Ajoneuvot Sähköautot 3.2.2023
Maailman suurin sähköautotesti: Toyota bZ4X jäi ilmoitetusta kaikkein selvimmin
Japanilaisvalmistajan uuden sähköauton Toyota bZ4X:n ilmoitetun WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan ero oli tämänkertaisen talvitestin suurin. Tesla Model S saavutti voiton, vaikka sen akkua ei teknisen ongelman vuoksi voitu ladata kuin 98 prosenttiin.
Kun kaikkien muiden mukana olleiden sähköautojen akut olivat hiipuneet, toimintamatkaa mittaavalla lenkillä liikkui enää vain Tesla Model S. Se oli tämänvuotisen testin ainoa auto, joka ylitti 450 ja 500 kilometrin rajat.
Lopulta se ylitti myös ennätyksen vuodelta 2021, jolloin Tesla Model 3 LR Dual Motor pysähtyi 521 kilometriin. Uusi ennätys on 530 kilometriä.
Saavutuksen arvoa korostaa se, että Model S aloitti matkanteon pienen haittatekijän kera: teknisen ongelman vuoksi akkua ei voitu ladata yli 98 prosenttiin. On myös syytä mainita, että samana testipäivänä valtaosa autoista pysähtyi odotettua aikaisemmin.
Alempana oleva taulukko puhuu puolestaan: normaali pohjoismainen talvi lyhentää toimintamatkaa huomattavasti. Tämä oli luonnollisesti odotettua. Lämpötilat olivat toimintamatkatestissä enimmäkseen -5 ja -10 asteen välillä. Erään ilmoituksen, tosin epävirallisen sellaisen, mukaan ylempänä vuorilla olisi ollut noin -19 astetta. Tämä siis alueella, jonka läpi myös Tesla Model S kulki.
hinta alkaen € * | vetotapa | mitattu km | WLTP km *** | ero % | akku kWh (brutto / netto) | testirenkaat | koko e/t | |
BMW i4 eDrive40 Fully Charged | 75 290 | takaveto | 434 | 565 | −23,19 % | 80,7 / 83,9 | Continental Viking Contact 7 | 245/45 R18 |
BMW iX1 30 xDrive Fully Charged | 73 580 | neliveto | 337 | 428 | −21,26 % | 64,7 / 66,5 | Continental Viking Contact 7 | 225/55 R18 |
BMW i7 xDrive 60 | 147 060 | neliveto | 424 | 595 | −28,74 % | 101,7 / 105,6 | Pirelli P Zero | 255/45 R20 / 285/40 R20 |
BYD Atto 3 | – ** | etuveto | 311 | 420 | −25,95 % | 60,48 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 SUV | 215/65 R16 |
BYD Han | – ** | neliveto | 406 | 521 | −22,07 % | 85,4 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 245/45 R19 |
Hongqi E-HS9 (prototyyppi) | – ** | neliveto | 389 | 515 | −24,47 % | 120 / 111,5 | Continental Viking Contact 7 | 255/50 R20 |
Hongqi E-HS9 | – ** | neliveto | 303 | 465 | −34,84 % | 95,3 / 99 | Continental Viking Contact 7 | 255/55 R20 |
Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv | 58 990 | neliveto | 345 | 454 | −24,01 % | 77,4 / ei ilm. | Continental Viking Contact 7 | 255/45 R20 |
JAC e-JS4 | – ** | etuveto | 323 | 433 | −25,40 % | 65,7 / 68,8 | Nokian Hakkapeliitta R5 | 225/45 R18 |
Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv | 45 882 | etuveto | 343 | 460 | −25,43 % | 64,8 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 | 215/55 R17 / 215/55 R17 |
Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv | 76 369 | neliveto | 349 | 424 | −17,69 % | 77,4 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 255/40 R21 |
Maxus Euniq 6 Grand SUV | 52 900 | etuveto | 317 | 354 | −10,45 % | 70 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 SUV | 235/55 R18 |
Mercedes-EQ EQB 250 | 58 500 | etuveto | 334 | 452 | −26,11 % | 66,5 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 SUV | 235/55 R18 |
