11.4.2016

Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan

BMW M2

BMW M2 on malliesimerkki baijerilaisesta autonrakennustaidosta.

Huhtikuun 23. päivänä Baijerissa juhlitaan. Aiheena iloon on viisisataavuotias puhtausmääräys, Reinheitsgebot. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on oluen tekemiseen sallituista aineista. Vuonna 1516 päätettiin oluen koostuvan vedestä, ohrasta ja humalasta – hiivaa ei vielä tunnettu. Siitä lähtien moniin saksalaispulloihin on kirjoitettu ylpeästi Gebraut nach dem Bayerischen Reinheitsgebot, pantu baijerilaisen puhtausmääräyksen mukaisesti. Saksalaiset noudattavat periaatetta yhä.

BMW M2

Jos automaailmaa säädeltäisiin vastaavin puhtausmääräyksin, täyttäisi BMW M2 kaikki vaatimukset: takaveto, lukkoperä, kuusisylinterinen rivimoottori ja upea alusta. Uutuus on toki nykytyyliin turboahdettu, mutta ahtimia tuskin olisi tunnettu, kun autonrakennusohjeita olisi kirjattu. Koeajoyksilö on varustettu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta onneksi tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.

Herkullinen resepti on vähintään osiensa summa. Alusta on tarkka ja lukkoperän ansiosta käytös johdonmukaista. 370 hevosvoimainen turbomoottori vetää raivolla rajoittajalle asti. M2 on juuri sopivan tehokas Suomeen: voimaa riittää, mutta kiihtyvyydestä ehtii nauttia. Auto ei tunnu yhtä hektiseltä kuin malliston seuraava askel, lähes yliaggressiivinen BMW M4.

BMW M2

BMW M2:n suurin vahvuus on auton ominaisuuksien upea tasapaino. Se riemastuttaa mutkateillä ja lapsettaa tunnelissa, mutta häipyy taustalle matkalla ruokakauppaan. Autosta poistuessa on pakko vilkaista upean pulleita lokasuojia.

Huhut kertovat M2:nkin pohjana olevan ykkössarjan BMW:n seuraavan sukupolven vaihtavan etuvetoon. Veto olisi taloudellisesti järkevä, tehdäänhän 2-sarjan tila-autot ja katumaasturi X1 jo nyt etuvetopohjalle.

BMW M2

Se olisi BMW M2:n kaltaisten puhtaiden takavetonautintojen loppu. Tulevaisuus näyttää, jääkö uutuus joutsenlauluksi reseptissä, joka on synnyttänyt BMW 2002:n, E30 M3:n ja modernin klassikon 1M Coupén.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat