29.3.2017 Ajoneuvot Patteriauto sladissa meren jäällä – Tesla Model S vastaan Kemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto ja meren jää ovat harvinaista herkkua jopa Suomen talviajopiireissä, mutta Kemissä nämä kaksi esiintyvät samalla kertaa. Tesla Model S on pysähtyneenä meren jäälle lumipallon heiton päässä Kemin LumiLinnasta. Käynnissä on ajonvakautuksen sulakkeiden irroittaminen keulapellin alta, jotta sähköauton valtaisa teho saadaan käyttöön ilman varovaista suojelusenkeliä. – Älä vain kuvaa tätä, kiirehtii Teslan edustaja ohjeistamaan. Valmistajan kannalta tilanne on vaikea, sillä virallinen kanta on turvallisuuden puolella, mutta ajoharjoittelussa auton kykyjä on vaikea saada esiin turvaverkon takaa. Onneksi olemme rata-alueella.Muutaman poistetun sulakkeen jälkeen raskas 2,2 tonnin sähköauto tanssii aivan toiseen tyyliin kuin aiemmin. Fysiikan lait ovat voimassa edelleen, mutta näyttävät luisut onnistuvat rallitaustaisilta ajokouluttajilta valtaisilla vastaheitoilla. – Se on todellinen peto ilman sulakkeita, kommentoi eräs kouluttajista.Kyydissä meno on yhtä vauhdikasta, vaikka autoa täytyykin selvästi tarttua niskasta mutkiin heiteltäessä. Puolelta toiselle heilahdellessa kaksi Tesla Model S:n suunnittelukohtaa korostuu yli muiden: lättänä takapenkki ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea ja kaunis takaoven kahva ei ole tehty matkustajan kauhukahvaksi. Lienemme kuitenkin auton suunnitellun käyttöalueen ulkopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinland Challenges YouKemin LumiLinnan vieressä meren jäällä tapahtuva ajokoulutus on eksoottista herkkua jopa suomalaiselle, mutta turisteihin se vetoaa erityisesti. Talviajamisen taidot ja meren jäällä oleminen aiheuttavat hämmästyneitä reaktioita kerta toisensa jälkeen. Model S:n iso karttanäyttö on suosittu kuvauskohde, sillä se todistaa oleskelun meren päällä."Finland Challenges You" -brändin taakse rakentuva ajokoulutus on suunniteltu erityisesti ulkomaisia turisteja ajatellen. Suomalaisten legendaarisen ajotaidon osatekijänä pidetään juuri talviajoa. Osana tiivistä ohjelmapäivää kouluttajat demonstroivat rallitaitoja myös Prodriven muokkaamalla Subaru WRX STi:llä ja loppupäivästä saatetaan onnistunutta kurssitusta palkita vielä Lamborghini Gallardolla. Ulkomaalaisille vieraille kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun autoa pyöritetään radalla, saati jääradalla.Koulutusta pyörittävän D1 Ultimate-GT:n vetäjän, suomalaisbrittiläisen Daniel Edenin, mukaan kyseessä on maailman ainut meren jäällä sijaitseva ajoharjoittelupaikka. Kausi loppuu huhtikuun alussa, osittain meidän ja osittain Euroopan säätilanteen takia. – Kukaan ei halua enää Keski-Euroopan lämmöstä palata takaisin talveen, Eden perustelee kauden lopttamisajankohtaa.Asiakkaissa näkyvät erilaiset ryhmät. Aasialaisturistit etsivät elämyksiä ja suhtautuvat liukkaalla ajamiseen hiukan pelokkaasti. Keskieurooppalaiset puolestaan ovat aktiivisempia, maiden rallikuskien halutessa tutustua juuri jäällä ajamiseen. Yrityksiä taasen kiinnostavat virkistyspäivät ja ajokokemukset juuri Teslalla.Onnettomuuksilta on vältytty pitkälti hyvän pohjakoulutuksen ja Edenin ideoiman koulutusmenetelmän avulla. Ajaminen tapahtuu 20 minuutin sessioissa, jolloin kuljettajilla pysyy pää viileänä ja keskittymiskyky yllä. Kierrosaikoja ei aleta parantamaan repimällä. Oman osansa tekee myös poikkeuksellisen korkea omavastuu.Ajokoululle Tesla-yhteistyö on tärkeä osa toimintaa. Pääasiassa hiljaisilla ja puhtailla sähköautoilla ajaminen teki ympäristöluvan saamisesta helpompaa. Samalla kyseessä on erinomainen testi käyntikortti Teslalle, tapahtuman ollessa useimmille ensimmäinen kosketus sähköautoiluun.Kalustona ovat Tesla Model S:t muutamana eri tehoversiona. Edenin mukaan myös uudempi Model X olisi ollut tarjolla, mutta koulutuksen kannalta haluttiin yhdenmukaiset autot.Sähköistä vetovoimaaNoin 700-hevosvoimainen Tesla Model S on jääradalla leppoisa ajettava ajonvakautus kytkettynä. Varovainen sähköaivo pyrkii pääasiassa hillitsemään auton massasta aiheutuvaa aliohjaamista, mihin keskittyy toki ajo-opetuskin. Mutkiin jarrutus ja niistä kiihdytys kannattaa suosiosta toteuttaa suoralla renkaalla käännöksen jälkeen. Mitä vähemmän ESP:n tarvitsee puuttua, sitä pehmeämmin pääsee eteenpäin.Kun suora lopulta häämöttää, reagoi auto menokäskyyn ripeästi. Sähköinen neliveto reagoi heti, kun luistonesto antaa liekaa, mutta Teslan ilmiömäinen kiihtyvyys ei pääse liukkaalla pinnalla täysin oikeuksiinsa. Auto kulkee kuitenkin vikuroimatta suoraan ja vauhtia kertyy nopeasti, kiitos lisänastoilla tuunattujen Hakkapeliittojen.Ajopäivä on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että myös ajamisen huvin osalta sähkö on osa tulevaisuutta. Se tosin vaatii sitä, että ajonvakautuksen ja painon väliltä löytyy sopiva välimuoto. Meren jäälle palataan kuitenkin ajoharjoittelun merkeissä jälleen ensi talvena, sähkövoimin.Tarkempia tietoja Kemin merijääradan toiminnasta löytää Finland Challenges You:n kotisivuilta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää