19.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota bz4x Premium AWD: Ohjelmistopäivityksiä odotellessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota bz4x -sähköauton pikalatausominaisuudet sekä toimintasäde ovat aiheuttaneet päänvaivaa eivätkä ne Moottorin koeajossakaan vakuuttaneet. Toyotalla kuitenkin työskennellään asian eteen kiivaasti. Hyvää: Ajettavuus, neliveto, tilat. Huonoa: Toimintasäde, pikalatausominaisuudet. Toyotalla on selvä ongelma uuden sähköautomallinsa bz4x:n kanssa. Selväksi on tullut myös se, että Toyotalla ongelma ja siitä syntynyt asiakaspalaute on otettu vakavissaan.Moottori sai koeajoon tammikuun puolessa välissä Toyotan uutukaisen bz4x-sähköauton ja tarkoituksena oli nimenomaan testata sähköauton toimintamatkaa sekä pikalatausta.Lopputulema oli sama, mikä Toyotan kohdalla on juuri hämmennystä aiheuttanut – auton latausominaisuudet tökkivät talvikelissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimintasäde lopulta vain reilu 200 kmToyotalla lähdettiin liikenteeseen ajoakku täynnä, jolloin auto näytti 240 kilometrin toimintasädettä. Range tosin supistui matkan edetessä. Kun ensimmäinen pikalataus tuli ajankohtaiseksi, autolla oli ajettu 180 kilometriä ja toimintamatkaa auto ilmoitti olevan jäljellä enää 37 kilometriä. Auto ilmoitti tämän etapin kulutukseksi 28,2 kilowattituntia sadalle. Autolla ajettiin tällöin normaalia matkavauhtia, 80 ja 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella lämpötilan ollessa nollan tienoilla.Pikalaturissa, jossa oli myös muita autoja, Toyotalla alkoi ottaa virtaa vastaan aluksi 57 kilowattia. Koko lataustapahtuman huippu oli 76 kilowattia. Lataus olisi edennyt todennäköisesti suuremmalla teholla, jos latauskenttä ei olisi ollut varattu. Toyota on ilmoittanut, että bz4x:n maksimilatausteho on 150 kilowattia.Lataustapahtuma antoi kuitenkin suuntaa siitä, että kun Toyotassa on lämmin akku, se ottaa virtaa vastaan suhteellisen hyvin. Akun esilämmitystä Toyotassa ei ole, joten akku lämpeni ajon aikana.Toinen ja vuorokauden viimeinen pikalatausToiseen latauspisteeseen Toyotalla saavuttiin ajoakun varaustason ollessa 43 prosenttia, toimintamatkaa oli jäljellä hieman alle sata kilometriä, auton keskikulutus oli edelleen yli 28 kilowattituntia. Tyhjällä latauskentällä auto vastaanotti vain 50 kilowatin lataustehoa ja latauslaite ilmoitti, että auto rajoittaa latausta.Auton ajoakku oli oletettavasti ehtinyt jäähtyä eikä lämmetä tarpeeksi, koska autolla tehtiin runsas 40 kilometriä ennen noin puolen tunnin pysähdys. Sähköä ladattiin hitaudesta johtuen vain sen verran, että viikonlopun ajot pystytään ajamaan, ja viikonlopun päätteeksi voidaan ajaa paluumatkalla takaisin pikalaturille. Määränpäässä, mihin Toyotalla ajettiin, ei ollut latausmahdollisuutta.Hidasta ja nopeampaa lataustaSamalle 150 kilowatin tehoa tarjoavalle pikalaturille saavuttiin viikonlopun päätteeksi, tällöin auton akun varaustaso oli 19 prosenttia. Jälleen latauskenttä oli muista autoista tyhjä, mutta ilmeisesti 50 kilometrin ajo laturille ei riittänyt lämmittämään Toyotan ajoakkua tarpeeksi. Lataus lähti liikkeelle vaivaisella 50 kilowatin teholla. Koko lataustapahtuman aikana saavutettiin 63 kilowatin huipputeho akun varaustason näyttäessä 31 prosenttia. Tämän jälkeen lataus hidastui, akun 70 prosentin varaustasossa virtaa saatiin 40 kilowatin teholla ja 80 prosentin kohdalla 28 kilowatin teholla. Lataus lopetettiin 80 prosentin kohdalla, akun varaus riittäisi seuraavalle matkan varrella olevalle pikalaturille.Seuraavalle pikalatausasemalle ladattiin kovat odotukset, sillä ajoa laturille tulisi sen verran, että auton akku olisi varmasti lämmin vastaanottamaan virtaa.Päivän toisen lataustapahtuman aikana saatiin vastaanottaa koko koeajon huipputehot, 120 kilowattia. Lataus aloitettiin kun Toyotan akussa oli vain ripaus virtaa, muutama prosentti. Lataus lähti liikkeelle hyvällä teholla ja huipputeho saavutettiin jälleen kohdassa, jolloin auton akku oli latautunut 31 prosentin varaustasoon. Lataus hidastui loppua kohti ja hiipui todella alhaiseksi, 11 kilowatin tehoon 70 prosentin varaustason jälkeen. Lopun hitaasta lataustehosta johtuen lataus päätettiin akun varaustason ollessa 75 prosentissa. Toimintasäteeksi auto ilmoitti tällöin 177 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutus lähes 30 kWh/100 kmKoko pitkälle satojen kilometrien mittaiselle lenkille auto ilmoitti kulutukseksi 29,4 kWh/100 kilometriä. Täytyy muistaa, että keli oli sähköauton kulutukselle myös pahin mahdollinen. Lunta, vettä ja räntää satoi vaakasuorassa varsinkin paluumatkalla ja tie oli luminen, sohjoinen ja vetinen ja ajoa vastusti voimakas vastatuuli. Lämpötila koeajon aikana oli plus kahden ja nollan asteen välillä.Kylmäkäynnistyksiä Toyotalla tuli reissun aikana muutama, jolloin matkustamon lämmitys syö myös energiaa. Lämmitys pidettiin ajon aikana 17 ja 19 asteen välillä. Nämä ovat esimerkkejä siitä, millaiseksi matkanteko Toyotalla muuttui, kun akkua ei voinut lirutella määränpäässä täyteen, vaan matkanteko oli puhtaasti pikalatausten varassa.Paluumatka maaseudulta takaisin pääkaupunkiseudulle muuttui Toyotalla tuskaiseksi, ja matka-aikaa kului huomattavasti, koska autoa piti ladata taajaan korkean kulutuksen ja melko lyhyen toimintasäteen vuoksi. Määränpäässä autoa piti vielä ladata, että sillä pääsee seuraavana päivänä liikkeelle, koska päätepistessäkään ei ollut latausmahdollisuutta. Tämäkin lataus tapahtui pikalaturista, mutta hitaasti, koska kysymyksessä oli jo kolmas pikalataus vuorokauteen – Toyota sallii niitä vain kaksi vuorokaudessa.Lataustapahtumien aikana Toyotassa oli huomion arvoista se, että vaikka lämpimään akkuun saatiinkin ihan hyvin virtaa, akun varauksen saavutettua 70 prosenttia, latausnopeus hidastuu merkittävästi. Kaikkiaan kahdessa lataustapahtumassa, mitä Toyotaa viikon aikana ladattiin, lataus hidastui 11 kilowattin tehoon akun varaustason ylitettyä 70 prosenttia.Palaute on otettu vastaanToyota bz4x-sähköauto on ajettavuudeltaan hyvä auto, se on juuri sitä, mitä Toyotalta on totuttu saamaan. Lisäksi Toyota bz4x on iso ja tilava auto, joka täyttää näiden ominaisuuksien vuoksi monien tarpeet. Talvikelissä tuiskussa puskiessa Toyota bz4x:n ajo-ominaisuudet kera nelivedon ovat todella hyvät ja kuljettaja viihtyy ratin takana. Tämän kokoluokan auto on tehty nimenomaan matka-ajoon, mutta Toyotan lyhyehkö toimintasäde ja latauksen rajoitteet eivät tue sitä.Mutta Toyota on saanut bz4x-mallistaan palautetta maailmanlaajuisesti eikä missään vaiheessa