9.3.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus RZ 450e – pelastaako OMG pelin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus RX 450e on merkin ensimmäinen pidemmän toimintasäteen täyssähköauto, jolle ladataan isot odotukset emomerkin haasteiden jälkeen. Lähtökohdat Lexuksen onnistumiselle sähköautomarkkinoilla eivät ole parhaat mahdolliset. Konsernin emomerkki Toyota soutanut myrskyisiä maininkeja oman BZ4x -sähköautonsa kanssa.Toyotalle on satanut kritiikkiä kulutuksesta, toimintamatkasta ja lautauksesta, eli elementeistä, jotka ovat pitkälti ratkaisevia seikkoja onnistumiselle sähköautoissa. Maailman suurimman autotehtaan alkutaival sähköautoissa ei siis ole ollut pelkkää riemua.Lexus lähtee haastamaan Premium-luokkaa pahasti takamatkalta, ja ehkä juuri siksi eväät ovat erilaiset kuin muilla. Japanilaismerkki panostaa pitkää toimintasädettä enemmän akun pitkäikäisyyteen ja järkevän toimintamatkaan. Usko akkuun on suuri, sillä Lexus lupaa akulleen 10 vuoden tai miljoonan kilometrin takuun. Pitkä akkutakuu onkin asia, jonka vuoksi tehdas on rajoittanut konserninsa sähköautojen pikalatausta.RZ 450e jakaa monta asiaa Toyota-malli BZ4x:n kanssa, joten ei ole sattumaa, että samat haasteet tulevat koskemaan myös premium-mallia. Lataus ei tule olemaan markkinoiden nopein, eikä käyttösäde pisin. Se on realiteetti, joka auton ostajan on hyväksyttävä.Lexuksen akku on Toyotasta tuttu 71,54 kWh paketti, jonka nettolukema on 64 kWh. Tuolla kapasiteetilla WLTP:n mukainen toimintamatka on 404–439 km ja kulutus sadalla kilometrillä 16,9–18,3 kWh. Koeajon aikana lukema piti pitkälti paikkansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä ja premium-tunnelmaaSuurimmat erot Toyotan ja Lexuksen välillä löytyvät luonnollisesti tyylillisistä asioista ja ajettavuudesta. RZ 450e omaa reilusti sukunäköä RX, NX ja UX –sarjalaisten kanssa ja RZ:sta ei heti ensivilkaisulla tajua, että kyseessä on täyssähköinen malli. Tämä on katsojasta riippuen etu tai haitta.Ohjaamo kielii laatua, ja muotoilulliset elementit ovat koko lailla tuttuja muusta mallistosta. Keskikonsolista löytyy kookas kosketusnäyttö ja mittaristo on luonnollisesti digitaalilnen. Istuinmukavuus on kohdillaan, mutta reisitukea ei japanilaisvalmistaja ole vieläkään kokenut tarpeelliseksi parantaa. Takapenkillä matkustusmukavuus on kohdallaan.Vaikka Lexus on monella tapaa hieman takamatkalla sähköautoilussa, on piakkoin luvassa jotain, mitä tuotantoautoissa ei ole aiemmin nähty. Merkki on nimittäin tuomassa RZ:aan uudenlaisen OMG-ohjauspyörän. Nimi muodostuu sanoista One Motion Grip ja ajatuksena on, että ohjauslaitteen liike on murto-osa normaalista.Neliönmallinen ohjauslaite on parillakin tapaa erikoinen, sillä noin puoli kierrosta kääntyvä ”ohjauspyörä” kääntää pyöriä pienemmällä liikkeellä, eikä autossa ei ole lainkaan ohjausakselia. Ohjausliikkeet siis välittyvät pyörille sähköisesti ja ilman mekaanista yhteyttä. Pääsimme kokeilemaan 2025 julkaistavaa prototyyppimallia Ranskassa ja kerromme ajotuntumasta piakkoin.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni