11.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M5 – Ylistys nelivedolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme saapuneet aikakauteen, jossa 600-hevosvoimaisen perheauton voi valita usealta valmistajalta. Eihän siinä mitään järkeä ole – BMW M5 onkin järjettömän hieno auto. Neliveto. Voi vain kuvitella sitä myhäilyä, jota Audin pääkonttorissa Ingolstadtissa nähtiin, kun Münchenistö ilmoitettiin tuoreimman BMW M5:n saapuvan nelivetoisena.Päätös oli oikea. Edeltävä F10-sukupolvi kärsi heikosta vetopidosta, ja kun ohjauskaan ei tarjonnut liiemmin tietoa, joutui autoa ajamaan lähinnä pelonsekaisin tuntein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBaijerin ryhtiliikeUusi M5 on toista maata. Voimanjaosta löytyy myös takapainotteisempi nelivedon urheiluasetus sekä perinteinen takavetotila. Jo siinäkin vetopitoa riittää juuri sopivasti, vaikka leveitä Pirelli P Zeroja kiusataankin 600 hevosvoimalla ja 750 newtonmetrillä.Perusmoottori on edeltäjästä tuttu mahtipontinen 4,4-litrainen V8 sylinteriryhmien keskelle asennettuine turboahtimineen. Moottori vetää jouhevasti kahdesta tuhannesta minuuttikierroksesta alkaen, eikä meno puudu yläkierroksillakaan. Turboviiveestäkään ei juuri tarvitse kärsiä. Valitettavasti äänimaailma, etenkään sisätiloihin kantautuva, ei ole Mercedes-AMG E 63s:n mahtipontisella tasolla.Voimalan perässä on nyt perinteinen automaatti, kun edeltävä luotti 7-portaiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Automaattivaihteistojen kehitys on ollut niin huimaa, ettei moisesta muutoksesta jää pahaa sanottavaa.Ajamisen ilon paluuNelivedolla auto ampuu mittaustemme mukaan 0–100 km/h vaivaiseen 3,2 sekuntiin. Ajamisen ilo jatkuu läpi mutkien: M5:n säätyvä alusta kantaa suuren massan ja valtavan pidon hienosti, ja ohjauskin on nyt tehtäviensä tasalla.Ja mikä parasta, mukavuusasetuksilla auto asettuu aloilleen ja kuljettaa neljä aikuista suorituskykyluokka huomioiden erinomaisella mukavuudella.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen