20.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen yksinäinen kuningas. Hyvää: todistaa sähköauton toimivan oikeasti, suorituskyky. Huonoa: rengasmelu, takaistuin. Kun auton kiihtyvyys repii päänahan rullalle, on vaikea hahmottaa kokonaisuutta. Takaraivoon pakkautuneiden aivosolujen löydettyä takaisin omille paikoilleen ei voi kuin hämmästellä Teslan saavuttamaa asemaa automaailmassa.Teslan ensimmäiseksi omaksi autoksi Model S on hämmentävän kypsä tuote. Matalalle sijoitetun takaistuimen epämukavuus, jotkin sisustan materiaalit sekä ajoittain kömpelö ja temppuileva kosketusnäyttö ovat häiritsevät, mutta kokonaisuus toimii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva kyseenalaistajaModel S on todiste siitä, miten 130 vuoden kehityshistoriasta huolimatta henkilöautossa on vielä parannettavaa – ja kyseenalaistettavaa. Oliko autohistorian alkuhämärissä tehty päätös keskittyä polttomoottoriin sittenkin väärä?Sähkömoottoreiden välitön reagointi ja voimakkaan moottorijarrutuksen luontevuus tekevät ajamisesta vaivatonta ja raikasta. Sähköinen voimalinja on mahdollistanut monista kaavoihin kangistuneista ratkaisuista irrottautumisen: ei virta-avainta tai käynnistyspainiketta, ei käsijarrua. Ovet auki, vyö kiinni, vaihde päälle ja matkaan!Lohtua lataukseenMatkaa Tesla taittaa parin asteen pakkassäässä noin 300 kilometriä, kun liikkeelle lähdetään jääkylmällä autolla. Sisätilojen lämmitys käy akun päälle, joten lämmin talli tai esilämmitys kotilataustolpasta on talvisin suotavaa.Ainakin Etelä-Suomessa tiheä pikalatausverkosto tuo lohtua hupenevaan toimintamatkaan. Sähköautoelämystä rasittaa eri latausjärjestelmien vaatima kaapeli- ja adapterisotku.Teslan valtit ovat näyttävä muotoilu, painavaksi autoksi erinomainen ajettavuus ja huima suorituskyky. Model S todistaa sähköauton voivan olla paljon enemmän, kuin pelkällä paikallispäästöttömyyden ilosanomalla ratsastava nuiva kulkine: se on haluttu ja tavoiteltu.Ainesta Youtube-hitiksiMoottori koeajoi viimeksi Tesla-malliston huokeimman nelivedon P70D. Nyt koeajettu P90D on malliston lippulaiva, joka rakennetaan valitsemalla P85D-malliin suurempi 90 kilowattitunnin akku.Vajaalla 12 000 eurolla Teslan kiihtyvyys päivittyy tasolle, joka on inspiroinut satoja youtube-videoita. Aiemmin insane-nimellä tunnettu tehotila on kehittynyt, ja sitä kutsutaan nyt nimellä ludicrous. Termi suomentuu järjettömäksi – siltä kolmen sekunnin kiihdytys nollasta sataan myös tuntuu.Oleellisempaa on toinen youtube-hittejä herättänyt ominaisuus, Autopilot. Rohkean nimen takana on Teslan näkemys kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta.Autopilot pitää Teslan kiltisti kaistallaan ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan. Autopilot osaa myös vaihtaa kaistaa, kunhan kuljettaja kytkee suuntavilkun ja pitää kädet ohjauspyörässä kiinni.Kun toiminnon kytkee päälle vakionopeussäätimen viiksestä, tuntuu ohjauspyörä lukittuvan näkymättömiin kiskoihin. Se herättää luottamuksenHoukutus päästää irti ohjauspyörästä on vastustamattoman suuri – eikä Tesla protestoi, jos kuljettaja niin tekee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet ratissaPitkille moottoritiematkoille Autopilot tuo helpotusta, mutta myös uuden ongelman. Kun kuljettajasta tulee valvoja, uhkaa liikenteeseen keskittyminen herpaantua.Ajoittain huonot kaistaviivat aiheuttavat ongelmia, ja kerran Tesla yritti ohjautua moottoritieltä poistuvalle rampille. Pieni ohjauspyörän nykäisy palauttaa hallinnan kuljettajalle.Teslalla ajamisen jälkeen ymmärtää, miksi esimerkiksi Mercedes-Benzin vastaavat avustimet toimivat vain, mikäli kuljettajan kädet puristavat ohjauspyörää lähes koko ajan.Suurin mullistus ei ole tekniikassa, vaan siinä, että Tesla sallii Autopilotin käytön, vaikka kuljettaja ei koskisi ohjauspyörään.Teknisesti pieni muutos on suuri harppaus kohti autonomista ajamista, mutta myös riski kompastua laki- ja vastuukysymyksiin.Kalifornialaisosaaminen ei auta, jos ajoympäristö kaistaviivoineen ja karttatietoineen pettää. Sen Model S todisti E18-moottoritien uudella osuudella Porvoosta kohti Kotkaa.Vuonna 2014 käyttöönotettu uusi moottoritieosuus näkyy selkeästi Teslan suurella kosketusnäytöllä. Varsinaiseen navigointiin ja Autopilotin ohjaukseen auto käyttää kuitenkin eri karttatietoa, josta moottoritie koeajohetkellä puuttui. Se rampautti Autopilotin ja jopa perinteisen vakionopeudensäätimen.Säilyykö kuninkuus?On käsittämätöntä, että lähes neljän vuoden malli-iästä huolimatta yksikään toinen autonvalmistaja ei ole halunnut haastaa Teslaa sähköautojen kuninkuudessa.Saksalaisjättien luksusautot päihittävät kalifornialaistulokkaan jousitusmukavuudessa, melutasossa ja ergonomiassa, mutta supernopean ja vaivattoman sähköauton uutuudenviehätystä ja haluttavuutta ne eivät tarjoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Tesla Model S P90D Hinta alkaen 140 000 € Moottori Kaksi sähkömoottoria, takana 510 hv, edessä 262 hv, neliveto. Teho (539 hv) Teho 402 kW Akku 90 kWh akku. Takuu 8 vuotta. Toimintamatka 520 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,0 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 4970 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen