11.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M2 on baijerilaisuutta puhtaimmillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on malliesimerkki baijerilaisesta autonrakennustaidosta. Huhtikuun 23. päivänä Baijerissa juhlitaan. Aiheena iloon on viisisataavuotias puhtausmääräys, Reinheitsgebot. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on oluen tekemiseen sallituista aineista. Vuonna 1516 päätettiin oluen koostuvan vedestä, ohrasta ja humalasta – hiivaa ei vielä tunnettu. Siitä lähtien moniin saksalaispulloihin on kirjoitettu ylpeästi Gebraut nach dem Bayerischen Reinheitsgebot, pantu baijerilaisen puhtausmääräyksen mukaisesti. Saksalaiset noudattavat periaatetta yhä.Jos automaailmaa säädeltäisiin vastaavin puhtausmääräyksin, täyttäisi BMW M2 kaikki vaatimukset: takaveto, lukkoperä, kuusisylinterinen rivimoottori ja upea alusta. Uutuus on toki nykytyyliin turboahdettu, mutta ahtimia tuskin olisi tunnettu, kun autonrakennusohjeita olisi kirjattu. Koeajoyksilö on varustettu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, mutta onneksi tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.Herkullinen resepti on vähintään osiensa summa. Alusta on tarkka ja lukkoperän ansiosta käytös johdonmukaista. 370 hevosvoimainen turbomoottori vetää raivolla rajoittajalle asti. M2 on juuri sopivan tehokas Suomeen: voimaa riittää, mutta kiihtyvyydestä ehtii nauttia. Auto ei tunnu yhtä hektiseltä kuin malliston seuraava askel, lähes yliaggressiivinen BMW M4.BMW M2:n suurin vahvuus on auton ominaisuuksien upea tasapaino. Se riemastuttaa mutkateillä ja lapsettaa tunnelissa, mutta häipyy taustalle matkalla ruokakauppaan. Autosta poistuessa on pakko vilkaista upean pulleita lokasuojia.Huhut kertovat M2:nkin pohjana olevan ykkössarjan BMW:n seuraavan sukupolven vaihtavan etuvetoon. Veto olisi taloudellisesti järkevä, tehdäänhän 2-sarjan tila-autot ja katumaasturi X1 jo nyt etuvetopohjalle.Se olisi BMW M2:n kaltaisten puhtaiden takavetonautintojen loppu. Tulevaisuus näyttää, jääkö uutuus joutsenlauluksi reseptissä, joka on synnyttänyt BMW 2002:n, E30 M3:n ja modernin klassikon 1M Coupén.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 14.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ensimmäisen sukupolven Kia Sportage alennusvaihteistolla, lumiauravalmiudella ja Mazdan tekniikalla 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan