2.2.2021

Tesla Model S ja Model X uudistuu – yli 140 000 euroa villiä ohjaamoa ja älyttömästi tehoa

Tesla Model S ja Model X uudistuvat erikoisella tavalla. Perinteinen ohjauspyörä on poissa ja tilalla on tehoa taltuttamaan tehty lentokoneen ohjaussauvalta näyttävä ratkaisu.

Tesla Model S ja Model X saavat vihdoin pitkään odotetut Plaid-versiot viemään suorituskykyä täysin uudelle tasolle. Mallisto on uudistunut ja tämä tullee näkymään suurimmalle osalle ostajista enemmänkin sisätilojen puolella.

Näistä kosketeltavin muutos lienee perinteisen ohjauspyörän poistuminen muun muassa vilkkuviiksien perässä. Tilalta löytyy lentokoneen rattimaista ohjaussauvaa muistuttava ratkaisu, jonka kehä ei siis ole yhtenäinen. Samasta syystä ei voine enää puhua ohjauspyörästä, vaan vaikkapa ratista.

Käytännössä ratkaisun toimivuus vaatinee, että ratista ei tarvitse koskaan päästää irti kesken kaarteen. Välityksen voisi toivoa olevan niin nopea, että neulansilmätkin sujuvat otetta irroittamatta. Aika tulee näyttämään kuinka mielenkiintoinen valinta otetaan vastaan.

Myös molempien mallien tietynlaisena tunnusmerkkinä toiminut pystysuuntainen kosketusnäyttö on viskattu ikkunasta ulos ja tilalle asennettu hulppea 17-tuumainen kosketusnäyttö. Näyttöä voi myös kallistaa kuljettajalta matkustajalle ja takaisin tarpeen mukaan.

Samalla takamatkustajat ovat saaneet oman 8-tuumaisen näytön, joka on asennettu ikään kuin keskikonsolin takareunaan. Näin myös takapenkkiläiset saavat tietoviihdettä tarpeisiinsa.

Tietoviihdejärjestelmä on saanut lisää laskentatehoa pelien pyörittämiseen ja äänentoistosta vastaa 22-kaiuttimen järjestelmä, josta löytyy myös vastamelutoiminto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla Model S ja Model X Plaid

Tesla Model S ja Model X pääsevät myös nauttimaan uudesta Plaid-voimalinjasta. Model S Plaid+ -version yli 1000 hevosvoimaa syötettynä neljälle pyörälle lupailee Elon Muskin mukaan ensimmäisenä tuotantoautona alle 2 sekunnin kiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen.

Huippunopeutta autolle luvataan sopivilla renkailla 200 mailia tunnissa, eli yli 320 kilometriä tunnissa. Model S Plaid+ -lippulaiva lupailee lisäksi tarjota Yhdysvaltojen EPA -syklin mukaan yli 520 mailia toimintamatkaa – tämähän on kilometreissä lähes 840 yksikköä.

Suurempi SUV-henkinen Model X saa "vain" tavanomaisemman Plaid-version, ja silloin kiihdytys 100 kilometrin tuntinpeuteen kestää jo 2,5 sekuntia. Se on hyperautojen luokkaa sekin. Myös molempien Plaid-mallit nauttivat kehittyneestä akkuteknologiasta, joka lupailee lisää toimintamatkaa.

Plaid-version voi jo ennakkotilata ja ehkä hieman yllättäen Models S ja Model X kustantaa Plaid versiona tasan saman 120 990 euroa ennen autoveroa ja muita kustannuksia. Kaikkein mielipuolisin Tesla Model S Plaid+ maksaa 140 990 euroa ennen autoveroa. Tesla nimittäin ilmoittaa hinnat jostain syystä lähtökohtaisesti ilman autoveroa.

Se on hyvä huomioida, vaikka sähköauton tapauksessa selviää pienellä. Esimerkiksi Plaid+ todellinen ostohinta näyttäisi olevan hieman yli 145 000 euroa. Kyseessä on joka tapauksessa toistaiseksi vasta 1000 euron varausmaksun vaativa ennakkovaraus ja toimituksia arvellaan vuoden loppupuolelle.

Kuvat ja lähde: Tesla

Luetuimmat