25.6.2023

Maistiainen: Can-Am Outlander PRO HD7 – Uuden ajan äärellä

Can-Am uudisti mallistonsa syömähampaan kiireestä kantapäähän. Uusi Outlander haastaa luokkansa kokonaan uuden moottorin sekä parantuneiden maasto-ominaisuuksien turvin.

Mönkijöiden myyntitilastojen terävään kärkikolmikkoon kuuluva Can-Am uudisti vakaasta suosiosta nauttivan Outlanderin pienemmän pään malliston melko täydellisesti. Uutuuden on määrä korvata suositut vuonna 2015 esitellyt 450- ja 570-kuutioiset mallit, joten mistään pikkujutusta tai pelkästä faceliftistä ei ole kysymys.

Uusi Outlander-mallisto käsittää kaksi eri versiota. Outlander 500 / 700 on enemmän yleiskäyttöön tarkoitettu ja Outlander Pro HD5 / HD7 kovempiin työhommiin suunnattu versio. Molemmissa malleissa voi valita saman moottorin kahden eri tehovaihtoehdon välillä. Outlander 500 / Pro HD5 luovuttaa 40 hv ja 700 / HD7 koneesta irtoaa 50 hevosvoimaa.

Molemmat vaihtoehdot ovat perustaltaan yhteneväiset. Molemmissa on Rotaxin uusi 1-sylinterinen ja 650-kuutioinen ACE-moottori. Matalan painopisteen saavuttamiseksi kone on sijoitettu mahdollisimman alas ja sylinteri on kallistettu voimakkaasti taakse. Pakoputkisto on suunnattu sylinteristä suoraan taaksepäin mikä osaltaan vähentää kuskiin kohdistuvaa lämpökuormaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän ärsykkeitä, enemmän helppoa käytettävyyttä

Tarjolla on kolme ajotilaa (Työ, Vakio, Sport), nopeudenrajoitin sekä kolmeen asentoon säätyvä moottorijarru. Voimansiirtopuolelta löytyy huomattavasti aiempaa kevyemmin toimiva vaihteenvalitsin, nopeamman reagoinnin antava uusi pDrive-kytkin sekä ylimitoitettu kakkosvariaattori, joka lupaa parempaa kestävyyttä ja pienempää huollontarvetta. Neliveto on tuttu Can-Amin Visco-Lok eri versioineen.

Runko on täysin uusi ja sitä löytyy kahdella eri pituudella. Rungon luvataan olevan entistä jäykempi ja myös 35 % kevyempi kuin vanha. Myös jousitus on kokonaisuudessaan uusittu. Uudelleen muotoillut A-tukivarret löytyvät joka nurkasta ja joustomatka on lisääntynyt muutamalla sentillä niin edessä kuin takanakin. Maavaraa on kaikkinensa nyt 30,5 cm, mikä on nelisen senttiä enemmän kuin ennen.

Uusi Outlander on pyritty tekemään kaikilta osin olla helpommaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi kuin aiemmin. Suunnittelussa yhtenä ohjenuorana on ollut karsia pois ärsykkeitä, joista käyttäjät ovat vuosien varrella palautetta antaneet. Huoltotoimia on yksinkertaistettu ja huoltovälejä pidennetty mikä on pelkkää plussaa käyttäjän lompakolle ja tietysti myös hermoille.

Käytön helppoutta tarjoavat myös LinkQ tavarankuljetusratkaisut, joita on tarjolla lukematon määrä erilaisia. Mielenkiintoinen lisävarusteuutuus on mittariston päälle tuleva teline, johon älypuhelimen voi magneetin avulla kiinnittää. Magneettikiinnitys on erittäin tukevan tuntuinen, joten luurin luulisi pysyvän paikoillaan hankalammassakin patikossa ajellessa.

Hyvä ajotuntuma ja pirteä moottori

Lehdistötilaisuudessa uutukaista pääsi testaamaan pienen metsälenkin verran ja koeajopelinä toimi pitkärunkoinen MAX PRO HD7. Outlander on polvien kohdalta huomattavan kapea, satulassa mahtuu hyvin liikkumaan ja vaihtamaan asentoa ajotilanteen mukaan. BRP oli tuonut paikalle myös edellisen vuoden malleja, joten vertailu uuden ja vanhan välillä oli helppoa. Eron huomaa heti liikkeellelähdössä.

Variaattori reagoi kaasuun välittömästi mutta samalla tunnokkaasti. Voiman annostelu on helppoa tunnokkaan kaasuvivun ansiosta ja eri ajomoodien vaikutuksen huomaa selvästi kaasunvasteessa. 50 hevosvoimaa liikuttelee Outlanderia pirteän tuntuisesti ja täsmällisesti toimiva vaihteisto tehostaa ripeää liikehdintää. Kuten luvattua, vaihteiston käsittely on erinomaisen kevyttä. Keppi ei takeltele missään tilanteessa ja suunnanvaihto onnistuu helposti miltei sormivoimin jumipaikoissakin.

Välittömän vaikutuksen tekee myös Outlanderin alusta. Can-Am etenee kivikkoisella polulla ilmiömäisen helposti jousituksen niellessä pehmeästi isotkin röykyt. Pitkät joustot pitävät pyörät kiinni tantereessa ja ajo on huomattavasti mukavampaa kuin vanhalla mallilla.

Neliveto toimii Can-Amille ominaisesti, eli moitteetta. Outlander ryömii kantojen yli varmasti ja liikoja sutimatta, eikä terävien kivien iskut johdu ohjaustangon kautta käsille asti. Tehostettu ohjaus on kevyt ja tarjoaa hyvin tuntumaa etupyörien tapahtumiin. Alamäkihidastin pitää vauhdin aisoissa jyrkässäkin laskussa ja sen kolmiasentoista säätöä on helppo käyttää kesken ajon.

Jo pikaisenkin koeajon perusteella huomaa nopeasti, kuinka paljon kehitystyötä uuden mallin eteen on tehty. Kokonaisuus on erittäin laadukkaan tuntuinen ja selvästi ”nextillä levelillä” edeltäjäänsä nähden. Leimallisinta uudelle Outlanderille on kaikinpuolinen helppous, niin ajettavuuden kuin tarvittavien huoltotoimienkin suhteen.

Outlander-mallisto laajenee pikkuhiljaa kesän mittaan ja edullisimmillaan uutuuden saa omakseen 10 990 eurolla.

Teksti: Sami Puskala Kuvat: BRP / Can-Am Offroad 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat