25.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: vaivaton neliveto pikkuperheelle – BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Herkut nostavat nelivetoisen hintaa. Hyvää: etuistuin, vaihteisto. Huonoa: hinta (varusteltuna), ohjaustuntuma. BMW X1:n sisäilme on viimeistelty. iDrive-pyörökytkin toimii hyvin ja keskelle ylös nostettu näyttö kertoo selkeästi auton tiedot. Erinomainen etuistuin on tanakasti sivutuettu. Kylkien puristusta voi säätää sähköisesti. Selkanojan kaltevuuden vipusäätö on vipusäädöksi hyvä. Takana istuimet ovat niukasti muotoillut, joten istuin ei juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Korkeahko kardaanitunneli syö jalkatilat keskipaikalla istujalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselin elämää Ohjaustuntuma on kohtalainen, muttei erityisen tunnokas. Moottorissa on riittävästi voimaa arkiajoon. Vaihteisto toimii jouheasti ja viiveittä. Moottorin rahinat kantavat korviin. Tasaisella nopeudella taajamassa moottorin elämä ei matkantekoa juuri haittaa, mutta maantiellä ja kiihdytyksissä voimanlähteen ääntely häiritsee. Myös rengasmelu edestä kuuluu. Comfort-asetuksella polttoainetta kuluu keskimäärin 6,6 litraa sadalla kilometrillä eli selkeästi yli luvatun keskikulutuksen. Kulutus toisaalta laskee lähelle viittä litraa kun ajaa eco pro -asetuksella liikennetilanteita ennakoivasti ja pintakaasulla jos vain mahdollista. Sport-asetuksella kulku ärhäköityy. Ja kulutus kipuaa yli seitsemän litran. Ajotavan ja eri ajoasetusten yhdistämisellä autosta saa irti eniten olipa kyse urheilullisesta ajonautiskelusta tai mahdollisimman taloudellisesta etenemisestä. Vaikeita valintoja Koeajettu kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu automaattivaihteinen katumaasturi maksaa ilman lisäherkkuja 51 266 euroa. Vertailuksi kerrottakoon, että automaattivaihteinen etuvetoinen X1 1,8 litraisella dieselmoottorilla (sDrive 18d Business) maksaa 42 773 euroa. Koeajoyksilö on kuorrutettu lisäherkuin, joita ovat esimerkiksi peruutuskamera, sähkötoiminen takaluukku, lasikatto, urheiluistuimet edessä, kaiutinjärjestelmä ja navigaattori. Lisävarusteltuna auton hinta kipuaa 69 200 euroon. Se on aika paljon. Samalla rahalla saisi isoveljenkin: kaksilitraisella dieselillä varustettu automaattivaihteinen nelivetoinen X3 (xDrive20d A Business) maksaa ilman lisäherkkuja 58 495 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X1 xDrive20d Hinta alkaen 69 200 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 295 Nm (1750 r/min) Vääntö 295 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?