3.2.2023 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: Toyota bZ4X jäi ilmoitetusta kaikkein selvimmin Viime kerralla bZ4X:n tilanne oli heikko. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaisvalmistajan uuden sähköauton Toyota bZ4X:n ilmoitetun WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan ero oli tämänkertaisen talvitestin suurin. Tesla Model S saavutti voiton, vaikka sen akkua ei teknisen ongelman vuoksi voitu ladata kuin 98 prosenttiin. Kun kaikkien muiden mukana olleiden sähköautojen akut olivat hiipuneet, toimintamatkaa mittaavalla lenkillä liikkui enää vain Tesla Model S. Se oli tämänvuotisen testin ainoa auto, joka ylitti 450 ja 500 kilometrin rajat. Lopulta se ylitti myös ennätyksen vuodelta 2021, jolloin Tesla Model 3 LR Dual Motor pysähtyi 521 kilometriin. Uusi ennätys on 530 kilometriä. Saavutuksen arvoa korostaa se, että Model S aloitti matkanteon pienen haittatekijän kera: teknisen ongelman vuoksi akkua ei voitu ladata yli 98 prosenttiin. On myös syytä mainita, että samana testipäivänä valtaosa autoista pysähtyi odotettua aikaisemmin. Alempana oleva taulukko puhuu puolestaan: normaali pohjoismainen talvi lyhentää toimintamatkaa huomattavasti. Tämä oli luonnollisesti odotettua. Lämpötilat olivat toimintamatkatestissä enimmäkseen -5 ja -10 asteen välillä. Erään ilmoituksen, tosin epävirallisen sellaisen, mukaan ylempänä vuorilla olisi ollut noin -19 astetta. Tämä siis alueella, jonka läpi myös Tesla Model S kulki. hinta alkaen € *vetotapamitattu kmWLTP km ***ero %akku kWh (brutto / netto)testirenkaatkoko e/tBMW i4 eDrive40 Fully Charged75 290takaveto434565−23,19 %80,7 / 83,9Continental Viking Contact 7245/45 R18BMW iX1 30 xDrive Fully Charged73 580neliveto337428−21,26 %64,7 / 66,5Continental Viking Contact 7225/55 R18BMW i7 xDrive 60147 060neliveto424595−28,74 %101,7 / 105,6Pirelli P Zero255/45 R20 / 285/40 R20BYD Atto 3– **etuveto311420−25,95 %60,48 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV215/65 R16BYD Han– **neliveto406521−22,07 %85,4 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV245/45 R19Hongqi E-HS9 (prototyyppi)– **neliveto389515−24,47 %120 / 111,5Continental Viking Contact 7255/50 R20Hongqi E-HS9– **neliveto303465−34,84 %95,3 / 99Continental Viking Contact 7255/55 R20Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv58 990neliveto345454−24,01 %77,4 / ei ilm.Continental Viking Contact 7255/45 R20JAC e-JS4– **etuveto323433−25,40 %65,7 / 68,8Nokian Hakkapeliitta R5225/45 R18Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv45 882etuveto343460−25,43 %64,8 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5215/55 R17 / 215/55 R17Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv76 369neliveto349424−17,69 %77,4 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/40 R21Maxus Euniq 6 Grand SUV52 900etuveto317354−10,45 %70 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/55 R18Mercedes-EQ EQB 25058 500etuveto334452−26,11 %66,5 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/55 R18Mercedes-EQ EQE 30076 200takaveto409614−33,39 %89 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19MG ZS EV– **etuveto352440−20,00 %69,9 / 72,9Continental Viking Contact 7215/50 R17MG 4– **takaveto338425−20,47 %64 / 61,7Continental Viking Contact 7205/60 R16MG Marvel RPerformance AWD– **neliveto308370−16,76 %69,9 / 65Continental Viking Contact 7235/45 R19MG 5– **etuveto313380−17,63 %61,1 / 57Nokian Hakkapeliitta R5215/50 R17NIO ET7– **neliveto434580−25,17 %ei ilm. / 100Nokian Hakkapeliitta R5 EV245/50 R19Nissan Ariya 87 kWh60 000etuveto400533−24,95 %91 / 87Continental Viking Contact 7235/55 R19Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv51 390etuveto318428−25,70 %60 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R3215/45 R20Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV67 190neliveto338510−33,73 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/50 R19Tesla Model Y RWD48 990takaveto337455−25,93 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19Tesla Model S Dual Motor AWD118 990neliveto530634−16,40 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19 / 285/40 R19Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD146 990neliveto444543−18,23 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV265/45 R20 / 275/45 R20Toyota bZ4X50 550etuveto323503−35,79 %71,4 / 64Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/60 R18Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh54 670takaveto378526−28,14 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/50 R19Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh67 250takaveto310408−24,02 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/55 R19Voyah Free– **neliveto391501−21,96 %ei ilm. / 106Continental Viking Contact 7255/45 R20 * = nyt testatun moottori-, vetotapa- ja akkuversion alkaen-hinta Suomessa ** = ei myynnissä Suomessa *** = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maxus poikkesi vähiten luvatusta Testin tärkeää antia on ennen kaikkea se, miten nyt toteutuneet toimintamatkat poikkeavat ilmoitetuista WLTP-arvoista. Mukana olevista autoista kiinalaisella Hongqi E-HS9:llä oli toiseksi suurin toimintamatkan poikkeama, lähes 35 prosenttia WLTP:stä. Tällä autolla oli myös suurin poikkeama kesän 2022 testissä. Saman auton prototyyppi, jossa oli suurempi akku, menestyi paremmin. Paljon keskustelua herättäneellä Toyota bZ4X:llä – joka oli tässä testissä mukana kaksivetoisena versiona – oli suurin poikkeama, yli 35 prosenttia. Näiden kahden takana tulevat Škoda Enyaq Coupé RS ja Mercedes-EQ EQE 300. Asteikon toisesta päästä löytyy Maxus Euniq 6, jonka poikkeama oli vain 10,45 prosenttia. Monta kiinnostavaa mallia mukana Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkui tällä kertaa talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X. Toyotan piti siis alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra. Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia. Teksti: Øivind A. Monn-Iversen ja Kjell Petter Eidsten / Motor, Jussi Saarinen ja Tuomas Rajala Kuvat: Tuomas Rajala ja Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta