3.2.2023

Maailman suurin sähköautotesti: Toyota bZ4X jäi ilmoitetusta kaikkein selvimmin

Viime kerralla bZ4X:n tilanne oli heikko.

Japanilaisvalmistajan uuden sähköauton Toyota bZ4X:n ilmoitetun WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan ero oli tämänkertaisen talvitestin suurin. Tesla Model S saavutti voiton, vaikka sen akkua ei teknisen ongelman vuoksi voitu ladata kuin 98 prosenttiin.

Kun kaikkien muiden mukana olleiden sähköautojen akut olivat hiipuneet, toimintamatkaa mittaavalla lenkillä liikkui enää vain Tesla Model S. Se oli tämänvuotisen testin ainoa auto, joka ylitti 450 ja 500 kilometrin rajat.

Lopulta se ylitti myös ennätyksen vuodelta 2021, jolloin Tesla Model 3 LR Dual Motor pysähtyi 521 kilometriin. Uusi ennätys on 530 kilometriä.

Saavutuksen arvoa korostaa se, että Model S aloitti matkanteon pienen haittatekijän kera: teknisen ongelman vuoksi akkua ei voitu ladata yli 98 prosenttiin. On myös syytä mainita, että samana testipäivänä valtaosa autoista pysähtyi odotettua aikaisemmin.

Alempana oleva taulukko puhuu puolestaan: normaali pohjoismainen talvi lyhentää toimintamatkaa huomattavasti. Tämä oli luonnollisesti odotettua. Lämpötilat olivat toimintamatkatestissä enimmäkseen -5 ja -10 asteen välillä. Erään ilmoituksen, tosin epävirallisen sellaisen, mukaan ylempänä vuorilla olisi ollut noin -19 astetta. Tämä siis alueella, jonka läpi myös Tesla Model S kulki.

hinta alkaen € *vetotapamitattu kmWLTP km ***ero %akku kWh (brutto / netto)testirenkaatkoko e/t
BMW i4 eDrive40 Fully Charged75 290takaveto434565−23,19 %80,7 / 83,9Continental Viking Contact 7245/45 R18
BMW iX1 30 xDrive Fully Charged73 580neliveto337428−21,26 %64,7 / 66,5Continental Viking Contact 7225/55 R18
BMW i7 xDrive 60147 060neliveto424595−28,74 %101,7 / 105,6Pirelli P Zero255/45 R20 / 285/40 R20
BYD Atto 3– **etuveto311420−25,95 %60,48 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV215/65 R16
BYD Han– **neliveto406521−22,07 %85,4 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV245/45 R19
Hongqi E-HS9 (prototyyppi)– **neliveto389515−24,47 %120 / 111,5Continental Viking Contact 7255/50 R20
Hongqi E-HS9– **neliveto303465−34,84 %95,3 / 99Continental Viking Contact 7255/55 R20
Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv58 990neliveto345454−24,01 %77,4 / ei ilm.Continental Viking Contact 7255/45 R20
JAC e-JS4– **etuveto323433−25,40 %65,7 / 68,8Nokian Hakkapeliitta R5225/45 R18
Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv45 882etuveto343460−25,43 %64,8 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5215/55 R17 / 215/55 R17
Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv76 369neliveto349424−17,69 %77,4 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/40 R21
Maxus Euniq 6 Grand SUV52 900etuveto317354−10,45 %70 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/55 R18
Mercedes-EQ EQB 25058 500etuveto334452−26,11 %66,5 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/55 R18
Mercedes-EQ EQE 30076 200takaveto409614−33,39 %89 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19
MG ZS EV– **etuveto352440−20,00 %69,9 / 72,9Continental Viking Contact 7215/50 R17
MG 4– **takaveto338425−20,47 %64 / 61,7Continental Viking Contact 7205/60 R16
MG Marvel RPerformance AWD– **neliveto308370−16,76 %69,9 / 65Continental Viking Contact 7235/45 R19
MG 5– **etuveto313380−17,63 %61,1 / 57Nokian Hakkapeliitta R5215/50 R17
NIO ET7– **neliveto434580−25,17 %ei ilm. / 100Nokian Hakkapeliitta R5 EV245/50 R19
Nissan Ariya 87 kWh60 000etuveto400533−24,95 %91 / 87Continental Viking Contact 7235/55 R19
Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv51 390etuveto318428−25,70 %60 / ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R3215/45 R20
Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV67 190neliveto338510−33,73 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/50 R19
Tesla Model Y RWD48 990takaveto337455−25,93 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19
Tesla Model S Dual Motor AWD118 990neliveto530634−16,40 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV255/45 R19 / 285/40 R19
Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD146 990neliveto444543−18,23 %ei ilm.Nokian Hakkapeliitta R5 EV265/45 R20 / 275/45 R20
Toyota bZ4X50 550etuveto323503−35,79 %71,4 / 64Nokian Hakkapeliitta R5 SUV235/60 R18
Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh54 670takaveto378526−28,14 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/50 R19
Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh67 250takaveto310408−24,02 %82 / 77Continental Viking Contact 7235/55 R19 / 255/55 R19
Voyah Free– **neliveto391501−21,96 %ei ilm. / 106Continental Viking Contact 7255/45 R20
  • * = nyt testatun moottori-, vetotapa- ja akkuversion alkaen-hinta Suomessa
  • ** = ei myynnissä Suomessa
  • *** = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maxus poikkesi vähiten luvatusta

Testin tärkeää antia on ennen kaikkea se, miten nyt toteutuneet toimintamatkat poikkeavat ilmoitetuista WLTP-arvoista. Mukana olevista autoista kiinalaisella Hongqi E-HS9:llä oli toiseksi suurin toimintamatkan poikkeama, lähes 35 prosenttia WLTP:stä. Tällä autolla oli myös suurin poikkeama kesän 2022 testissä. Saman auton prototyyppi, jossa oli suurempi akku, menestyi paremmin.

Paljon keskustelua herättäneellä Toyota bZ4X:llä – joka oli tässä testissä mukana kaksivetoisena versiona – oli suurin poikkeama, yli 35 prosenttia. Näiden kahden takana tulevat Škoda Enyaq Coupé RS ja Mercedes-EQ EQE 300. Asteikon toisesta päästä löytyy Maxus Euniq 6, jonka poikkeama oli vain 10,45 prosenttia.

Monta kiinnostavaa mallia mukana

Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkui tällä kertaa talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X.

Toyotan piti siis alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra.

Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia.

Teksti: Øivind A. Monn-Iversen ja Kjell Petter Eidsten / Motor, Jussi Saarinen ja Tuomas Rajala Kuvat: Tuomas Rajala ja Jari Saarentaus

Luetuimmat