20.2.2016

Koeajo: Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas

Tesla Model S P90D

Sähköautojen yksinäinen kuningas. Hyvää: todistaa sähköauton toimivan oikeasti, suorituskyky. Huonoa: rengasmelu, takaistuin.

Kun auton kiihtyvyys repii päänahan rullalle, on vaikea hahmottaa kokonaisuutta. Takaraivoon pakkautuneiden aivosolujen löydettyä takaisin omille paikoilleen ei voi kuin hämmästellä Teslan saavuttamaa asemaa automaailmassa.

Teslan ensimmäiseksi omaksi autoksi Model S on hämmentävän kypsä tuote. Matalalle sijoitetun takaistuimen epämukavuus, jotkin sisustan materiaalit sekä ajoittain kömpelö ja temppuileva kosketusnäyttö ovat häiritsevät, mutta kokonaisuus toimii.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahva kyseenalaistaja

Model S on todiste siitä, miten 130 vuoden kehityshistoriasta huolimatta henkilöautossa on vielä parannettavaa – ja kyseenalaistettavaa. Oliko autohistorian alkuhämärissä tehty päätös keskittyä polttomoottoriin sittenkin väärä?

Sähkömoottoreiden välitön reagointi ja voimakkaan moottorijarrutuksen luontevuus tekevät ajamisesta vaivatonta ja raikasta. Sähköinen voimalinja on mahdollistanut monista kaavoihin kangistuneista ratkaisuista irrottautumisen: ei virta-avainta tai käynnistyspainiketta, ei käsijarrua. Ovet auki, vyö kiinni, vaihde päälle ja matkaan!

Tesla Model S P90D

Lohtua lataukseen

Matkaa Tesla taittaa parin asteen pakkassäässä noin 300 kilometriä, kun liikkeelle lähdetään jääkylmällä autolla. Sisätilojen lämmitys käy akun päälle, joten lämmin talli tai esilämmitys kotilataustolpasta on talvisin suotavaa.

Ainakin Etelä-Suomessa tiheä pikalatausverkosto tuo lohtua hupenevaan toimintamatkaan. Sähköautoelämystä rasittaa eri latausjärjestelmien vaatima kaapeli- ja adapterisotku.

Teslan valtit ovat näyttävä muotoilu, painavaksi autoksi erinomainen ajettavuus ja huima suorituskyky. Model S todistaa sähköauton voivan olla paljon enemmän, kuin pelkällä paikallispäästöttömyyden ilosanomalla ratsastava nuiva kulkine: se on haluttu ja tavoiteltu.

Tesla Model S P90D

Ainesta Youtube-hitiksi

Moottori koeajoi viimeksi Tesla-malliston huokeimman nelivedon P70D. Nyt koeajettu P90D on malliston lippulaiva, joka rakennetaan valitsemalla P85D-malliin suurempi 90 kilowattitunnin akku.

Vajaalla 12 000 eurolla Teslan kiihtyvyys päivittyy tasolle, joka on inspiroinut satoja youtube-videoita. Aiemmin insane-nimellä tunnettu tehotila on kehittynyt, ja sitä kutsutaan nyt nimellä ludicrous. Termi suomentuu järjettömäksi – siltä kolmen sekunnin kiihdytys nollasta sataan myös tuntuu.

Oleellisempaa on toinen youtube-hittejä herättänyt ominaisuus, Autopilot. Rohkean nimen takana on Teslan näkemys kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta.

Autopilot pitää Teslan kiltisti kaistallaan ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan. Autopilot osaa myös vaihtaa kaistaa, kunhan kuljettaja kytkee suuntavilkun ja pitää kädet ohjauspyörässä kiinni.

Kun toiminnon kytkee päälle vakionopeussäätimen viiksestä, tuntuu ohjauspyörä lukittuvan näkymättömiin kiskoihin. Se herättää luottamuksen

Houkutus päästää irti ohjauspyörästä on vastustamattoman suuri – eikä Tesla protestoi, jos kuljettaja niin tekee.

Tesla Model S P90D

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kädet ratissa

Pitkille moottoritiematkoille Autopilot tuo helpotusta, mutta myös uuden ongelman. Kun kuljettajasta tulee valvoja, uhkaa liikenteeseen keskittyminen herpaantua.

Ajoittain huonot kaistaviivat aiheuttavat ongelmia, ja kerran Tesla yritti ohjautua moottoritieltä poistuvalle rampille. Pieni ohjauspyörän nykäisy palauttaa hallinnan kuljettajalle.

Teslalla ajamisen jälkeen ymmärtää, miksi esimerkiksi Mercedes-Benzin vastaavat avustimet toimivat vain, mikäli kuljettajan kädet puristavat ohjauspyörää lähes koko ajan.

Suurin mullistus ei ole tekniikassa, vaan siinä, että Tesla sallii Autopilotin käytön, vaikka kuljettaja ei koskisi ohjauspyörään.

Teknisesti pieni muutos on suuri harppaus kohti autonomista ajamista, mutta myös riski kompastua laki- ja vastuukysymyksiin.

Kalifornialaisosaaminen ei auta, jos ajoympäristö kaistaviivoineen ja karttatietoineen pettää. Sen Model S todisti E18-moottoritien uudella osuudella Porvoosta kohti Kotkaa.

Vuonna 2014 käyttöönotettu uusi moottoritieosuus näkyy selkeästi Teslan suurella kosketusnäytöllä. Varsinaiseen navigointiin ja Autopilotin ohjaukseen auto käyttää kuitenkin eri karttatietoa, josta moottoritie koeajohetkellä puuttui. Se rampautti Autopilotin ja jopa perinteisen vakionopeudensäätimen.

Tesla Model S P90D

Säilyykö kuninkuus?

On käsittämätöntä, että lähes neljän vuoden malli-iästä huolimatta yksikään toinen autonvalmistaja ei ole halunnut haastaa Teslaa sähköautojen kuninkuudessa.

Saksalaisjättien luksusautot päihittävät kalifornialaistulokkaan jousitusmukavuudessa, melutasossa ja ergonomiassa, mutta supernopean ja vaivattoman sähköauton uutuudenviehätystä ja haluttavuutta ne eivät tarjoa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Tesla Model S P90D

Hinta alkaen

140 000 €

Moottori

Kaksi sähkömoottoria, takana 510 hv, edessä 262 hv, neliveto.

Teho

(539 hv)

Teho

402 kW

Akku

90 kWh akku. Takuu 8 vuotta.

Toimintamatka

520 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,0 s

Huippunopeus

250 km/h

Mitat

pituus 4970 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2960 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 80 000 km

Luetuimmat