13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen sähköauto on viety pidemmälle kuin kilpailijoilla, mutta sekin törmää vaatimattomaan toimintasäteeseen. Hyvää: sisätilat, sisäänkäynti, suorituskyky, ketteryys, viimeistely, käyttökulut Huonoa: toimintasäde, tavaratila BMW:N i-sarjan sähköautoilla ei ole suoranaisesti tekemistä Applen i-tuotteiden kanssa, mutta yhtäläisyyksiä helppokäyttöisten innovaatioiden edistyksellisyydessä on löydettävissä. BMW on varannut käyttöönsä mallimerkinnät i1:stä i9:ään, joten uskoa sähköautojen yleistymiseen täytyy olla. Myynti aloitetaan nyt Saksassa ja muutamilla muilla markkinoilla pienellä i3-perheautolla, ensi vuonna perässä seuraa i8-urheiluauto. Kumpikaan ei tule Suomeen ennen vuotta 2015, meillä kun sähköautojen kysyntä ja latauspaikkojen rakentaminen vielä kangertelevat lähtökuopissa. Tuonnin siirtäminen ei johdu kylmän ilmaston pelosta, sillä Norjassa myynti alkaa heti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt hiilikuitukori BMW lähestyy sähköautoilua tuoreesta näkökulmasta. Siinä missä kilpailijat, esimerkiksi Volkswagen ja Ford ovat esitelleet sähköautoversiot tutuista malleista, BMW on aloittanut puhtaalta pöydältä. Munuaismaski on ainoa tuttu tuntomerkki. Korin runko on hiilikuitua, pintapaneelit muovia ja alustan kehikko alumiinia. Hiilikuitua on jätetty näkyviin ovikoteloihin ja myös sisustuksessa kierrätysmuovin käyttö näkyy rouheisen elävinä pintoina. Itse kori on kevyempi kuin litiumioni-akusto kiloluvuin 195–230. Tulokas on akuista huolimatta saman painoinen kokoistensa perinteisten autojen kanssa. Vaikka hiilikuitu on kallis materiaali, Saksassa i3 on vain viisituhatta euroa Nissan Leafia kalliimpi. Kaappariovet takana Vaikka i3 on ulkomitoiltaan pienin BMW, sen sisätilat ovat suuremmat kuin ykkössarjassa. Tila on käytetty tehokkaammin ja pyörät ovat aivan korin kulmissa. Uutuusmalli on kuitenkin rekisteröity vain neljälle, joten tilaa on kaikille mukavasti.Auto on tavallaan viisiovinen, mutta takaovet ovat puolikkaat kaappariovet. Sisäänkäynti takapenkille on helppoa, mutta taaemman puoliskon avaaminen edellyttää ensin etuoven avaamista. Tavaratila on pikkuautoluokkaa, mataluus johtuu tilan alla olevasta moottorista. Muunneltavuus onnistuu kuten muissakin luukkuperissä. Auton nokalla on lisäksi toinen tavaralokero, mutta siihen sopii vain latausjohdot ja muut auton varusteet. Kuskin paikalla ajoasento on merkille ominaiseen tapaan hiottu kaikille sopivaksi ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Suurin osa nappuloista ja toiminnoista on tuttuja muusta mallistosta, vaikka kojelaudan ilme onkin aivan uudenlainen. Vaihdevipuna toimii ratin etupuolella oleva mötikkä. Sekä mittaristo että keskikonsolin iso ruutu ovat resoluutioltaan tarkkoja monitoiminäyttöjä, joiden perustoiminnot ja personointiasetukset onnistuvat ilman ohjekirjaa. Moottori takana BMW on sähköautoiluun siirtyessään onnistunut säilyttämään osan perinteistään, kuten takavedon ja tasapainoisen painonjakauman. Matkustamon lattian alla litiumioniakusto kattaa koko akselien välisen tilan ja jakaa painon tasaisesti akselien välille. Sähkömoottori on sjoitettu takapyörien välin. Moottorin viereen on jätetty tyhjä tila lisävarusteena tilattavaa bensiinimoottoria varten. Tämä range extenderiksi kutsuttu kaksisylinterinen moottori on peräisin moottoripyörästä ja toimii vain aggregaattina akkua lataamassa. Sen hyötysuhde ei kuulosta hääviltä, sillä yhdeksän litran tankki pidentää toimintasädettä vain hieman yli sadalla kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huima teho BMW i3 erottuu huimalla 170 hevosvoiman tehollaan muista sähköautoista. Kiihtyvyys paikaltaan on ilmiömäinen sähkömoottorin antaessa täyden vääntönsä heti käyttöön, eikä jalkoihin jää muissakaan tilanteissa. Saksan autobahneilla tosin voi iskeä alemmuuden tunne, onhan huippunopeus rajoitettu 150 kilometriin tunnissa.Sähkömoottoria käytetään ottamaan hidastuksista energia talteen, niinpä tehokkaan moottorin moottorijarrutuskin on reipasta. Normaaliajossa kaasun nostaminen riittää hidastuksiin, jarrupolkimeen ei tarvitse koskea juuri ollenkaan. Hidastustakin voi säätää siis kaasupolkimella aina vapaalla rullaamisesta pysähdyksiin asti. Herkällä kaasujalalla kikkaileva pääsee yhdellä latauksella lähes 200 kilometriä, huolettomampi noin kolmanneksen vähemmän. Talviolot pudottavat saavutusta vielä tuostakin, mutta BMW:n lämpöpumpulla toimiva lämmitys kuluttaa vähemmän sähköä kuin vastuksilla toimiva. Vaivatonta ajamista Vaikka BMW on tuonut tuoreita ajatuksia suunnitteluunsa, ei uuden i3:n käyttämisessä ole turhia kommervenkkejä. Virta päälle napista, vaihde D-asentoon ja menoksi. Kulku on äänetöntä, rengasäänetkin pysyvät kurissa kapeiden ja korkeiden renkaiden ansiosta. Reilusti kääntyvien etupyörien ansiota puolestaan on pieni kääntösäde ja yhdessä nopean ohjauksen kanssa ketteryys on huomiota herättävää. Tiukasti käännettäessä puskutaipumusta on perinteisiä bemareita enemmän, mutta ajonvakautus notkistaa ajolinjat. Uusi pikkubemu on uusimpien turvavarusteiden lisäksi luonnollisesti kytketty sekä nettiin että kuskin puhelimeen. Latauspaikat, liikennetiedot ja toimintasäde löytyvät kartalta. Navigointiohjeet jatkuvat kännykässä, vaikka vaihtaisi bussiin tai polkupyörään. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW i3 Moottori Synkronimoottori takana poikittain, takaveto. Teho 125 kW, 250 r/min Akku Akusto litiumioni 360 V / 22 kWh Toimintamatka 130-200 km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 260 l Omamassa: 1195 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?