20.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen yksinäinen kuningas. Hyvää: todistaa sähköauton toimivan oikeasti, suorituskyky. Huonoa: rengasmelu, takaistuin. Kun auton kiihtyvyys repii päänahan rullalle, on vaikea hahmottaa kokonaisuutta. Takaraivoon pakkautuneiden aivosolujen löydettyä takaisin omille paikoilleen ei voi kuin hämmästellä Teslan saavuttamaa asemaa automaailmassa. Teslan ensimmäiseksi omaksi autoksi Model S on hämmentävän kypsä tuote. Matalalle sijoitetun takaistuimen epämukavuus, jotkin sisustan materiaalit sekä ajoittain kömpelö ja temppuileva kosketusnäyttö ovat häiritsevät, mutta kokonaisuus toimii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahva kyseenalaistaja Model S on todiste siitä, miten 130 vuoden kehityshistoriasta huolimatta henkilöautossa on vielä parannettavaa – ja kyseenalaistettavaa. Oliko autohistorian alkuhämärissä tehty päätös keskittyä polttomoottoriin sittenkin väärä? Sähkömoottoreiden välitön reagointi ja voimakkaan moottorijarrutuksen luontevuus tekevät ajamisesta vaivatonta ja raikasta. Sähköinen voimalinja on mahdollistanut monista kaavoihin kangistuneista ratkaisuista irrottautumisen: ei virta-avainta tai käynnistyspainiketta, ei käsijarrua. Ovet auki, vyö kiinni, vaihde päälle ja matkaan! Lohtua lataukseen Matkaa Tesla taittaa parin asteen pakkassäässä noin 300 kilometriä, kun liikkeelle lähdetään jääkylmällä autolla. Sisätilojen lämmitys käy akun päälle, joten lämmin talli tai esilämmitys kotilataustolpasta on talvisin suotavaa. Ainakin Etelä-Suomessa tiheä pikalatausverkosto tuo lohtua hupenevaan toimintamatkaan. Sähköautoelämystä rasittaa eri latausjärjestelmien vaatima kaapeli- ja adapterisotku. Teslan valtit ovat näyttävä muotoilu, painavaksi autoksi erinomainen ajettavuus ja huima suorituskyky. Model S todistaa sähköauton voivan olla paljon enemmän, kuin pelkällä paikallispäästöttömyyden ilosanomalla ratsastava nuiva kulkine: se on haluttu ja tavoiteltu. Ainesta Youtube-hitiksi Moottori koeajoi viimeksi Tesla-malliston huokeimman nelivedon P70D. Nyt koeajettu P90D on malliston lippulaiva, joka rakennetaan valitsemalla P85D-malliin suurempi 90 kilowattitunnin akku. Vajaalla 12 000 eurolla Teslan kiihtyvyys päivittyy tasolle, joka on inspiroinut satoja youtube-videoita. Aiemmin insane-nimellä tunnettu tehotila on kehittynyt, ja sitä kutsutaan nyt nimellä ludicrous. Termi suomentuu järjettömäksi – siltä kolmen sekunnin kiihdytys nollasta sataan myös tuntuu. Oleellisempaa on toinen youtube-hittejä herättänyt ominaisuus, Autopilot. Rohkean nimen takana on Teslan näkemys kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta. Autopilot pitää Teslan kiltisti kaistallaan ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan. Autopilot osaa myös vaihtaa kaistaa, kunhan kuljettaja kytkee suuntavilkun ja pitää kädet ohjauspyörässä kiinni. Kun toiminnon kytkee päälle vakionopeussäätimen viiksestä, tuntuu ohjauspyörä lukittuvan näkymättömiin kiskoihin. Se herättää luottamuksen Houkutus päästää irti ohjauspyörästä on vastustamattoman suuri – eikä Tesla protestoi, jos kuljettaja niin tekee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kädet ratissa Pitkille moottoritiematkoille Autopilot tuo helpotusta, mutta myös uuden ongelman. Kun kuljettajasta tulee valvoja, uhkaa liikenteeseen keskittyminen herpaantua. Ajoittain huonot kaistaviivat aiheuttavat ongelmia, ja kerran Tesla yritti ohjautua moottoritieltä poistuvalle rampille. Pieni ohjauspyörän nykäisy palauttaa hallinnan kuljettajalle. Teslalla ajamisen jälkeen ymmärtää, miksi esimerkiksi Mercedes-Benzin vastaavat avustimet toimivat vain, mikäli kuljettajan kädet puristavat ohjauspyörää lähes koko ajan. Suurin mullistus ei ole tekniikassa, vaan siinä, että Tesla sallii Autopilotin käytön, vaikka kuljettaja ei koskisi ohjauspyörään. Teknisesti pieni muutos on suuri harppaus kohti autonomista ajamista, mutta myös riski kompastua laki- ja vastuukysymyksiin. Kalifornialaisosaaminen ei auta, jos ajoympäristö kaistaviivoineen ja karttatietoineen pettää. Sen Model S todisti E18-moottoritien uudella osuudella Porvoosta kohti Kotkaa. Vuonna 2014 käyttöönotettu uusi moottoritieosuus näkyy selkeästi Teslan suurella kosketusnäytöllä. Varsinaiseen navigointiin ja Autopilotin ohjaukseen auto käyttää kuitenkin eri karttatietoa, josta moottoritie koeajohetkellä puuttui. Se rampautti Autopilotin ja jopa perinteisen vakionopeudensäätimen. Säilyykö kuninkuus? On käsittämätöntä, että lähes neljän vuoden malli-iästä huolimatta yksikään toinen autonvalmistaja ei ole halunnut haastaa Teslaa sähköautojen kuninkuudessa. Saksalaisjättien luksusautot päihittävät kalifornialaistulokkaan jousitusmukavuudessa, melutasossa ja ergonomiassa, mutta supernopean ja vaivattoman sähköauton uutuudenviehätystä ja haluttavuutta ne eivät tarjoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Tesla Model S P90D Hinta alkaen 140 000 € Moottori Kaksi sähkömoottoria, takana 510 hv, edessä 262 hv, neliveto. Teho (539 hv) Teho 402 kW Akku 90 kWh akku. Takuu 8 vuotta. Toimintamatka 520 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,0 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 4970 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?