Ajoneuvot Sähköautot 3.2.2023

Maailman suurin sähköautotesti: Toyota bZ4X jäi ilmoitetusta kaikkein selvimmin

Japanilaisvalmistajan uuden sähköauton Toyota bZ4X:n ilmoitetun WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan ero oli tämänkertaisen talvitestin suurin. Tesla Model S saavutti voiton, vaikka sen akkua ei teknisen ongelman vuoksi voitu ladata kuin 98 prosenttiin.

Kun kaikkien muiden mukana olleiden sähköautojen akut olivat hiipuneet, toimintamatkaa mittaavalla lenkillä liikkui enää vain Tesla Model S. Se oli tämänvuotisen testin ainoa auto, joka ylitti 450 ja 500 kilometrin rajat.

Lopulta se ylitti myös ennätyksen vuodelta 2021, jolloin Tesla Model 3 LR Dual Motor pysähtyi 521 kilometriin. Uusi ennätys on 530 kilometriä.

Saavutuksen arvoa korostaa se, että Model S aloitti matkanteon pienen haittatekijän kera: teknisen ongelman vuoksi akkua ei voitu ladata yli 98 prosenttiin. On myös syytä mainita, että samana testipäivänä valtaosa autoista pysähtyi odotettua aikaisemmin.

Alempana oleva taulukko puhuu puolestaan: normaali pohjoismainen talvi lyhentää toimintamatkaa huomattavasti. Tämä oli luonnollisesti odotettua. Lämpötilat olivat toimintamatkatestissä enimmäkseen -5 ja -10 asteen välillä. Erään ilmoituksen, tosin epävirallisen sellaisen, mukaan ylempänä vuorilla olisi ollut noin -19 astetta. Tämä siis alueella, jonka läpi myös Tesla Model S kulki.

hinta alkaen € * vetotapa mitattu km WLTP km *** ero % akku kWh (brutto / netto) testirenkaat koko e/t
BMW i4 eDrive40 Fully Charged 75 290 takaveto 434 565 −23,19 % 80,7 / 83,9 Continental Viking Contact 7 245/45 R18
BMW iX1 30 xDrive Fully Charged 73 580 neliveto 337 428 −21,26 % 64,7 / 66,5 Continental Viking Contact 7 225/55 R18
BMW i7 xDrive 60 147 060 neliveto 424 595 −28,74 % 101,7 / 105,6 Pirelli P Zero 255/45 R20 / 285/40 R20
BYD Atto 3 – ** etuveto 311 420 −25,95 % 60,48 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 215/65 R16
BYD Han – ** neliveto 406 521 −22,07 % 85,4 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 245/45 R19
Hongqi E-HS9 (prototyyppi) – ** neliveto 389 515 −24,47 % 120 / 111,5 Continental Viking Contact 7 255/50 R20
Hongqi E-HS9 – ** neliveto 303 465 −34,84 % 95,3 / 99 Continental Viking Contact 7 255/55 R20
Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv 58 990 neliveto 345 454 −24,01 % 77,4 / ei ilm. Continental Viking Contact 7 255/45 R20
JAC e-JS4 – ** etuveto 323 433 −25,40 % 65,7 / 68,8 Nokian Hakkapeliitta R5 225/45 R18
Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv 45 882 etuveto 343 460 −25,43 % 64,8 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 215/55 R17 / 215/55 R17
Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv 76 369 neliveto 349 424 −17,69 % 77,4 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 255/40 R21
Maxus Euniq 6 Grand SUV 52 900 etuveto 317 354 −10,45 % 70 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 235/55 R18
Mercedes-EQ EQB 250 58 500 etuveto 334 452 −26,11 % 66,5 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 235/55 R18
Mercedes-EQ EQE 300 76 200 takaveto 409 614 −33,39 % 89 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 255/45 R19
MG ZS EV – ** etuveto 352 440 −20,00 % 69,9 / 72,9 Continental Viking Contact 7 215/50 R17
MG 4 – ** takaveto 338 425 −20,47 % 64 / 61,7 Continental Viking Contact 7 205/60 R16
MG Marvel RPerformance AWD – ** neliveto 308 370 −16,76 % 69,9 / 65 Continental Viking Contact 7 235/45 R19
MG 5 – ** etuveto 313 380 −17,63 % 61,1 / 57 Nokian Hakkapeliitta R5 215/50 R17
NIO ET7 – ** neliveto 434 580 −25,17 % ei ilm. / 100 Nokian Hakkapeliitta R5 EV 245/50 R19
Nissan Ariya 87 kWh 60 000 etuveto 400 533 −24,95 % 91 / 87 Continental Viking Contact 7 235/55 R19
Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv 51 390 etuveto 318 428 −25,70 % 60 / ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R3 215/45 R20
Škoda Enyaq Coupé 80x 4×4 RS iV 67 190 neliveto 338 510 −33,73 % 82 / 77 Continental Viking Contact 7 235/55 R19 / 255/50 R19
Tesla Model Y RWD 48 990 takaveto 337 455 −25,93 % ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 255/45 R19
Tesla Model S Dual Motor AWD 118 990 neliveto 530 634 −16,40 % ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 255/45 R19 / 285/40 R19
Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD 146 990 neliveto 444 543 −18,23 % ei ilm. Nokian Hakkapeliitta R5 EV 265/45 R20 / 275/45 R20
Toyota bZ4X 50 550 etuveto 323 503 −35,79 % 71,4 / 64 Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 235/60 R18
Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh 54 670 takaveto 378 526 −28,14 % 82 / 77 Continental Viking Contact 7 235/55 R19 / 255/50 R19
Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh 67 250 takaveto 310 408 −24,02 % 82 / 77 Continental Viking Contact 7 235/55 R19 / 255/55 R19
Voyah Free – ** neliveto 391 501 −21,96 % ei ilm. / 106 Continental Viking Contact 7 255/45 R20
  • * = nyt testatun moottori-, vetotapa- ja akkuversion alkaen-hinta Suomessa
  • ** = ei myynnissä Suomessa
  • *** = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvo

Maxus poikkesi vähiten luvatusta

Testin tärkeää antia on ennen kaikkea se, miten nyt toteutuneet toimintamatkat poikkeavat ilmoitetuista WLTP-arvoista. Mukana olevista autoista kiinalaisella Hongqi E-HS9:llä oli toiseksi suurin toimintamatkan poikkeama, lähes 35 prosenttia WLTP:stä. Tällä autolla oli myös suurin poikkeama kesän 2022 testissä. Saman auton prototyyppi, jossa oli suurempi akku, menestyi paremmin.

Paljon keskustelua herättäneellä Toyota bZ4X:llä – joka oli tässä testissä mukana kaksivetoisena versiona – oli suurin poikkeama, yli 35 prosenttia. Näiden kahden takana tulevat Škoda Enyaq Coupé RS ja Mercedes-EQ EQE 300. Asteikon toisesta päästä löytyy Maxus Euniq 6, jonka poikkeama oli vain 10,45 prosenttia.

Monta kiinnostavaa mallia mukana

Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkui tällä kertaa talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X.

Toyotan piti siis alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra.

Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat