Ajoneuvot Historia Uutinen 22.6.2022

Päivälleen 10 vuotta täällä – näin on sujunut hämmästyttävän Tesla Model S:n ensimmäinen vuosikymmen

Niin siinä nyt kävi, että tästä tuli Tesla Model S -historiikki. Ainakin omanlaisensa sellainen. Turvavyöt kiinni.

”Täyssähköinen E-segmentin sedan ällistyttävän pitkällä toimintamatkalla” oli jotakuinkin otsikointi, kun autolehdet pääsivät ensi kertaa virallisesti kirjoittamaan Tesla Model S:stä sen lanseerauspäivänä 22. kesäkuuta 2012. Moni varmasti piti tulokasta tähdenlentona, joka ei lupaavista luvuistaan huolimatta saisi tuulta purjeisiinsa. Allekirjoittanutkin tunnustaa kuuluneensa tähän väärässä olleiden joukkoon.

Model S:n – kuten kaikki muutkin nyky-Teslat – on muotoillut yhdysvaltalainen Franz von Holzhausen, joka oli ennen Tesla-uraansa Mazdan päämuotoilijana. Kuvassa alkuperäisen ilmeen mukainen Model S, jossa oli vielä musta ”feikki-maski”.

Ennen Model S:ää silloinen Tesla Motors (nykyinen Tesla Inc) kieltämättä vaikutti vähän tähdenlennolta. Sitä ennen vähänkään julkisuutta sai Lotus Eliseen perustunut Tesla Roadster, joka näki päivänvalon vuonna 2008, ollen ensimmäinen varteenotettava Tesla-malli. Jo tämä alkuperäinen Roadster kunnostautui ennätysten rikkojana. Roadsterin lanseerauksen kanssa samoihin aikoihin ohjat yhtiössä oli ottanut käsiinsä sen maailmankuulu nykyinenkin johtohahmo, Elon Musk. Firman johdosta tuolloin pois jättäytyneet ovat kenties katuneet päätöstään myöhemmän suurmenestyksen jälkeen.

Model S on rikkonut myyntiennätyksiä täyssähköautojen osalta, ja pääsi myös ensimmäisenä täyssähköautona myyntitilastojen kärkikymmenikköön missään maassa. Näköpiirissä ei ole mitään mikä katkaisisi tuotannon, nyt kun Tesla on saanut taloustilanteensakin vähemmän epästabiiliksi.

Neljän tuotantovuoden aikana Roadsteria valmistettiin useana eri päivitysversiona noin 2 500 kappaletta. Vuonna 2012 Tesla lanseerasi kuitenkin Model S:n ja lähti sitä kautta aivan uusille urille, joilta ei ole enää paluuta.

Mallinimi: miksi juuri Model S?

Model S aloitti toki Teslan taipaleen henkilöautovalmistajana, mutta samalla se aloitti malliston yhtenäisen nimipolitiikan, ja samalla ehkä maailman erikoisimman sanaristikon. Kaikki tietävät, että Roadsteria ja Cybertruckia lukuun ottamatta Teslan mallinimet alkavat hiukan retrohenkisesti sanalla ”Model” ja perässä on kirjain – tai yhdessä tapauksessa numero. Model S:ää pienemmästä sedanista tuli Model 3, sillä se oli E:tä lähin vapaana ollut mallinimi – Ford kun pitää nimeä ”Model E” tavaramerkkisuojansa alla.

Model S:n jälkeen on siis nähty Model 3 eli ”E”, sekä viiston kattolinjan katumaasturit Model X ja Model Y. Näistä saa varmasti aika helposti kasaan erään englanninkielisen sanan, vaikkeivät sanaristikot normaalisti aukeaisikaan.

Miljoonan mailin Model S – todellako?

Aivan hiljattain kansainväliset automediat raportoivat ensimmäisestä miljoona mailia (noin 1,6 miljoonaa kilometriä) rullanneesta Model S:stä. Kyseinen yksilö on saksalaisrekisterissä, ja kuuluu miehelle nimeltä Hansjörg Gemmingen. Hän on kiertänyt Teslallaan lähes kaikissa Euroopan maissa, Suomessa mukaan lukien, ja jopa aina Kiinassa asti. Gemmingen hankki Model S P85:nsä käytettynä vuonna 2014.

Tulos on kuitenkin perustellusti kyseenalaistettavissa, syyn siihen voit varmasti lukemattakin arvata. Tulostahan ei nimittäin ole saavutettu yhdellä voimalinjalla, vaan miljoona mailia on vaatinut peräti kahdeksan sähkömoottoria ja kolme akkupakettia. Onneksi Tesla kuitenkin tarjoaa 8 vuoden voimalinjatakuun, sillä esimerkiksi akkupaketin vaihto Model S:ään maksaa halvimmillaankin pitkälle toistakymmentä tonnia. Vuosina 2012 – 2013 tuotetuista alkusarjan yksilöistä on raportoitu karuja lukuja sähkömoottoreiden laadusta. Joidenkin tilastojen mukaan jopa 2/3 tapauksista moottorit eivät kestäneet 100 000 kilometriä pidempään. Myöhemmin laatu on kohentunut.

Tesla Model S P90D

Model S:n tuotannon pääpaikka on Kalifornian Fremontissa, General Motorsin entisessä NUMMI -fasiliteetissa. Euroopassa myytävät mallit kasataan Alankomaiden Tilburgissa.

Aiemmistakin Model S -ennätyksistään julkisuudessa paistatellut Gemmingen aikoo omien sanojensa mukaan vaihtaa Model S:nsä sen kaatajaksi itse ilmoittautuneeseen Lucid Airiin.

Ennätys uusiksi juuri ennen merkkipäivää – Musk coolina Twitterissä

Aluksi Model S:ssä ihmetytti ennen kaikkea sen toimintamatka – sähköautot eivät vuonna 2012 olleet kovassa huudossa, ja toimintamatkat yleisesti turhan lyhyitä arkikäyttöön. Model S oli useamman vuoden ajan markkinoiden pisimmän toimintamatkan omannut tuotantoauto. Vuosikymmenen mittaan sähköautot ovat kuitenkin hurjasti yleistyneet ja niiden toimintamatkat kasvaneet, eikä todellakaan vähiten juuri Model S:n vuoksi/ansiosta. Näin Teslan on täytynyt alkaa erottumaan joukosta muillakin suorituskykylukemillaan, myös pitääkseen itsensä otsikoissa ja sitä kautta kuluttajien mielessä, mainosbudjetin ollessa pyöreät nolla dollaria.

Tämänhetkisen tuotantomalliston kovimpana tykkinä Model S on kirjoittanut nimensä monenlaisiin, virallisiin ja epävirallisiin ennätysten kirjoihin, useimmiten kiihtyvyyslukemillaan. Tämänhetkisessä, koko historiassa verrattain vähän muuttuneessa mallistossa kovin Model S kantaa nimeä Plaid. Siitä irtoaa yli 1 000 hevosvoimaa ja 1 420 newtonmetriä. Huhujen mukaan kiihdytys nollasta sataan onnistuu lähes uskomattomissa 1,99 sekunnissa. Paikaltaankiihdytyksessä Model S Plaidin sisällä kokee 1,15 G:n voiman. Hieman yksinkertaistetusti voisi sanoa, että auto kiskaisee matkustajansa selän penkkiä vasten tiukemmin, kuin mitä maan vetovoima (1 G) sen tekisi.

Tesla Model S:ää on kehuttu myös maailman aerodynaamisimmaksi tuotantoautoksi. Alkuperäisellä ilmeellä ilmanvastuskerroin oli 0,24, Plaidin pistäessä reilusti paremmaksi 0,208:n lukemallaan.

Yleisimmän 0 – 100 km/h -paikaltaankiihdytysmittarin lisäksi on olemassa toinen merkittävä tapa laittaa autoja nopeusjärjestykseen, nimittäin varttimaili. Muun muassa Inside EVs -lehti uutisoi 14. kesäkuuta 2022, että Model S Plaid olisi tehnyt varttimaililla uuden maailmanennätysajan. Tasan vuotta aiemmin raskaamman sarjan autohullu Jay Leno oli takonut ennätyksen, noin 9,2 sekuntia. Nyt, vielä epävirallinen, mutta silti laajasti uutisoitu ennätys melko riisutulla ja yksityiskäytössä olevalla Model S Plaidilla on noin 8,8 sekuntia. Tähänhän voi todeta vain kuten Elon Musk Twitterissä: ”Nice!”

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tesla, Inside EVs, Autocar, CS Monitor Kuvat: Tesla, Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Tesla

Kaikki koeajot

Uusimmat