13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ensimmäinen sähköauto on viety pidemmälle kuin kilpailijoilla, mutta sekin törmää vaatimattomaan toimintasäteeseen. Hyvää: sisätilat, sisäänkäynti, suorituskyky, ketteryys, viimeistely, käyttökulut Huonoa: toimintasäde, tavaratila BMW:N i-sarjan sähköautoilla ei ole suoranaisesti tekemistä Applen i-tuotteiden kanssa, mutta yhtäläisyyksiä helppokäyttöisten innovaatioiden edistyksellisyydessä on löydettävissä. BMW on varannut käyttöönsä mallimerkinnät i1:stä i9:ään, joten uskoa sähköautojen yleistymiseen täytyy olla. Myynti aloitetaan nyt Saksassa ja muutamilla muilla markkinoilla pienellä i3-perheautolla, ensi vuonna perässä seuraa i8-urheiluauto. Kumpikaan ei tule Suomeen ennen vuotta 2015, meillä kun sähköautojen kysyntä ja latauspaikkojen rakentaminen vielä kangertelevat lähtökuopissa. Tuonnin siirtäminen ei johdu kylmän ilmaston pelosta, sillä Norjassa myynti alkaa heti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt hiilikuitukori BMW lähestyy sähköautoilua tuoreesta näkökulmasta. Siinä missä kilpailijat, esimerkiksi Volkswagen ja Ford ovat esitelleet sähköautoversiot tutuista malleista, BMW on aloittanut puhtaalta pöydältä. Munuaismaski on ainoa tuttu tuntomerkki. Korin runko on hiilikuitua, pintapaneelit muovia ja alustan kehikko alumiinia. Hiilikuitua on jätetty näkyviin ovikoteloihin ja myös sisustuksessa kierrätysmuovin käyttö näkyy rouheisen elävinä pintoina. Itse kori on kevyempi kuin litiumioni-akusto kiloluvuin 195–230. Tulokas on akuista huolimatta saman painoinen kokoistensa perinteisten autojen kanssa. Vaikka hiilikuitu on kallis materiaali, Saksassa i3 on vain viisituhatta euroa Nissan Leafia kalliimpi. Kaappariovet takana Vaikka i3 on ulkomitoiltaan pienin BMW, sen sisätilat ovat suuremmat kuin ykkössarjassa. Tila on käytetty tehokkaammin ja pyörät ovat aivan korin kulmissa. Uutuusmalli on kuitenkin rekisteröity vain neljälle, joten tilaa on kaikille mukavasti.Auto on tavallaan viisiovinen, mutta takaovet ovat puolikkaat kaappariovet. Sisäänkäynti takapenkille on helppoa, mutta taaemman puoliskon avaaminen edellyttää ensin etuoven avaamista. Tavaratila on pikkuautoluokkaa, mataluus johtuu tilan alla olevasta moottorista. Muunneltavuus onnistuu kuten muissakin luukkuperissä. Auton nokalla on lisäksi toinen tavaralokero, mutta siihen sopii vain latausjohdot ja muut auton varusteet. Kuskin paikalla ajoasento on merkille ominaiseen tapaan hiottu kaikille sopivaksi ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Suurin osa nappuloista ja toiminnoista on tuttuja muusta mallistosta, vaikka kojelaudan ilme onkin aivan uudenlainen. Vaihdevipuna toimii ratin etupuolella oleva mötikkä. Sekä mittaristo että keskikonsolin iso ruutu ovat resoluutioltaan tarkkoja monitoiminäyttöjä, joiden perustoiminnot ja personointiasetukset onnistuvat ilman ohjekirjaa. Moottori takana BMW on sähköautoiluun siirtyessään onnistunut säilyttämään osan perinteistään, kuten takavedon ja tasapainoisen painonjakauman. Matkustamon lattian alla litiumioniakusto kattaa koko akselien välisen tilan ja jakaa painon tasaisesti akselien välille. Sähkömoottori on sjoitettu takapyörien välin. Moottorin viereen on jätetty tyhjä tila lisävarusteena tilattavaa bensiinimoottoria varten. Tämä range extenderiksi kutsuttu kaksisylinterinen moottori on peräisin moottoripyörästä ja toimii vain aggregaattina akkua lataamassa. Sen hyötysuhde ei kuulosta hääviltä, sillä yhdeksän litran tankki pidentää toimintasädettä vain hieman yli sadalla kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huima teho BMW i3 erottuu huimalla 170 hevosvoiman tehollaan muista sähköautoista. Kiihtyvyys paikaltaan on ilmiömäinen sähkömoottorin antaessa täyden vääntönsä heti käyttöön, eikä jalkoihin jää muissakaan tilanteissa. Saksan autobahneilla tosin voi iskeä alemmuuden tunne, onhan huippunopeus rajoitettu 150 kilometriin tunnissa.Sähkömoottoria käytetään ottamaan hidastuksista energia talteen, niinpä tehokkaan moottorin moottorijarrutuskin on reipasta. Normaaliajossa kaasun nostaminen riittää hidastuksiin, jarrupolkimeen ei tarvitse koskea juuri ollenkaan. Hidastustakin voi säätää siis kaasupolkimella aina vapaalla rullaamisesta pysähdyksiin asti. Herkällä kaasujalalla kikkaileva pääsee yhdellä latauksella lähes 200 kilometriä, huolettomampi noin kolmanneksen vähemmän. Talviolot pudottavat saavutusta vielä tuostakin, mutta BMW:n lämpöpumpulla toimiva lämmitys kuluttaa vähemmän sähköä kuin vastuksilla toimiva. Vaivatonta ajamista Vaikka BMW on tuonut tuoreita ajatuksia suunnitteluunsa, ei uuden i3:n käyttämisessä ole turhia kommervenkkejä. Virta päälle napista, vaihde D-asentoon ja menoksi. Kulku on äänetöntä, rengasäänetkin pysyvät kurissa kapeiden ja korkeiden renkaiden ansiosta. Reilusti kääntyvien etupyörien ansiota puolestaan on pieni kääntösäde ja yhdessä nopean ohjauksen kanssa ketteryys on huomiota herättävää. Tiukasti käännettäessä puskutaipumusta on perinteisiä bemareita enemmän, mutta ajonvakautus notkistaa ajolinjat. Uusi pikkubemu on uusimpien turvavarusteiden lisäksi luonnollisesti kytketty sekä nettiin että kuskin puhelimeen. Latauspaikat, liikennetiedot ja toimintasäde löytyvät kartalta. Navigointiohjeet jatkuvat kännykässä, vaikka vaihtaisi bussiin tai polkupyörään. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW i3 Moottori Synkronimoottori takana poikittain, takaveto. Teho 125 kW, 250 r/min Akku Akusto litiumioni 360 V / 22 kWh Toimintamatka 130-200 km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 260 l Omamassa: 1195 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?