Mercedes-EQ EQE 300 | 76 200 | takaveto | 409 | 614 | −33,39 % | 89 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 255/45 R19 |
MG ZS EV | – ** | etuveto | 352 | 440 | −20,00 % | 69,9 / 72,9 | Continental Viking Contact 7 | 215/50 R17 |
MG 4 | – ** | takaveto | 338 | 425 | −20,47 % | 64 / 61,7 | Continental Viking Contact 7 | 205/60 R16 |
MG Marvel RPerformance AWD | – ** | neliveto | 308 | 370 | −16,76 % | 69,9 / 65 | Continental Viking Contact 7 | 235/45 R19 |
MG 5 | – ** | etuveto | 313 | 380 | −17,63 % | 61,1 / 57 | Nokian Hakkapeliitta R5 | 215/50 R17 |
NIO ET7 | – ** | neliveto | 434 | 580 | −25,17 % | ei ilm. / 100 | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 245/50 R19 |
Nissan Ariya 87 kWh | 60 000 | etuveto | 400 | 533 | −24,95 % | 91 / 87 | Continental Viking Contact 7 | 235/55 R19 |
Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv | 51 390 | etuveto | 318 | 428 | −25,70 % | 60 / ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R3 | 215/45 R20 |
Škoda Enyaq Coupé 80x 4×4 RS iV | 67 190 | neliveto | 338 | 510 | −33,73 % | 82 / 77 | Continental Viking Contact 7 | 235/55 R19 / 255/50 R19 |
Tesla Model Y RWD | 48 990 | takaveto | 337 | 455 | −25,93 % | ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 255/45 R19 |
Tesla Model S Dual Motor AWD | 118 990 | neliveto | 530 | 634 | −16,40 % | ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 255/45 R19 / 285/40 R19 |
Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD | 146 990 | neliveto | 444 | 543 | −18,23 % | ei ilm. | Nokian Hakkapeliitta R5 EV | 265/45 R20 / 275/45 R20 |
Toyota bZ4X | 50 550 | etuveto | 323 | 503 | −35,79 % | 71,4 / 64 | Nokian Hakkapeliitta R5 SUV | 235/60 R18 |
Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh | 54 670 | takaveto | 378 | 526 | −28,14 % | 82 / 77 | Continental Viking Contact 7 | 235/55 R19 / 255/50 R19 |
Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh | 67 250 | takaveto | 310 | 408 | −24,02 % | 82 / 77 | Continental Viking Contact 7 | 235/55 R19 / 255/55 R19 |
Voyah Free | – ** | neliveto | 391 | 501 | −21,96 % | ei ilm. / 106 | Continental Viking Contact 7 | 255/45 R20 |
- * = nyt testatun moottori-, vetotapa- ja akkuversion alkaen-hinta Suomessa
- ** = ei myynnissä Suomessa
- *** = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvo
Maxus poikkesi vähiten luvatusta
Testin tärkeää antia on ennen kaikkea se, miten nyt toteutuneet toimintamatkat poikkeavat ilmoitetuista WLTP-arvoista. Mukana olevista autoista kiinalaisella Hongqi E-HS9:llä oli toiseksi suurin toimintamatkan poikkeama, lähes 35 prosenttia WLTP:stä. Tällä autolla oli myös suurin poikkeama kesän 2022 testissä. Saman auton prototyyppi, jossa oli suurempi akku, menestyi paremmin.
Paljon keskustelua herättäneellä Toyota bZ4X:llä – joka oli tässä testissä mukana kaksivetoisena versiona – oli suurin poikkeama, yli 35 prosenttia. Näiden kahden takana tulevat Škoda Enyaq Coupé RS ja Mercedes-EQ EQE 300. Asteikon toisesta päästä löytyy Maxus Euniq 6, jonka poikkeama oli vain 10,45 prosenttia.
Monta kiinnostavaa mallia mukana
Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkui tällä kertaa talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X.
Toyotan piti siis alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra.
Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia.