11.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on malliesimerkki baijerilaisesta autonrakennustaidosta. Huhtikuun 23. päivänä Baijerissa juhlitaan. Aiheena iloon on viisisataavuotias puhtausmääräys, Reinheitsgebot. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on oluen tekemiseen sallituista aineista. Vuonna 1516 päätettiin oluen koostuvan vedestä, ohrasta ja humalasta – hiivaa ei vielä tunnettu. Siitä lähtien moniin saksalaispulloihin on kirjoitettu ylpeästi Gebraut nach dem Bayerischen Reinheitsgebot, pantu baijerilaisen puhtausmääräyksen mukaisesti. Saksalaiset noudattavat periaatetta yhä.Jos automaailmaa säädeltäisiin vastaavin puhtausmääräyksin, täyttäisi BMW M2 kaikki vaatimukset: takaveto, lukkoperä, kuusisylinterinen rivimoottori ja upea alusta. Uutuus on toki nykytyyliin turboahdettu, mutta ahtimia tuskin olisi tunnettu, kun autonrakennusohjeita olisi kirjattu. Koeajoyksilö on varustettu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta onneksi tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.Herkullinen resepti on vähintään osiensa summa. Alusta on tarkka ja lukkoperän ansiosta käytös johdonmukaista. 370 hevosvoimainen turbomoottori vetää raivolla rajoittajalle asti. M2 on juuri sopivan tehokas Suomeen: voimaa riittää, mutta kiihtyvyydestä ehtii nauttia. Auto ei tunnu yhtä hektiseltä kuin malliston seuraava askel, lähes yliaggressiivinen BMW M4.BMW M2:n suurin vahvuus on auton ominaisuuksien upea tasapaino. Se riemastuttaa mutkateillä ja lapsettaa tunnelissa, mutta häipyy taustalle matkalla ruokakauppaan. Autosta poistuessa on pakko vilkaista upean pulleita lokasuojia.Huhut kertovat M2:nkin pohjana olevan ykkössarjan BMW:n seuraavan sukupolven vaihtavan etuvetoon. Veto olisi taloudellisesti järkevä, tehdäänhän 2-sarjan tila-autot ja katumaasturi X1 jo nyt etuvetopohjalle.Se olisi BMW M2:n kaltaisten puhtaiden takavetonautintojen loppu. Tulevaisuus näyttää, jääkö uutuus joutsenlauluksi reseptissä, joka on synnyttänyt BMW 2002:n, E30 M3:n ja modernin klassikon 1M Coupén.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”