ei ole jäänyt sellaista kuvaa, että palautteeseen suhtauduttaisi ylimielisesti, vaan päinvastoin – asia on otettu Toyotalla erittäin vakavasti. Japanilaista työkulttuuria tuntien, voi vain kuvitella, millaisella intensiteetillä asiaan tällä hetkellä paneudutaan.Päivityksiä on tulossaMoottori kysyi myös Toyotan Suomen maahantuonnista, että millä aikataululla automalliin on tulossa korjauksia. Aikatauluja Toyotalla ei vielä tiedetä. Vastauksista, jotka on päivitetty myös Toyotan nettisivuille, käy ilmi, että asioiden eteen työskennellään ja palaute on otettu vastaan.Toyotan vastaus on, että valmistajalla on suunnitteilla "jollain aikataululla" päivityksiä tuleviin sekä olemassa olevin autoihin liittyen juuri auton energiankulutukseen sekä suorituskykyyn.Toyota on päivityksen avulla tuomassa autoon esimerkiksi toimintamatkareservin optimoinnin. Lisäksi Toyotalla selvitetään auton ajoakun prosenttimäärän lisäämistä auton näyttöön. Nämä ovat tällä hetkellä saatavilla My Toyota -applikaation kautta, mutta koeajon kokemuksena oli, että prosenttimäärä ei applikaationkaan kautta näy täysin totuudenmukaisena tai se päivittyy applikaatioon viiveellä.Toyotalla on myös havaittu kokemuksien perusteella, että auton lämmitys- ja ilmastointilaitteiden todellinen vaikutus on ollut auton näyttämää arvoa pienempi. Myös tätä Toyota pyrkii tulevien päivitysten avulla todenmukaistamaan.Moottorin koeajossa tuli myös hyvin selväksi, että pidemmän matkan taittaminen Toyotalla on varsinkin talvikelissä hankalaa, kun yhden vuorokauden aikana autoa voi pikaladata vain kaksi kertaa. Toyotan vastaus: tuleviin päivityksiin kuuluu myös yhden vuorokauden aikana suoritettavien pikalatauskertojen lisääminen.Tulevilla päivityksillä Toyota pyrkii myös tarkentamaan auton mittaristossa näytettävää energiankulutusta. Toisin sanoen, auton akussa olisi siis virtaa vielä jäljellä, vaikka auto näyttää, että se olisi lähes ehtynyt?Ajotietokoneen näyttämän mukaan auto kulutti matka-ajossa lähes 30 kilowattituntia sadalle. Kaupunkiajossa ja ajossa, jossa matka-ajoa tuli merkittävästi vähemmän, Toyotan ajotietokoneen mukaan alle 25 kilowattitunnin kulutukseen sadalla kilometrillä on vaikea päästä.Koeajo jätti Toyotan osalta vielä monia avoimia kysymyksiä. Toyotalla riittää siis vielä tehtävää, jos japanilaisvalmistaja aikoo lunastaa myös paikkansa sähköautomaailman auringossa. Mutta virheitä sattuu, isolle autovalmistajallekin näköjään – lopulta kaikki riippuu siitä, että miten virheet korjataan.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Toyota bZ4X Premium AWD Hinta alkaen 50 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 660 € Moottori Sähköauto neliveto. Kaksi sähkömoottoria, etuakseli 80 kW (109 hv), taka-akseli 80 kW (109 hv). Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 337 Nm Vääntö 337 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 71,4 kWh. Lataus Type 2 6,6 kW (1 x 29 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 416-466 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,0-17,9 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 441 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Jos auto Toyotan huoltama, akkutakuu 10 vuotta / 1 milj. km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle