Ajoneuvot Koeajo 19.1.2023

Koeajo: Toyota bz4x Premium AWD: Ohjelmistopäivityksiä odotellessa

Toyota bz4x -sähköauton pikalatausominaisuudet sekä toimintasäde ovat aiheuttaneet päänvaivaa eivätkä ne Moottorin koeajossakaan vakuuttaneet. Toyotalla kuitenkin työskennellään asian eteen kiivaasti. Hyvää: Ajettavuus, neliveto, tilat. Huonoa: Toimintasäde, pikalatausominaisuudet.

Toyotalla on selvä ongelma uuden sähköautomallinsa bz4x:n kanssa. Selväksi on tullut myös se, että Toyotalla ongelma ja siitä syntynyt asiakaspalaute on otettu vakavissaan.

Moottori sai koeajoon tammikuun puolessa välissä Toyotan uutukaisen bz4x-sähköauton ja tarkoituksena oli nimenomaan testata sähköauton toimintamatkaa sekä pikalatausta.

Lopputulema oli sama, mikä Toyotan kohdalla on juuri hämmennystä aiheuttanut – auton latausominaisuudet tökkivät talvikelissä.

Toimintasäde lopulta vain reilu 200 km

Toyotalla lähdettiin liikenteeseen ajoakku täynnä, jolloin auto näytti 240 kilometrin toimintasädettä. Range tosin supistui matkan edetessä. Kun ensimmäinen pikalataus tuli ajankohtaiseksi, autolla oli ajettu 180 kilometriä ja toimintamatkaa auto ilmoitti olevan jäljellä enää 37 kilometriä. Auto ilmoitti tämän etapin kulutukseksi 28,2 kilowattituntia sadalle. Autolla ajettiin tällöin normaalia matkavauhtia, 80 ja 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella lämpötilan ollessa nollan tienoilla.

Pikalaturissa, jossa oli myös muita autoja, Toyotalla alkoi ottaa virtaa vastaan aluksi 57 kilowattia. Koko lataustapahtuman huippu oli 76 kilowattia. Lataus olisi edennyt todennäköisesti suuremmalla teholla, jos latauskenttä ei olisi ollut varattu. Toyota on ilmoittanut, että bz4x:n maksimilatausteho on 150 kilowattia.

Lataustapahtuma antoi kuitenkin suuntaa siitä, että kun Toyotassa on lämmin akku, se ottaa virtaa vastaan suhteellisen hyvin. Akun esilämmitystä Toyotassa ei ole, joten akku lämpeni ajon aikana.

Toinen ja vuorokauden viimeinen pikalataus

Toiseen latauspisteeseen Toyotalla saavuttiin ajoakun varaustason ollessa 43 prosenttia, toimintamatkaa oli jäljellä hieman alle sata kilometriä, auton keskikulutus oli edelleen yli 28 kilowattituntia. Tyhjällä latauskentällä auto vastaanotti vain 50 kilowatin lataustehoa ja latauslaite ilmoitti, että auto rajoittaa latausta.

Auton ajoakku oli oletettavasti ehtinyt jäähtyä eikä lämmetä tarpeeksi, koska autolla tehtiin runsas 40 kilometriä ennen noin puolen tunnin pysähdys. Sähköä ladattiin hitaudesta johtuen vain sen verran, että viikonlopun ajot pystytään ajamaan, ja viikonlopun päätteeksi voidaan ajaa paluumatkalla takaisin pikalaturille. Määränpäässä, mihin Toyotalla ajettiin, ei ollut latausmahdollisuutta.

Hidasta ja nopeampaa latausta

Samalle 150 kilowatin tehoa tarjoavalle pikalaturille saavuttiin viikonlopun päätteeksi, tällöin auton akun varaustaso oli 19 prosenttia. Jälleen latauskenttä oli muista autoista tyhjä, mutta ilmeisesti 50 kilometrin ajo laturille ei riittänyt lämmittämään Toyotan ajoakkua tarpeeksi. Lataus lähti liikkeelle vaivaisella 50 kilowatin teholla. Koko lataustapahtuman aikana saavutettiin 63 kilowatin huipputeho akun varaustason näyttäessä 31 prosenttia.

Tämän jälkeen lataus hidastui, akun 70 prosentin varaustasossa virtaa saatiin 40 kilowatin teholla ja 80 prosentin kohdalla 28 kilowatin teholla. Lataus lopetettiin 80 prosentin kohdalla, akun varaus riittäisi seuraavalle matkan varrella olevalle pikalaturille.

Seuraavalle pikalatausasemalle ladattiin kovat odotukset, sillä ajoa laturille tulisi sen verran, että auton akku olisi varmasti lämmin vastaanottamaan virtaa.

Päivän toisen lataustapahtuman aikana saatiin vastaanottaa koko koeajon huipputehot, 120 kilowattia. Lataus aloitettiin kun Toyotan akussa oli vain ripaus virtaa, muutama prosentti. Lataus lähti liikkeelle hyvällä teholla ja huipputeho saavutettiin jälleen kohdassa, jolloin auton akku oli latautunut 31 prosentin varaustasoon. Lataus hidastui loppua kohti ja hiipui todella alhaiseksi, 11 kilowatin tehoon 70 prosentin varaustason jälkeen. Lopun hitaasta lataustehosta johtuen lataus päätettiin akun varaustason ollessa 75 prosentissa. Toimintasäteeksi auto ilmoitti tällöin 177 kilometriä.

Kulutus lähes 30 kWh/100 km

Koko pitkälle satojen kilometrien mittaiselle lenkille auto ilmoitti kulutukseksi 29,4 kWh/100 kilometriä. Täytyy muistaa, että keli oli sähköauton kulutukselle myös pahin mahdollinen. Lunta, vettä ja räntää satoi vaakasuorassa varsinkin paluumatkalla ja tie oli luminen, sohjoinen ja vetinen ja ajoa vastusti voimakas vastatuuli. Lämpötila koeajon aikana oli plus kahden ja nollan asteen välillä.

Kylmäkäynnistyksiä Toyotalla tuli reissun aikana muutama, jolloin matkustamon lämmitys syö myös energiaa. Lämmitys pidettiin ajon aikana 17 ja 19 asteen välillä.

Nämä ovat esimerkkejä siitä, millaiseksi matkanteko Toyotalla muuttui, kun akkua ei voinut lirutella määränpäässä täyteen, vaan matkanteko oli puhtaasti pikalatausten varassa.

Paluumatka maaseudulta takaisin pääkaupunkiseudulle muuttui Toyotalla tuskaiseksi, ja matka-aikaa kului huomattavasti, koska autoa piti ladata taajaan korkean kulutuksen ja melko lyhyen toimintasäteen vuoksi. Määränpäässä autoa piti vielä ladata, että sillä pääsee seuraavana päivänä liikkeelle, koska päätepistessäkään ei ollut latausmahdollisuutta. Tämäkin lataus tapahtui pikalaturista, mutta hitaasti, koska kysymyksessä oli jo kolmas pikalataus vuorokauteen – Toyota sallii niitä vain kaksi vuorokaudessa.

Lataustapahtumien aikana Toyotassa oli huomion arvoista se, että vaikka lämpimään akkuun saatiinkin ihan hyvin virtaa, akun varauksen saavutettua 70 prosenttia, latausnopeus hidastuu merkittävästi. Kaikkiaan kahdessa lataustapahtumassa, mitä Toyotaa viikon aikana ladattiin, lataus hidastui 11 kilowattin tehoon akun varaustason ylitettyä 70 prosenttia.

Palaute on otettu vastaan

Toyota bz4x-sähköauto on ajettavuudeltaan hyvä auto, se on juuri sitä, mitä Toyotalta on totuttu saamaan. Lisäksi Toyota bz4x on iso ja tilava auto, joka täyttää näiden ominaisuuksien vuoksi monien tarpeet. Talvikelissä tuiskussa puskiessa Toyota bz4x:n ajo-ominaisuudet kera nelivedon ovat todella hyvät ja kuljettaja viihtyy ratin takana. Tämän kokoluokan auto on tehty nimenomaan matka-ajoon, mutta Toyotan lyhyehkö toimintasäde ja latauksen rajoitteet eivät tue sitä.

Mutta Toyota on saanut bz4x-mallistaan palautetta maailmanlaajuisesti eikä missään vaiheessa ei ole jäänyt sellaista kuvaa, että palautteeseen suhtauduttaisi ylimielisesti, vaan päinvastoin – asia on otettu Toyotalla erittäin vakavasti. Japanilaista työkulttuuria tuntien, voi vain kuvitella, millaisella intensiteetillä asiaan tällä hetkellä paneudutaan.

Päivityksiä on tulossa

Moottori kysyi myös Toyotan Suomen maahantuonnista, että millä aikataululla automalliin on tulossa korjauksia. Aikatauluja Toyotalla ei vielä tiedetä. Vastauksista, jotka on päivitetty myös Toyotan nettisivuille, käy ilmi, että asioiden eteen työskennellään ja palaute on otettu vastaan.

Toyotan vastaus on, että valmistajalla on suunnitteilla ”jollain aikataululla” päivityksiä tuleviin sekä olemassa olevin autoihin liittyen juuri auton energiankulutukseen sekä suorituskykyyn.

Toyota on päivityksen avulla tuomassa autoon esimerkiksi toimintamatkareservin optimoinnin. Lisäksi Toyotalla selvitetään auton ajoakun prosenttimäärän lisäämistä auton näyttöön. Nämä ovat tällä hetkellä saatavilla My Toyota -applikaation kautta, mutta koeajon kokemuksena oli, että prosenttimäärä ei applikaationkaan kautta näy täysin totuudenmukaisena tai se päivittyy applikaatioon viiveellä.

Toyotalla on myös havaittu kokemuksien perusteella, että auton lämmitys- ja ilmastointilaitteiden todellinen vaikutus on ollut auton näyttämää arvoa pienempi. Myös tätä Toyota pyrkii tulevien päivitysten avulla todenmukaistamaan.

Moottorin koeajossa tuli myös hyvin selväksi, että pidemmän matkan taittaminen Toyotalla on varsinkin talvikelissä hankalaa, kun yhden vuorokauden aikana autoa voi pikaladata vain kaksi kertaa. Toyotan vastaus: tuleviin päivityksiin kuuluu myös yhden vuorokauden aikana suoritettavien pikalatauskertojen lisääminen.

Tulevilla päivityksillä Toyota pyrkii myös tarkentamaan auton mittaristossa näytettävää energiankulutusta. Toisin sanoen, auton akussa olisi siis virtaa vielä jäljellä, vaikka auto näyttää, että se olisi lähes ehtynyt?

Ajotietokoneen näyttämän mukaan auto kulutti matka-ajossa lähes 30 kilowattituntia sadalle. Kaupunkiajossa ja ajossa, jossa matka-ajoa tuli merkittävästi vähemmän, Toyotan ajotietokoneen mukaan alle 25 kilowattitunnin kulutukseen sadalla kilometrillä on vaikea päästä.

Koeajo jätti Toyotan osalta vielä monia avoimia kysymyksiä. Toyotalla riittää siis vielä tehtävää, jos japanilaisvalmistaja aikoo lunastaa myös paikkansa sähköautomaailman auringossa. Mutta virheitä sattuu, isolle autovalmistajallekin näköjään – lopulta kaikki riippuu siitä, että miten virheet korjataan.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Toyota

Kaikki koeajot

Uusimmat