisyys on i3:n kaltaisessa autossa selvyys, mutta kojelaudan mustaa lasikuitua muistuttava runkomateriaali näyttää korostetun halvalta. Kontrastia lisäävät laadukkaan tuntuiset käyttökytkimet.

Ajoltaan i3 on kuin mikä tahansa nykyaikainen sähköauto, eli erittäin hyvä. Voiman annostelu on vaivatonta. Tarvittaessa i3 pyrähtää sataseen 7–8 sekunnissa, eli nopeammin kuin kaupunkiliikenteessä tarvitsee.

Kiihtyvyys riippuu auton versiosta, eli painosta. Tarjolla on 60 ja 94 amppeeritunnin eli 18,8 ja 27,2 kilowattitunnin akkuvaihtoehdot. Kumpikin ovat tilattavissa pienellä polttomoottorilla, joka lataa akkuja pitkillä siirtymillä. Tämä range extenderiksi kutsuttu yksikkö on lainattu BMW:n moottoripyöräpuolelta.

BMW i3

BMW ilmoittaa asiakkaiden pääsevän pienemmällä akulla keskimäärin 130 kilometriä latauksella, kun suurempi riittää 200 kilometrille.

Todenmukaisten ajomatkojen lisäksi tehdas ilmoittaa viralliset ja pakolliset NEDC-arvot, jotka ovat 190 ja 300 kilometriä. Todenmukaisten matkojen ilmoittaminen on rehtiä toimintaa BMW:ltä.

Lyhyellä tutustumisella i3 vaikuttaa toimivalle ja pirteän erilaiselle kaupunkisähköautolle. Suomessa toteutuviin toimintamatkoihin ja muihin yksityiskohtiin palaamme myöhemmin varsinaisen koeajon merkeissä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat